Dust 514 - en fager ny verden

Udviklerne bag Eve-Online MMO'et laver online skydespil til PS3'eren. Eurogamer har besøgt det islandske udviklingshus CCP for at høre om spillets fremtid

Dust 514 smelter sammen med EVE Online, men er de to overhovedet parate til det? Eurogamer har besøgt CCP Games for at høre svaret.

I sidste uge tændte islandske CCP for kontakten til den offentlige betaperiode af Dust 514. For et free-to-play-spil er det så godt som en de facto-lancering af spillet, der til gengæld kan forvente patches og opgraderinger i en lind strøm frem til den endelige udgivelse i årets løb. CCP har eksisteret i 15 år, men tro det eller ej, så er dette kun deres andet spil. Det var med andre ord en stor dag for den islandske udvikler at sende Dust 514 i kredsløb.

I anledning af betaen har Eurogamer besøgt CCP i Reykjavik. Deres hovedkvarter er en modernistisk, stor kube midt i en forblæst fiskeribydel. Midt i den rå natur med vulkaner og blæst føles det næsten som en civiliseret verden. På øverste etage er der i øvrigt en flot udsigt over by og hav. Det har sin egen nordiske stil med rå materialer, stramme linjer og ingen slinger i valsen. For Island er det dog en generel stil, for selv deres stråtækte huse er forankret med stålkonstruktioner. Stemningen er ret unik, for man har fornemmelsen af, at denne 1.000 år gamle vikingeby med det samme kunne lette rumpen og forlade øen til fordel for det ganske udland. Det får CCP til at virke som det, de er: udkantsmennesker, der lever i rastløshed.

CCP er folkene bag EVE Online, som snart fejrer sit 10-års jubilæum. Selv for onlinespil er det et frygteligt nørdet spil, men det er ikke kun opbygningen, der gør det så teknisk krævende. CCP besluttede sig for eksempel for, at de kun ville have én server til spillet. Alt skulle være i ét samlet univers. I starten af 00'er var det en prøvelse for selv dytige hardwareingeniører, og her anno 2013 er det stadig en udfordring at gøre plads til nye medlemmer. Med sig har EVE affødt talrige fortællinger om spionage, underslæb og enorme rumkampe, som fylder en stor del af den nådesløse rumverden.

Med holdets nye spil, Dust 514, har de begivet sig ud på endnu et storslået eventyr. Også denne gang er der tale om ét onlineunivers, hvor folk på kryds og tværs af platforme kan lave alliancer og erobre land. Den 10. januar blev Dust 514 smeltet sammen med EVE på én fælles Tranquility-server. I dag kan alle PS3-ejere logge ind og spille spillet.

Det er første gang i historien, at konstruktionen lykkes: to separate spil, ét fælles univers.

2

EVE Online-spillere kan bombardere Dust-spillere fra rummet. På sigt skal planetens beboere også kunne angribe rumskibene fra jordoverfladen.

Eurogamer blev inviteret til Reykjavik få dage inden den åbne beta gik i luften. En af de store fremvisninger var Dust 514's store trækplaster: bombardementer fra rummet, hvor en PS3-spiller kan kalde hjælp fra venligtsindede piloter i EVE Online. Det er et interessant samarbejde mellem to spillere i hver sin kontekst og hver sin platform. I første omgang er funktionen stærkt begrænset, da CCP endnu ikke kan overskue, hvad det kan betyde for spillenes respektive økonomier.

Vi har egentlig set funktionen før, men nu fungerer den i levende live over internettet. Og som altid, når man ser en meget hypet funktion i levende live, så bliver man både mødt af respekt og antiklimaks. At udløse et bombardement kræver tilstrækkeligt med points, som en holdleder indsamler ved at angribe og dræbe på landjorden. Rent praktisk anmoder holdlederen om et bombardement, hvorefter EVE Online-spiller svarer. Playstation-spilleren vil nu se talrige, hvide projektiler fare ned fra rummet, og hurtigt er ti fjender udslettet fra Dusts overflade.

