iPad som gamingplatform: The Walking Dead

Vi undersøger, om man kan spille "rigtige" spil på en iPad

Kan man bekæmpe zombier kun bevæbnet med en pegefinger?

På det seneste har der været en del snak, om at smart phones og tablets vil gøre konsoller overflødige. Argumentet går på at teknikken i de bærbare enheder nærmer sig de stationære konsoller, og hvad skal man så med sidstnævnte?

Det er let at finde især tekniske årsager til, at argumentet ikke holder, men hvad vigtigere er, så synes kvaliteten og dybden af spilbiblioteket til iPhone og iPad ikke helt at understøtte ideen. Groft sagt har jeg endnu ikke oplevet et iPad spil, der løftede sig ret meget over Angry Birds og Fruit Ninja. I sig selv fine spil, men trods alt ikke noget, der slår Assassin's Creed og FIFA af pinden.

Her kommer første artikel i en serie på Eurogamer hvor vi tester iPad'en som spilplatform, ét spil ad gangen. Første spil er:

The Walking Dead

Ét af de bedste spil i 2012 og oplagt til iPad.

Læs vores anmeldelse af The Walking Dead

1

Tab ikke hovedet i kampens hede

Som noget af det første opfordrer spillet mig til at bruge hovedtelefoner. Lige bortset fra top-down SHMUP's, så er det foretrukne skærmformat for spil bredere end høj, og selvom man fint kan lægge iPad'en på siden, så betyder det også, at højtaleren kommer til at sidde i siden. Så hovedtelefoner er nok en god ide, hvis man vil have stereo. Ikke det store problem, men stadig en streg i regningen for iPad som platform.

Spillet selv er kendt og måske berygtet for, at være lige så meget en interaktiv historie som et spil. Enkelte hævder ligefrem, at det slet ikke er et spil. Det synes jeg, er at overdrive. Der er lange sekvenser, som udspiller sig som "film", men der er også i høj grad brug for spillerens input. Især actionsekvenserne er som skabt til touchskærmen. Typisk skal man vælge én mulighed ad af op til fire mulige, trykke et bestemt sted, trykke hurtigt eller swipe i en bestemt retning. Det fungerer rigtig godt, og jeg kan ikke forestille mig, at en controller og slet ikke en mus, ville fungere bedre (hvis ellers konsol- og PC-udgaven af spillet er designet på samme måde).

2

Er du sød at lukke døren, det trækker

Der er også mere rolige perioder af spillet, hvor man snakker med de forskellige personer i typisk "point and click" adventure stil. De fire forskellige valgmuligheder fungerer også fint til dialogtræ, men ind imellem føles det som om, at spillet vælger en anden mulighed, end den jeg trykkede på. Det kan dog lige så godt være et problem i spillets design - altså at hovedpersonen slet ikke siger dét jeg regner med - som et teknisk problem. Det virker faktisk mest sandsynligt.

Indimellem befinder man sig i en afgrænset scene, hvor man så kan gå rundt og lede efter spor og snakke med folk. Her er styringen lidt underlig, for selvom man reelt kun kan bevæge sig i meget fastlåste baner, så er det stadig svært at gå imod eller væk fra kameraet, når ens eneste imput er en flad skærm. Her ville jeg nok have foretrukket en controller.

3

Har du set min issyl?

Det er en del af spillets stil, at man ikke bare kan gemme, når man har lyst. Og det er som sådan ok. Spillet kommunikerer lidt dårligt, hvornår det så gemmer for dig, hvilket må være et problem uanset hvilken version vi snakker om. Men det passer dårligt sammen med iPad'ens natur som mobil maskine. Man er nødt til at sætte et stykke tid af til at spille, men omvendt er jeg også ved at undersøge maskinens potentiale som seriøs platform.

Alt i alt har det været en positiv oplevelse at spille The Walking Dead og opleve iPad'en blive brugt mere seriøst. Spillet er langt hen ad vejen perfekt til platformen, og for den type spil, er maskinen helt sikkert en trussel mod computere og konsoller. Til gengæld er det en ret lille genre.

Næste gang: en vaskeægte konsolklassiker genudgivet på iPad.

Kommentarer (3)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!