iPad som gamingplatform: Grand Theft Auto: Vice City

Vi undersøger, om man kan spille "rigtige" spil på en iPad

Sol? Check! Art Deco? Check! 80'er soundtrack? Check!

iPad som gaming platform: Grand Theft Auto: Vice City

På det seneste har der været en del snak, om at smart phones og tablets vil gøre konsoller overflødige. Argumentet går på at teknikken i de bærbare enheder nærmer sig de stationære konsoller, og hvad skal man så med sidstnævnte?

Det er let at finde især tekniske årsager til, at argumentet ikke holder, men hvad vigtigere er, så synes kvaliteten og dybden af spilbiblioteket til iPhone og iPad ikke helt at understøtte ideen. Groft sagt har jeg endnu ikke oplevet et iPad spil, der løftede sig ret meget over Angry Birds og Fruit Ninja. I sig selv fine spil, men trods alt ikke noget, der slår Assassin's Creed og FIFA af pinden.

Men så var der en mand, der forsøgte at sælge ideen om at iPad er en reel platform til spil. Også dybe engagerende spil, der ikke kun handler om at køre sin finger over skærmen i den rigtige retning. Det skal komme an på en prøve. Så her er anden del af en artikelserie, hvor Eurogamer.dk tester iPad som spilplatform, ét spil ad gangen. Andet spil er:

Grand Theft Auto: Vice City 10th Anniversary Edition

En vaskeægte konsolklassiker, genudgivet til iOS og Android for at fejre spillets ti års jubilæum.

1

Stadig ikke en ønskværdig situation

Fantastisk nostalgi fra det øjeblik den falske Commodore 64 intro kører, og de første 80'er toner lyder. Det siger ikke så lidt om hvordan teknologien har udviklet sig, at al musikken fra spillet er med, og at der i det hele taget ikke mangler noget. Tværtimod virker det som om, at den meget typiske fejl i det originale spil, hvor huse og lignende ville "poppe op" i baggrunden, er helt udryddet i denne version.

Umiddelbart virker det som om, at denne genudgivelse er identisk med originalen, der er bare tilføjet en måde at styre via touch skærm - og så mulighed for at gemme decentralt, in the cloud. Smart hvis man f.eks installerer spillet på både iPad og iPhone. Den omtalte styreform er meget lig det man ser andre spil i første og tredie persons perspektiv på iPad. I venstre side en gengivelse af en analog stick, og i højre side passende andre funktioner. Hop når man er på gåben, og speeder, bremse osv. når man er i bil - hvilket ligesom er størstedelen af spillet trods alt.

2

Sømmet i bund, ud i nattelivet

En lækker detalje er, at den analoge kontrol ikke sidder et bestemt sted på skærmen, men dukker op, dér hvor du sætter din tommelfinger. Det giver en rigtig god frihed, til at holde iPad'en som man har lyst til. Et andet plus er, at i bil kan man styre kameraet frit, ved ved at trykke med højre hånd uden for de tegnede knapper. Desværre, i denne sammenhæng, er spillet også lavet med en controller eller keyboard + mus i tankerne, så der er ret mange forskellige typer nødvendige input. Det betyder at skærmen let bliver fuld af "knapper", og f.eks når man får de små automatvåben, som kan bruges fra køretøjer, så kommer der to ekstra knapper i venstre side af skærmen. Det ødelægger lidt pointen med den "flydende" kontrol. I øvrigt er den analoge kontrol som udgangspunkt kun til at styre Tommy, når han er til fods. Biler osv. har et mere "digitalt" input som udgangspunkt, en knap for højre og venstre, ligesom på et keyboard. Man kan så i indstillingerne ændre det til den analoge kontrol, hvilket så absolut var nødvendigt for mig.

Det lykkedes at klare den berygtede bane Demolition Man, hvor man skal anbringe sprængstoffer med en fjernstyret helikopter, på kun tre forsøg. Der til skal selvfølgelig lægges træningen med den originale version, men det siger alligevel noget om, at kontrollen i denne version fungerer ganske udmærket. Vice City var allerede i sin første version kendt for at have virkeligt krævende kontrolsystem, så med den ekstra udfordring at skulle bruge en flad glasplade som input, kunne spillet godt have været helt umuligt.

3

Fest eller folkemord?

I kampsituationerne rammer denne iOS version både plet og helt ved siden af. Med de almindelige våben, er det at sigte gjort helt automatisk, hvilket som sådan er en forbedring ift. originalen, men voldsomt irriterende, hvis ikke spillet rent faktisk sigter på dét man har tænkt sig at skyde. Med automatriflen, som kan styres i første person, har man valget mellem den analoge stick - det er en dårlig ide - og så et system lavet som man typisk bruger touchskærmen, nemlig at sigtekornet simpelthen følger med, når du trækker fingeren rundt på skærmen. Dét fungerer rigtig godt.

I bund og grund lider en skærm dog åbenlyst af manglen på fysisk feedback. Man kan ikke mærke med fingeren hvor meget man presser "joysticket" mod højre eller venstre. Man kan ikke mærke hvor speederen sidder i forhold til bremsen. Det betyder at i de pressede situationer, hvor man skal reagere præcist eller hurtigt, bliver spillet rigtig svært på en irriterende måde.

Med en pris på 32 kr, er det helt fint, at hente Grand Theft Auto: Vice City 10th Anniversary Edition kun for at mærke stemningen og køre rundt i byen, og skulle man have lyst, er alle de mange timers underholdning lige der i håndfladen. Man skal dog være forberedt på, at man nok ville have det nemmere med PC- eller konsolversionen. De lange missioner passer ikke så godt til mobilbrug - man skal stadig starte HELT for fra med cutscene og transport, hvis man fejler - til gengæld har spillet en fantastisk "Resume Game" funktion så du kan fortsætte hvor du slap uden nødvendigvis at gemme hver gang. Du skal dog nok ikke slukke maskinen helt i mellemtiden.

Alt i alt en positiv overraskelse på flere punkter, men langt fra en ubetinget succes, og iPad helt sikkert ikke min foretrukne platform for Vice City. Næste gang: to internet celebrities forsøger sig med at lave spil.

Læs første artikel i vores serie om iPad som gaming platform her.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!