World of Tanks - Anmeldelse

Hellere en kampvogn på skærmen end 10 på taget

Hvad er der med gamere og deres online ego? Hvorfor er det, vi går så sindssygt meget op i vores stats, når vi spiller onlinespil? I vores gear? I vores kills?

Uanset årsagen, så har jeg sjældent mødt et spil, der har fået mig til at gå mere op i det, end World of Tanks. Her kan en serie nederlag stort set ødelægge en hel aften - og få mig til at planlægge en ny strategi hele den efterfølgende dag.

1

Takket være en opdateret fysik, kan man godt få sig et billigt grin med fjendernes kampvogne

World of Tanks er et F2P (Free to Play)-skydespil med kampvogne som den centrale gimmick. Hvis du bare har den mindste interesse i kampvogne, kan jeg lige så godt advare dig om, at du bliver hurtigere afhængig af dette spil end af pushernes seneste designerdrug nede på det lokale diskotek. Men samtidig er der også en seriøs fare for, at dine nerver bliver tyndslidte, for det er meget, meget nemt at blive utrolig ærekær.

World of Tanks er bygget op over en klassisk papir-saks-sten model med fem klasser af kampvogne, der hver især har styrker og svagheder, men som kun fungerer godt sammen med teamwork. Lette kampvogne er hurtige og skal fungere som holdets spejdere. Mellemtunge kampvogne understøtter de tunge kampvogne i angreb og fungerer fint som brandslukkere, der hurtigt kan flytte sig på krigsskuepladsen, hvis det brænder på andre steder. Kampvognsjagere er en slags snigskytter, der har meget stærke kanoner, og endelig er der artilleri, som ligger langt tilbage og giver ildunderstøttelse over hele området. Det hele er delt op på to hold med 15 kampvogne på hvert hold.

2

Advarsel til samlere - udvalget af kampvogne er enormt

Spillets kampvogne er delt op i ti niveauer, og du begynder naturligvis på niveau 1 og må derefter tjene XP og spilpenge i kampe til at låse op for højere niveauer. I forhold til så mange andre F2P spil må jeg her rose udviklerne for virkelig at have lavet et spil, som du kan nyde for evigt uden nogen sinde at betale. Der er ingen grænser - som betalende spiller får du bare XP og penge lidt hurtigere. Du kan godt nok købe specielle "premium" kampvogne for rigtige penge, men de er typisk afbalanceret, så de ikke er bedre end de normale kampvogne. Du kan også købe lir såsom kamuflage og emblemer, men det er ikke noget, der for alvor forrykker balancen.

Nu har World of Tanks efterhånden været på markedet et par år, men udviklerne har for nylig introduceret kinesiske kampvogne. Disse er typisk importerede og/eller kopierede kampvogne fra fx Frankrig, England og endda Japan. Når du højere op, får du dog også adgang til ganske interessante kinesiske kampvogne fra årtierne efter 2. Verdenskrig. Mens de lavere niveauer er virkelig underholdende (M5A1 Stuart er min kinesiske favorit), så bliver det hurtigt klart, at kinesernes største svaghed er panseret og motorkraften. Alle kampvogne i World of Tanks har snesevis af parametre, der afgør deres evner, og motorkraften bestemmer ikke bare topfarten, men også accelerationen. Og der er ikke meget sjov ved at slæbe sig af sted mod fronten...

3

Made in China - mon der er garanti på?

Til gengæld har kineserne nu lette kampvogne helt op til niveau 8, hvilket ellers kun har været tilfælde for franske kampvogne hidtil i World of Tanks. På grund af de mange kopierede/importerede kampvogne i kinesernes arsenal byder de nye tilføjelser ikke på så meget nyt. Rent historisk var der nok mere unikke designs at hente i Japans eller Italiens kampvogne - men mon ikke der ligger en økonomisk baggrund for at satse på Kina...

Kampvognenes karakteristika og de tekniske parametre er noget af det, som mange World of Tanks spillere ender med at gå rigtig meget op i. Sigtehastighed, gennemtrængning af panser, synsvidde osv. er afgørende for din indsats i kampene. Her rummer World of Tanks et langtidsholdbart spilelement, fordi selv marginaler har en mærkbar betydning.

4

En skov er et dejligt sted at gemme et 60 tons tungt monster

Et andet vigtigt aspekt er kampvognenes mandskab, som også optjener XP og efterhånden kan lære nye færdigheder. Disse går lige fra at reparere beskadigede moduler hurtigere til at have en sjette sans, som afslører, når fjenden har fået øje på dig.

På den måde belønner udviklerne, at du holder fast i de enkelte kampvogne og ikke bare bliver ved med at skifte dem ud med større og større modeller. For kører du længe nok i en kampvogn og får et erfarent mandskab, kan du uddele seriøse bøllebank på slagmarken.

Sidst, men ikke mindst, er spillets økonomi også bygget så smart op, at det stort set er umuligt at tjene penge ved at køre udelukkende med store kampvogne. Reparationer og ammunition koster spilpenge, og omkostningerne er typisk altid større end indtægterne på de højeste niveauer. Derfor er selv erfarne spillere nødt til at blive ved med at spille på lavere niveauer, hvor der er gode penge at tjene. Det gavner både communityet og kampene, at spillets "elite" blander sig med de "normale" spillere, og det er noget, som mange andre online spil savner.

5

Nej, jeg kompenserer ikke for noget. Hvad mener du?

Til gengæld er der i World of Tanks nuværende form to punkter, der trækker i en negativ retning. For det første er hele spillet centreret omkring, at både kampvogne og spillere vinder cirka 50 % af kampene. På kampvognssiden er det fint, at ingen kampvogne er markant overlegne, men på spillersiden betyder det, at du ofte har meget svært ved virkelig at vinde markant flere kampe, end du taber. Spillets "matchmaking" system sørger ganske enkelt for at sætte dig sammen med dårlige spillere, så du næsten automatisk har tabt kampen, før den er gået i gang. Det er bestemt ikke befordrende for underholdningen, for det sjoveste er jo tætte kampe. Desværre ender rigtig mange kampe med enten store sejre eller tåkrummende nederlag.

Det andet problem er udviklernes beslutning om at åbne for, at spillere kan købe bedre "guldammunition" for spilpenge. Tidligere krævede guldammunition, at du betalte med rigtige penge, og de var derfor typisk kun i brug i klankampe. Da guldammunition trænger igennem meget mere panser end normal ammunition, har specielt tunge kampvogne svært ved at udfylde deres rolle helt, ligesom visse kanontyper nu kan smadre fjendtlige kampvogne med ét skud.

6

Spise her eller tage med hjem?

Men når det er sagt, så er World of Tanks et forbillede, hvad F2P-spil angår. Hvis du ikke ønsker at bruge én krone, kan du alligevel nyde det fulde spil, og du bliver aldrig presset til at bruge penge. Når det så samtidig er forbistret underholdende, har et fremragende langtidspotentiale og virkelig kan tænde dit indre egotrip (eller var det den indre psykopat?), er der ingen undskyldning for at lade være med at hoppe i uniformen og kravle ned i nærmeste kampvogn. Måske venter der en fjende bag den nærmeste busk?

9 / 10

Læs om vores karaktersystem World of Tanks - Anmeldelse Jakob Paulsen Hellere en kampvogn på skærmen end 10 på taget 2013-02-08T08:00:00+01:00 9 10