Microsoft presset af vigende Xbox-salg

Forbrugerne venter på den næste konsol

Der er ikke meget saft og kraft tilbage i den nuværende Xbox

Forbrugernes interesse for den nuværende Xbox 360 begynder at vige i takt med, at der kommer større opmærksomhed på en snarlig efterfølger fra Microsoft. Det smitter af på firmaets regnskab, for omsætningen i Microsofts Entertainment and Devices-division, der bl.a. står for Xbox 360-varemærket, var 11% lavere i sidste kvartal af 2012 sammenlignet med samme kvartal i 2011.

Dog er der stadigvæk solgt konsoller og spil for 21 mia. danske kroner.

Da Microsoft til gengæld brugte væsentligt færre dollars på markedsføring, kom EAD-visionen alt i alt ud med et overskud på 3,3 mia. danske kroner. Det er 15% højere end samme periode sidste år.

Når man deler EAD-divisionens regnskab op i flere dele, der særskiller Windows Phone og Xbox, så var der stor tilbagegang at spore for Xbox 360. Overskuddet på den del af Microsofts forretning lå 29% lavere end i 2011, og den mest påfaldende forklaring var et fald i antallet af solgte Xbox 360-konsoller. Der blev solgt 5,9 mio. konsoller i fjerde kvartal af 2012 mod 8,2 mio. året før.

I regnskabet afslørede Microsoft dog, at de alene i fjerde kvartal brugte 600 mio. kroner på at produktudvikle nye idéer til Xbox-platformen.

Det forventes, at Microsoft vil fremvise den næste Xbox i perioden fra marts til juni i år med en planlagt premiere op til julesalget. Det er dog ikke givet, om konsollen afsløres til E3-messen i begyndelsen af juni eller i en specielt anlagt mediebegivenhed henover foråret.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!