Baldur's Gate: Enhanced Edition - Anmeldelse

Vi ruller terningen over Overhaul Games' nyfortolkning af BioWares legendariske rollespilklassiker

Det blev en 8'er...

Det er svært ikke at være begejstret, når tidens absolut største rollespilsklassiker bliver genudgivet i hvad det loves bliver en flottere og optimeret version. Der er det med nostalgi, at det oftest ikke lever op til de minder man har, og derfor kan oplevelsen ikke altid matche de forventninger man langsomt har opbygget.

Nogle spil kan dog bære tidens tand med ynde. Mario fra Super Mario Bros. vil altid være den blege, rødbrune pixelklump vi kender og elsker, da 2D-udtrykket på de ældre konsoller ikke ældes lige så dårligt som nyere spil, der føltes grafisk revolutionerende, da man første gang fik dem bootet op, men i dag er blevet overhalet af overlegen teknologi.

Baldur's Gate: Enhanced Edition er genudgivelsen af Baldur's Gate fra 1998 - spillet der placerede BioWare på landkortet som en af de mest prominente udviklere af computerrollespil. Enhanced Edition er dog ikke et produkt af BioWare, men er blevet udviklet af gamle BioWare-folk fra Overhaul Games - et relativt nystiftet firma, der har specialiseret dig i genudgivelsen af gamle titler. Enhanced Edition indeholder udvidelsen Tales from the Sword Coast samt helt nyt indhold, udviklet specifikt til den nye udgave, en masse forbedringer samt muligheder for at lave mods.

1

Den populære Forgotten Realms-verden danner baggrund for Baldur's Gate. Forgotten Realms er en af de klassiske kampagne-miljøer fra Dungeons & Dragons-rollespillet, og det er da også Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition der danner rammerne i spillet. Det er med andre ord High Fantasy - tag Ringenes Herre og vær en smule mere rundhåndet med magien og fabeldyrene og vi er ved at være der. Der er troldmænd i farvede kåber, sorte elvere, bistre dværge og magiske våben der giver +4 til dit terningeslag - alt hvad sådan et univers skal have.

Historiemæssigt starter vi i den sydlige region kaldet Sword Coast, hvor vores hovedperson er opvokset som forældreløs under opsyn af troldmanden Gorion. Det er en svær tid, for en mystisk plage har svøbt regionen i store problemer. Alt jern er begyndt at "rådne" og der er derfor enorm mangel på råmaterialer. Trods lav status som forældreløs, bliver man pludselig angrebet af snigmordere inden for byen Candlekeeps ellers så sikre mure, og der går ikke længere før historien folder sig ud, og man rejser mod den storslåede by med navnet Baldur's Gate.

Med Dungeons & Dragons i ryggen, emmer Baldur's Gate af rigtigt rollespil, og det første man skal gøre, er at skabe sin figur fra bunden af. Der er en god håndfuld af klassiske eventyr-racer, såsom elvere, dværge, halflings og halv-elvere, samt 11 forskellige professioner og varianterne heraf. Er man bekendt med Advanced Dungeons & Dragons 2nd Edition vil man føle sig hjemme, og nytilkomne vil også hurtigt fange hvordan det virker. Udover hovedpersonen er der plads til fem andre figurer i ens gruppe, og disse vil man samle op undervejs. Primært handler det om at skabe en varieret gruppe, med krigere der kan stå i fronten, troldmænd der kan yde støtte fra bagerste række med et arsenal af formularer, og selvfølgelig en tyv til låste døre, samt en cleric med helende magi, der kan lappe de tilskadekomne sammen, enten under eller efter kampene.

3

Balancen og fordelingen giver sig hurtigt sig selv, når man fx lærer at troldmænd oftest er glaskanoner med en håndfuld tricks oppe i ærmet, og helst skal holde sig på afstand, når de har brugt det antal formularer de har adgang til, mens krigerne gør kort proces af de sovende eller lammede modstandere. Lige netop Dungeons & Dragons-regelsættet har altid været lidt spøjst, hvad det angår, og kommer man fra nyere spil, skal man lige vende sig til måden det gøres på her.

Med Enhanced Edition klistret på titlen må der selvfølgelig være noget nyt at komme efter, og det er der skam også. Meget af det er sket under overfladen - den originale kode er eftersigende blevet renset godt igennem og optimeret til den nyere hardware, der er mange gange kraftigere end den var tilbage i 1998, og mange af de tilføjelser vi så i Baldur's Gate 2: Shadows of Amn, har fundet vej til Enhanced Edition. Ligeledes kører spillet nu på en ny platform, der tillader løbende opdateringer, og multiplayerdelen har også fået en overhaling. Af nyt indhold er der kommet tre nye figurer, hvor to af dem har deres egne sidemissioner, men mest spændende er nok The Black Pits - en lille, ny kampagne, hvor man i spidsen for en gruppe eventyrere bliver kidnappet af den gale troldmand Baeloth the Entertainer, og skal kæmpe mod andre uheldige skæbner i hans arena.

2

At spillet er fra 1998 kan godt mærkes, og selvom opdateringen lader spillet folde sig ud i opløsninger vi kun kunne drømme om dengang, så har tidens tand ikke været barmhjertig. Det kan dog gå an, og det største problem er at vænne sig til den noget klodsede brugergrænseflade, der også er mærket af datidens designvalg. Systemet kunne godt have brugt en tidssvarende opdatering, ligesom de scripts der styrer de figurer du ikke selv har kontrol over, også kunne have brugt en kærlig hånd.

Alt i alt er Enhanced Edition et kærkomment gensyn med Forgotten Realms og Baldur's Gate. Spil som Dragon Age har taget modellen i nye retninger, men det er godt at se at ophavet stadig kan matche de nyere spil på sine egne præmisser. Det er på alle måder stadig et godt spil, men noget groft set gennem 2013-briller, hvilket kan spolere det for folk uden relationer til originalen. Vi kan kun glæde os til Baldur's Gate 2: Shadows of Amn Enhanced Edition, som står til at udkomme senere på året, og vi siger heller ikke nej til at fx Planescape Torment får sammen kærlige behandling.

8 / 10

Læs om vores karaktersystem Baldur's Gate: Enhanced Edition - Anmeldelse Jacob Herold Nielsen Vi ruller terningen over Overhaul Games' nyfortolkning af BioWares legendariske rollespilklassiker 2013-01-21T13:01:00+01:00 8 10