Eurogamers guide til superbillige supergrafikkort

Det er sidst på måneden og man skal have et nyt grafikkort. Hvor får man mest for pengene?

Hvor meget kan man få, hvis man sparer byturen og knalder pengene af på et grafikkort i stedet?

Hvor meget kræver det egentlig for at få et godt grafikkort, der kan producere 1080p-grafik med 60 billeder i sekundet uden nødvendigvis at bliver ruineret? På spillekonsollerne begynder 1920x1080 at være den gængse standard, men desværre er det tit og ofte svært at få en stabil billedhastighed. Her er pc'en stadig foran, og overraskende nok kræver det ikke det store budget for at få flottere og hurtigere grafik end Xbox 360 og PS3. Det viser Eurogamers nye test af budgetvenlige grafikkort.

Der er faktisk intet bedre tidspunkt at lede efter et nyt kort end lige nu. Der er kommet en masse nye valgmuligheder i priskategorien omkring de 1000 danske kroner, som kan spille mange af sidste års grafiktunge spil - Battlefield 3 og Crysis 2 - med indstillinger, som passer til de nuværende spillekonsollers detaljegrad. Eurogamer har bl.a. testet NVIDIA GTX 650 og AMD Radeon HD 7770 for at se, hvad man kan få for pengene i denne budgetkategori. Vi ser også nærmere på kategorien lige over, eksempelvis GTX 650 Ti og HD 7850, hvor prisklassen er cirka 1250 danske kroner.

I de billige prislejer har det typisk været AMD, som har domineret med ydeevne-per-krone-målet. Det har sågar været muligt at få et Radeon-kort ned til 700 kroner, men er man i stand til at poste 500 kroner mere i handlen, kan man faktisk få fabelagtig grafik. Det store spørgsmål er, hvor man kan få den bedste ydeevne for pengene, nu hvor NVIDIA's Kepler-grafikkort stille og roligt ruller ud på markedet?

Oven i købet er der mere til et grafikkort end blot det tekniske stads. Der er varmeudvikling, strømforbrug og fysisk størrelse, og her slår GTX 650 Ti mange fra sin kategori. Forskellen fra øvrige 40nm-produkter er slående. Vi målte en varmeudvikling på 10 watt i hvile og 95 ved maksimal belastning. Omvendt er den ældre GTX 460 lidt varmere med 20 watts i hvile og 160 watt i spidsbelastning. 6870 ligger på 15/155. Målt på temperatur er Ti-kortet 24 grader varmt, når man surfer på nettet, og 55 grader, når man spiller computerspil.

Strømforbruget er, måske meget naturligt, lavere i de langsomme modeller. Ved maksimal belastning brugte 7770 knap 85 watt, mens GTX 650 brugte 65. Størrelseskonkurrencen vinder Ti, som kun fylder 15,5 cm og kan være i én enkelt plads i computeren.

Testen

Eurogamer har testet GTX 650, GTX 650 Ti, HD 7770 og HD 7850. For at sammenligne med sidste generation ser vi også nærmere på HD 6770, HD 6870 og GTX 460.

I den billigste ende, hvor priserne lyder på ca. 750 kroner, er det svært at se nogen bemærkelsesværdig forbedring i 7770 sammenlignet med 6770. Pitcairn-kortet har en højere frekvens, men det viser sig desværre ikke i vores Metro 2033-test, som foregik i DirectX 11, 1080p og very high. Man får i gennemsnit 1 FPS mere. Som man også kan se, er den gamle GTX 460 kun lidt bedre end den nye 650. Omvendt er Radeon HD 6870 faktisk ret meget værd for sit knap 1000 kr. store prisskilt. Man kan endda få en brugt udgave i omegnen af 750 kroner.

I vores test har vi prøvet Metro 2033 med Frontline-benchmark, DirectX11, 1080p og very high-indstillinger, heriblandt 4 x MSAA. I en Batman Arkham City-testen kører med 1080p, DirectX11 og 8 x MSA og alt slået til - fraset PhysX.

HD 6770 HD 7770 GTX 650 GTX 460 HD 6870
Metro 2033 Gennemsnitlig FPS 9.39 10.73 12.67 16.75 18.67
Batman AC Gennemsnitlig FPS 31.00 28.00 31.00 35.00 48.00
3DMark 11 Score X889/P2904 X893/P2908 X1021/P3151 X1179/P3667 X1393/P4441
3D Mark 11 Grafik 793/2619 794/2611 908/2097 1045/3340 1244/4133

De dyre grafikkort i funktion. I venstre side ser du HD 7850, mens højre side skifter mellem GTX 650 Ti, HD 6870 og GTX 460. 7850 klarer sig bedre i alle tre spil. Det er meget let at få 60 FPS ud af testen.

