Space Alert - Brætspilanmeldelse

En rumblæksprutte vil om 32 sekunder styrte ind i dit rumskib

box

"Kaptajn, vi er netop blevet boardet af specialtrænede dræberdroner, og vi estimerer de lukker for ilten om 113 sekunder." "Det er det mindste af mine problemer, officer. Styrbord er under angreb af fjendtlige fartøjer, vores centrale computer er angrebet af virus, korporalen forsøger at affyre styrbordslaseren, men han har intet strøm da sergeanten dummede sig og sendte energien til bagbordslaseren. Derudover vil en rumblæksprutte om 32 sekunder styrte ind i dette rumskib, og hvis der ikke er nogen der ryster computermusen går serveren på pauseskærm og så ryger strømmen i hele fartøjet. Så forstå, officer, mangel på ilt om 88 sekunder er ikke en prioritet."

Totalt og altomsluttende kaos findes mange steder i vores hverdag: børnehaven, familiemiddagen, Folketinget. Intet sted er det dog værre end på det lille rumfartøj Sitting Duck, hvori modige astronauter drager ud for at kortlægge galaksen. Rumskibet flyver selv, tager selv billeder, og flyver selv hjem igen. Det burde være en smal sag, som der står i rekrutteringsfolderen: "Der er dog en lille, usandsynlig risiko for at der kan forekomme mindre problemer undervejs, og derfor kræver regeringen at vi har astronauter ombord." Virkeligheden er dog en ganske anden: de 10 minutter et spil Space Alert tager er de mest kaotiske, råbende, paniske, dødbringende, fejlkoordinerende, kaptajn-misinformations-givende minutter du nogensinde vil opleve. Når spillerne bagefter, udmattede, må sande at deres rumskib endnu en gang gik til grunde fordi aliens invaderede, officeren vrøvlede og din sidemand var højre-venstre konfus har man kun én tanke: lad os spille igen!

1

Computeren er hacket, fjendtlige rumskibe angriber, der mangler energi og om lidt går strømmen sandsynligvis

Space Alert fra 2008 er den tjekkiske designer Vlaada Chvátils bud på et samarbejdsspil, hvor spillerne sammen prøver at overvinde de farer spillet kaster imod dem. Denne genre blev gjort populær af Renier Knizias Lord of the Rings i 2001, men Space Alert er unikt på ét punkt. Det indeholder nemlig en CD med missioner, og det er ved at afspille denne man får af vide hvornår man bliver angrebet, hvornår strømmen ryger, og alle de andre farer der lurer ude i det store, ikke-helt-så-tomme rum. 1-5 astronauter kan tage kampen op med universet for 479,95 kroner hos Fantask.

Ved spillets start er alting roligt, men så snart man starter CD'en bryder helvede løs. Spillerne får en række kort på hånden, der hver især tillader dem at flytte og aktivere de forskellige stationer på rumskibet. Spillet er opdelt i 12 runder, og for hver runde skal hver astronaut spille ét kort. Her opstår dog et problem for vore kære rumrejsende: for at simulere den stressende situation skal hver spiller placere sine kort på en plade med tallene 1-12, og de vil så først blive udført i denne rækkefølge når CD'en har spillet færdig. Den samme mekanik blev brugt i Robo Rally fra 1994, og den sikrer at én lille fejltagelse i runde 2 får katastrofale følger. Hvis du gik til højre i stedet for til venstre står du i den forkerte ende af rumskibet, og i stedet for at skyde på fjenden angriber du det tomme rum, tømmer skibet for strøm, og du har dermed ødelagt alle andres planlægning. Men bare rolig, alle dine medspillere har heller ikke styr på hvad de laver så det hele lykkes nok i sidst ende. Fik jeg nævnt at kortene skal spilles face-down, så man ikke kan se hvad de andre laver? Man må naturligvis spørge dem direkte, men får sandsynligvis et svar i stil med: "Hvad jeg laver? Jeg aner ikke hvad jeg laver. Ahh rumvæsner agter!"