Hver for sig er det en flad fornemmelse, man sidder tilbage med. I princippet kunne PS3-spilleren bruge en computerstyret AI til at indlede et bombardement, og den primære fornøjelse for pc-spilleren er, at der dukker ti dødsfald op i log'en. Det kræver en vis fantasi at se det fantastiske. Men sådan er der så meget med EVE Online. Man skaber sin egen fortælling og har det sjov, man selv laver.

Dust 514 er i bund og grund en tør oplevelse, men heldigvis er tørheden anderledes end i EVE Online. Bag facaden venter der et dybt gameplay med specialisering og tilpasning af evner og udsmykning. Det er mere, end man normalt finder i multiplayerbaserede skydespil. Grafikken er ret grå og mangler det futuristiske skær, som har præget EVE Onlines rumskibe og våben i mange år.

3

CCP håber (og her sætter vi streg under håber) at kunne få 48 spillere ombord i én kamp. Derfor bliver køretøjer meget vigtige for at komme rundt på planeten.

Dust 514 skal holde i lang tid gennem et avanceret system af evner og isenkram, som du løbende forbedrer og opgraderer. Det handler ikke så meget som færdigheder og træning som om ren og skær statistik. Vi spillede en enkelt bane, som viste klare tegn til stram balance og design. Holdkampene bliver i hvert fald tætte. CCP Games håber, at free-to-play-modellen, som Dust 514 gør brug af, kan tiltrække mange nysgerrige gamere til Playstation 3. Det er trods alt de færreste konsolspil, der gør brug af denne model til at skaffe finansiering. Det kan sagtens blive tilfældet, men jeg tvivler på, at denne type spiller vil finde Dust 514 sexet og skarpt nok til at holde fornøjelsen kørende i månedsvis. I stedet er spillet meget fleksibelt og har en stor grad af specialisering, men det vil i bedste fald kræve måneders gameplay at komme til toppen. Det er med andre ord et spil målrettet FPS-spillere, der har en rollespiller gemt i maven. De skal være forberedt på talrige timers indkøb, skræddersyning og loadout-fintuning igennem utallige menuer. Og så er der den klassiske EVE-stil: taber du, så taber du sandsynligvis alt dit gear.

Kristoffer Touborg er en høj, afslappet dansker, som har arbejdet for CCP i fem år. Han er EVE Onlines lead designer, og han indrømmer, at det komplekse gameplay vil tænde mange af. Men, som han siger det, hvis CCP bekymrede sig om lettilgængelighed, var EVE Online næppe kommet særlig langt.

- Vi skal have dybde til hardcorepublikummet. Jeg tvivler på, at de har nogen tilsvarende shooter at gå til. Desuden passer det fint til EVE, siger han.

En af de store fordele ved Dust 514 er, at det har samme database som EVE Online. Der betyder meget at have 400.000 spillere, som man kan motiveres til at springe ind og ud af sine spil. Derfor spurgte vi Touborg, om mange EVE-spillere er parate til Dust 514:

"De store alliancer har alle forberedt sig og lavet hold til Dust 514. De er parate." - Kristoffer Touborg, lead designer på EVE Online

- Uha ja! De store alliancer har alle forberedt sig og lavet hold til Dust 514. De er parate. De har forberedt sig siden vores sidste FanFest, svarer han.

På samme dag som Dust 514 betaen gik i luften, meldte tusindvis af EVE-spillere sig i onlineuniverset. Der er rift om planeterne.

I EVE Online er der tre grader af sikkerhed. Der er det såkaldte 'high-security'-univers, hvor man kan flyve solo, mine og kæmpe mod computeren uden at komme særligt til skade. Dernæst er der 'low-security', hvor mere organiserede kampe er tilladt. Til sidst er der 'null-security', eller '0.0', hvor alt er tilladt. Her går belønningerne hånd i hånd med risikoen for at tabe alt. CCP's plan er at tage Dust 514 i retning af null-security, hvor der skal være ultimativ sandbox og enorme slag, hvor folk kan tabe alt. I første omgang bliver der dog kun åbnet for rangeret spil i high-sec og Factional Warfare i low-sec. Formålet er, at EVEs Corporations kan få et fodfæste og kæmpe for territorie via enkelte grupperinger. Der venter enorme fordele for Alliancer, der ejer planeter i de galakser, de ejer. Det vil bl.a. blive lettere at forsvare et solsystem.