Batman Arkham City er en glimrende måde at teste Unreal Engine 3 på, da spillet har et indbygget benchmarkingværktøj. Vi fik cirka 30 FPS i denne ret krævende DirectX 11-session, hvilket er flot klaret for en række budgetvenlige grafikkort. Derpå testede vi kortene i 3DMark 11, og her fremgik det, at begge AMD-kort stort set var ens mht. ydeevne og maksimal regnekraft i store 1080p-tests. GTX 650 lå cirka 13% over de øvrige kort og var klart det bedste valg. Det eneste svaghedspunkt var det gennemsnitlige antal FPS i Batman, hvor kortet stod lige med Radeon 6770.

I den lidt dyrere kategori er 7850 meget effektiv med en 17% forbedring i forhold til GTX 650 Ti's ret vilde score i 3DMark. Kortet kunne i gennemsnit producere 59 FPS i Arkam City, når v-sync var slået fra. Begge kort kan købes for omegnen af 1200 danske kroner, og det viser, at AMD stadig har herredømmet over de lidt billigere grafikkort. Der er dog en smule varierende resultater i nogle af de ældre kort. GTX 650 Ti kan præstere en god 3DMark-score, men det afspejler sig ikke i ret mange af spillenes tests. Det aldrende 6870 producerer 11 FPS mere end NVIDIAs nye kort i Arkham City, sandsynligvis fordi fill-raten er højere på 134,4 Gbps.

GTX 460 HD 6870 GTX 650 Ti HD 7850 1GB
Metro 2033 Gennemsnitlig FPS 16.75 18.67 15.33 23.78
Batman AC Gennemsnitlig FPS 35.00 48.00 37.00 59.00
3DMark 11 Score X1179/P3667 X1393/P4441 X1451/P4568 X1751/P5794
3D Mark 11 Graphics 1045/3340 1244/4133 1310/4379 1566/5496

Gameplayanalyse

For at give et billede af de praktiske muligheder satte vi hvert kort til at spille DirectX11-skydespillene Battlefield 3 og Crysis 2. Vi forsøgte også med DirectX9-spillet Elder Scrolls: SKyrim. Eurogamer har optaget videoer fra hvert spil med særligt fokus på de mest belastende scener. På den måde kan du se, hvordan de tre billigere kort, GTX 650, HD 6770 og HD 7770, fungerer. Ud over grafikkortene brugte vi en computer med Intel i5-2500k overclocket til 4,2 GHz samt 8GB 1600MHz G-Skill RAM. Således burde der ikke være flaskehalse i andet end grafikkortet. Hvert spil blev kørt med 1080p og v-sync slået til.

Desværre blev mange af DirectX11-funktionerne, især tessellation, for meget for nogle af grafikkortene. Eksempelvis blev Crysis 2 smidt ned på 20 FPS i mange scener. Det blev dog ikke et problem i Battlefield 3, hvor vi sagtens kunne præstere 30FPS med grafikkortene fra og med GTX 650. Det kan være fordi mange shaderopgaver bliver sendt til CPU'en. Generelt viste 7770 sig lidt hurtigere med en gennemsnitligt forbedret billedhastighed på 5-8 FPS. Operation Swordbreaker i Battlefield 3 var et fint eksempel på dette, hvor en tur igennem basen viste, at NVIDIA-kortet nærmest låste sig fast på 30 FPS. AMD-kortene lå konsekvent under.

Her ser vi GTX 650 i venstre side, som hele tiden klarer sig bedre end HD7770 og HD6770, som er i højre side på skift. I videoen ser du Battlefield 3 på high, Crysis 2 på very high og Skyrim på ultra.

I en direkte sammenligning mellem 7770 og 6770 var forskellene svære at få øje på. Begge kunne køre Crysis 2 med knap 40 FPS, så det var kun meget undtagelsesvist, at man skulle leve med sekvenser under 30 FPS. Skyrim lå ret fint på 30 FPS for alle tre kort, når man gik ned igennem Helgen-landsbyen. Det er egentlig ret imponerende, når 8x MSAA og ultra-indstillingerne er sat til. Grafikkortene har trods alt kun 80 Gbps hukommelsesbåndbredde.

Blandt NVIDIA-kortene var GTX 650 Ti noget bedre end GTX 460, især i Battlefield 3. Her drog spillet god fordel af det forbedrede shader-antal fra 336 til 768 i især jordskælvsscenen, for i gennemsnit vandt man 8 FPS på opgraderingen. I Crysis 2 var det dog svært for Ti at klare sig mod Radeons 6870, hvor det tit lå 5 FPS under de andre kort.

Budgetgrafikkort: Hvilke er bedst?

