Hård kritik af Xbox fra tidligere ansat

Microsoft beskyldes for dårlig ledelse

Microsoft får kritik af sin vision for Xbox-konsollen af en tidligere ansat.

Microsofts beslutninger om at dreje Xbox 360 fra en hardcore gamerkonsol til casual medieplatform møder hård kritik fra en tidligere ansat, der i sin tid var med til at udvikle den allerførste Xbox som platform og varemærke. Nat Brown var ansat som hardwareingeniør, da Microsoft byggede og navngav konsollen, og han beskriver de seneste fem år med Xbox 360 som ekstremt hårde for folk, der havde udtænkt et helt andet fokus til maskinen.

Nat Brown har skrevet kommentarerne på sin egen blog.

- De sidste fem år og især de sidste tolv måneder har været pinlige at være vidne til. Microsoft har mistet momentum. De kan hverken lave nyskabelse eller overskud med Kinect. De taler om strategisk succes, når konkurrenterne i virkeligheden bare har klaret det værre, skriver han på bloggen.

Brown løfter også sløret for, at Microsoft faktisk har designet Xbox-maskinerne som en trojansk hest, der skulle bane vejen for at introducere firmaets produkter i folks stuer. Problemet er ifølge ham, at firmaet har søgt for mange partnerskaber med firmaer som ESPN og Netflix frem for at lave rendyrkede løsninger, der kunne gøre Xbox-konsollerne til sande mediecentre.

Senere i bloggen beskriver han, at Microsofts egne ansatte, egne udviklere og spilpartnere er trætte af disse beslutninger. Det har betydet svækkelser i værdikæden, så udgiverne får sværere og sværere ved at lave overskud ud af deres projekter. Især de mindre udviklere har haft svært ved at komme ind på Xbox Live Arcade på grund af hårde kontrakter og restriktioner.

Nat Brown glæder sig dog over, at Xbox trods alt er vokset til et enormt varemærke og har budt på mange spilserier og fantastiske enkeltudgivelser.

Nat Brown arbejdede for Microsoft fra 1990 til 2000. Den første Xbox udkom i 2001.