Med andre ord, og med forbehold for EVE's store in-game-revolutioner, er der lagt op til flere år med dedikerede og motiverede hardcorespillere, der kæmper fra planet til planet. Det betyder også, at CCP må og skal yde deres bedste for at holde dampen oppe.

5

I første omgang er Dust 514 ren PvP, men med tiden skal der også bygges co-op ind.

Heldigvis ligger det til CCPs natur at udvikle et spil fra dets spæde begyndelse til en enorm oplevelse. Også selvom det tager flere år. EVE er et af de få abonnementsbaserede onlinespil, som hele tiden har kunne tiltrække nye medlemmer alene med halve år mellem de store udvidelsespakker.

- Hvis der er én ting, vi kan, så er det at få lavet nogle udvidelsespakker. Det gør vi faktisk meget godt. Vi har stor erfaring med det, udtaler Touborg som en stikpille til konkurrenterne.

Dust 514 er muligvis ikke et fantastisk FPS lige nu, og det er ikke hensigten, at det skal kæmpe mod Halo eller Battlefield. Til gengæld kan det blive noget helt unikt. Det kan bringe spillet i clinch med mange konsolspillere, der er vant til faste rammer og årlige udgivelser. CCP har ikke en klar plan med de næste år for Dust, men de tager det hen ad vejen.

- Jeg tror ikke EVE-spillerne ved, hvad Dust skal blive til. Det er der heller ikke mange hos os, der ved. Det er et spil, der skal udkomme, folk skal spille det, og så skal vi se, hvad vi vil med det, udtaler Touborg.

Det lyder vældig ukonkret, men få udviklere kan som CCP designe et stort onlineunivers. Meget få ved, hvornår de skal blande sig og regulere, og hvornår de for enhver pris skal blande sig udenom. Der er tale om et firma, der både har en økonom og halv-diplomater ansat til at komme med ærlige meninger om spillet. De har også lært af bitre stridigheder med spillets community, som de nu gør deres for at vige udenom.

"Vi har lavet fejl, men vi er ikke bange af den grund. Jeg tror, at CCP er en god udvikler, fordi vi tør prøve skøre ting af." - Kristoffer Touborg

CCP trådte eksempelvis ved siden af i 2011, da de lavede Incarna-udvidelsespakken henover sommeren. Her fik EVE Online avatars for at sætte menneskelige ansigter på mange af dem, man mødte igennem spillet. EVE fik også en butik til mikrotransaktioner, som mildest talt havde pebrede priser. Spillerne hadede pakken for et godt ord, og da det kom frem, at CCP havde kaldt sine abonnenter for 'guldkalve' i interne mails, startede det en stor skandale. Det var første gang, at EVE Online tabte medlemmer. CCP skrottede Incarna og vendte forslåede tilbage til tegnebrættet.

Men det gjorde ikke holdet forsigtige. Man kunne let tro, at CCP ville være nervøse her på aftenen for Dust 514's premiere, men det er ikke tilfældet. De opfatter sig selv som nybyggere, og i den kontekst kan man ikke tillade sig at være i tvivl.

Mit problem er dog, at de ansatte hos CCP ikke virker som nogen, der brænder for at lave et fedt FPS frem for alt andet. Problemet med Dust 514 er, at det føles som et spil, der skulle få en idé til at blive til virkelighed. Det er en fed idé, og det kan måske være nok til at få spillet til at fungere i konkurrencen mod stærkere skydespil. Det er i hvert fald prisværdigt, at CCP laver andet end ét enkelt spil, og at de vender tilbage til ånden fra deres grundlæggelse i midt-90'erne.

Artiklen er skrevet på baggrund af en pressetur til CCP i Reykjavik. CCP betalte rejsen og logi.

Kommentarer (1)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!