Konklusionen på vores test var, at 7850 var klart det bedste i den dyre kategori, mens GTX 650 vandt med en lille margin i den billigere kategori. Vi valgte efterfølgende at teste kortene med lidt ældre spil, som burde kunne køre fuldstændig smertefrit med vores anvendte sammensætning af CPU og GPU. Vi spillede hvert spil med 1080p og maksimum-indstilling uden V-Sync. Hvis det var muligt, brugte vi 2x MSAA.

Her var GTX 650 rigtig flot i mange DirectX 9-spil, og i spil som StarCraft 3, Portal 2 og Diablo 3 kunne det præstere knap 10 FPS mere end konkurrenterne. Eneste tilfælde, hvor det ikke lykkedes, var Dirt 3, som trods alt er udviklet med AMD-kort i mente. De største fordele kom i Diablo 3, hvor NVIDIA-kortene simpelthen smadrede alt og konstant lå på over 60 FPS med alt slået til.

Ti-udgaven af GTX 650 var tæt på at slå 7850 i StarCraft 2, hvor vi kørte et 2vs2-replay med spillets motor. Det var kun en forskel på 5 FPS mellem de to. I alle andre tests var 7850 nærmest urørlig af de andre kort, og når det gjaldt Dirt 3, kunne kortet producere 50% bedre resultater.

HD 6770 HD 7770 GTX 650 GTX 460 HD 6870 GTX 650 Ti HD 7850
Call of Duty: Modern Warfare 3 82.2 75.5 83.8 116.4 117.5 121.7 140.6
Diablo 3 53.5 47.1 68.7 71.2 90.4 84.0 101.8
DiRT 3 50.0 52.0 48.7 66.3 74.4 66.2 96.8
Portal 2 106.8 100.1 114.0 146.0 167.6 159.6 198.4
Saints Row: The Third 21.3 19.2 25.8 32.7 34.8 31.9 41.5
StarCraft 2 48.8 47.0 58.2 73.5 69.2 70.9 75.4

Eurogamers endelige dom: Hvilket grafikkort skal du købe?

Med grafikkortene i vores test var det muligt at spille stort set alle nyere pc-spil med alle indstillinger slået til. Men alt efter priskategori kunne man få lidt mere ydeevne og lidt bedre billedhastighed for pengene. I den billige ende, dvs. Radeon HD 7770 og GTX 650, var kortene som skabt til 30FPS-spil. De dyrere kort, hvor Radeon HD 7850 skilte sig ud, kan man let få til at køre 60 FPS med DirectX11 sat til.

Det var glædeligt at opleve, at alle 1 GB GDDR5-kort var gode til den høje opløsning på 1920x1080. Der kommer dog problemer, når man presser citronen og forsøger at få høje AA-indstillinger i gang -- eksempelvis 8 x MSAA i Batman Arkham City. Man må gå lidt over 2 GB, hvor man fx vil slå flere skærme til i spillene.

Men blandt kortene i vores test, hvad skal man så vælge? I kategorien omkring de 750 kr. var der meget lidt, der skilte kortene ad i Battlefield 3. Eurogamer synes, at GTX 650 kom bedst ud af testen, især i de lidt ældre spil såsom StarCraft 2 og Diablo 3. Derimod var det bemærkelsesværdigt svært for 7770 at slå 6770 på mange afgørende punkter.

I den højeste priskategori omkring 1200 kr. var det tydeligt, at HD 7850 1GB kan følge med selv de nyeste pc-spil. Det var muligt at få 60 FPS ud af spil som Crysis 2 og Skyrim. Vi kunne kun få dette leje af billedhastighed med enkelte scener af Battlefield 3, hvor der i gennemsnit kom 8 FPS mere ud af kortet i forhold til GTX 650 Ti.

Man får rigtig meget for pengene med Radeon HD 7850 1GB, også sammenlignet med GTX 650 Ti, der til gengæld bruger mindre strøm og fylder mindre. Det koster næsten halvt så meget som den større 2GB-udgave af 7850, og når man tænker på, at kortet med 1 GB giver så meget ydeevne, er det faktisk et fund for pengene.

Set ud fra et større perspektiv er det vildt, hvor meget den nuværende generation af grafikkort har bragt af ydeevne og værdi. I sin tid kostede GTX 460 knap 2000 kroner, og den er nu slet ikke i nærheden af 7850, som koster mindre. Det er lidt ærgerligt, at de største forbedringer i de laveste priskategorier handler om miljø og strøm, for man kunne sagtens have presset endnu mere kraft ud af denne kategori. Til gengæld ser vi, at GTX 650 så småt er ved at bryde AMD's herredømme i budgetkategorien. Det er Kepler-chipsettet, der giver store fordele over 7770.

Læs om vores karaktersystem

Kommentarer (4)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!