2

Grafikken er farverig, men det letter overblikket når den grønne energi kommer hvis man trykker på den grønne knap

Man kan som sagt kun planlægge sine træk så længe CD'en kører, og da alle de nødvendige stationer er spredt ud over skibet kræver det samarbejde hvis fjenderne skal nedkæmpes inden de springer vores helte i luften. Laserkanonerne og skjoldene er placeret for, men strømmen de bruger skal oplades agter. Her er også nogle mindre laserkanoner der skal affyres samtidig med de større hvis de skal have en effekt, og hvis man boardes må man vække de trofaste battledroids. Nogle gange er det naturligvis de selvsamme battledroids der er blevet inficeret med virus og derfor angriber astronauterne, men sådan er livet i Space Alert. Kort og intenst, men ufatteligt underholdende. Præcist hvor kort opdager man først når CD'en er stoppet, for så fanger bordet og man er færdig med planlægningen. Brættet nulstilles, og man udfører de træk man har planlagt i råben og kaos. Man forventer at lide en grusom død, men det går op for en at man, ufatteligt nok, denne gang klarer missionen med kun tre dødsfald, to defekte raketter og en Alien Juggernaut i hælene. Følelsen første gang man kommer levende hjem er fantastisk, netop fordi modstanden var så stor.

Du tænker måske: "det lyder godt nok indviklet, det lærer jeg aldrig!" eller "rumblæksprutte?" Det er forståeligt, for jeg har beskrevet det fulde spil. Som nyudklækkede astronauter spiller man først en række træningsmissioner, der er simplere: der er kun 7 runder, man har flere kort at vælge imellem, fjenderne er lettere og man kan ikke blive angrebet indefra. Gennem missionerne lægger man så flere lag på spillet, indtil man sidder og spiller det fulde spil med al dens forvirring, men fordi man fik mekanikkerne i små doser virker det aldrig overvældende. Nu tænker du måske at spillet bliver kedeligt når man har spillet missionerne og kender fjenderne, men bare rolig, din ven Vlaada har tænkt på det hele. Spillet inkluderer flere sværhedsgrader af fjender, og de sværeste opfører sig langt mere dynamisk og uberegneligt end de lettere.

3

Der er et hav af fjender i spillet, der sikrer man kan spille i årevis uden det bliver trivielt

Der står 1-5 spillere på æsken, men da der skal være 4 astronauter har spillerne nogle fælles androide-astronauter hvis de er 3 eller færre. Spillerne skal derfor styre flere astronatuer, til gengæld er der færre spillere til at forvirre hinanden så det bliver ikke mærkbart sværere med få spillere.

En udvidelse udkom i 2010, med den ildevarslende titel The New Frontier. De hårdt prøvede astronauter kan nu optjene erfaringspoint der gør hver spiller til specialister indenfor bestemte områder. Hermed får hver spiller en skarpere rolle på skibet, hvilket øger indlevelsen, og hvem elsker derudover ikke at stige levels? Med erfaring følger dog ansvar, og udvidelsen indeholder nye fjender og missioner der er endnu mere umulige at gennemføre end hidtil. Dø skal vi vel alle en dag, astronauterne ombord på Sitting Duck først af os alle. Udvidelsen indeholder også badges til alle spillerne. Pap-badges godt nok, og fuldstændig overflødige, men netop derfor er de så fantastiske.

'Uforudsigeligt' er det perfekte ord for hvorfor jeg stadig spiller Space Alert, selv efter mere end 100 spil. Det bliver aldrig kedeligt, aldrig trivielt eller ensformigt. Det samme kan man ikke sige om mange andre brætspil efter at have hevet dem ned fra hylden 100 gange.

9 / 10

Læs om vores karaktersystem Space Alert - Brætspilanmeldelse Mikkel Øberg En rumblæksprutte vil om 32 sekunder styrte ind i dit rumskib 2013-02-11T08:59:00+01:00 9 10

Kommentarer (4)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!