Miner Wars 2081 - Anmeldelse

Sure miner

Dette skulle have været en triumferende anmeldelse af Miner Wars 2081 til PC. Det skulle have været historien om, hvordan jeg fandt et lille spil på Steam Greenlight, hvor indiespillene får en chance for at blive publiceret side om side med de store kanoner, og vi brugere er tungen på vægtskålen. Jeg stemte selv på Miner Wars, for hvem vil ikke have en arvtager til det hedengangne Descent, et af halvfemsernes allerstørste spil? Jeg så videoerne, jeg læste alle detaljerne, og jeg var overbevist om, at dette virkelig kunne blive et megahit. Man kan mildest talt ane begejstringen i mit lille preview af spillet, hvori jeg blandt andet skrev:

"Spillet er (...) primært et open world-spil, hvor man kan drage på 31 forskellige missioner på tværs af et solsystem, der ifølge udviklerne består af milliarder af sektorer. Du styrer et minearbejderskib, og det betyder selvfølgelig også, at du kan grave dig på kryds og tværs gennem spillets fuldt destruerbare miljøer, og du fået også muligheden for at bygge eller smadre rumstationer og slås med massevis af modstandere. Ikke nok med det, så kan langt de fleste ting i spillet modificeres, og du kan selvfølgelig også opgradere dit skib på utallige måder. Det hele foregår i et fantastisk univers, som er præget af fremtidige versioner at kommunisme versus kapitalisme, hvor verdens supermagter har slået sig sammen i mere eller mindre bizarre koalitioner, såsom fx den Euro-Amerikanske Konfederation eller og Det Fjerde Rige. Miner Wars 2081 lyder som den ultimative rumsandkasse med masser af action, samarbejde og opfindsomme politiske overtoner, og vi får allerede fingre i det om en måneds tid."

Miner Wars 2

Kaos er, desværre, nøgleordet.

Et eller andet sted undervejs er der dog gået noget rivende galt. Det spil, jeg endte med at spille, var slet ikke skyggen af det, jeg havde forventet. Alle elementerne er til stede, men ingen af dem er veludviklede eller i det hele taget færdige. Det er et Frankensteins monster af separate ideer, som et eller andet sted i spillets temmelig lange udviklingsproces har været gode, men som ender med at fremstå som ufærdige, forældede eller irrelevante. Som helhed stavrer det usikkert frem, som en vanhellig kreation, der strider mod genrens love. Der er problemer helt fra spillets allerførste sekund, hvor du i dit lille rumskib bliver kastet ind i en interstellar mineskakt, hvor du med det samme bliver beskudt fra alle sider, mens spillet af en eller anden grund samtidig forsøger at fortælle dig, hvordan du kan bruge dit fartøjs udgravningsfunktioner samt hvor du kan finde råmaterialer. Men hvorfor skal du grave? Hvem er du? Hvem angriber dig? Er det en mission eller et tilfældigt møde med ukendte fjender? Følelsen af kaos er total helt fra start, og det er ikke et godt tegn. Du kan flyve i alle retninger og skyde som i Descent, men spillet glemmer alt om at pege dig i den rigtige retning.

Det er trist. Jeg ville have elsket at finde ud af, hvad den Euro-Amerikanske Konfederation eller Det Fjerde Rige er, men af en eller anden grund vælger Miner Wars at holde sine bedste kort tæt til kroppen og i stedet belemre dig med middelmådige rumkampe en masse. Det gælder også for det, som måske i virkeligheden er spillets bedste funktion, nemlig de destruerbare miljøer. Du kan bore dig vej gennem stort set hvad som helst i Miner Wars 2081, men spillet giver dig ikke en egentlig grund til det. Det her er ikke Red Faction i rummet, det er snarere en fattigmands-Descent, hvor ting tilfældigvis kan gå i stykker. Det er svært at øjne egentlige strategiske fordele ved at kværne sig vej gennem de massive vægge, og dermed har spillet forspildt sin største gyldne mulighed. Hvis udviklerteamet bare havde valgt at fokusere udelukkende på dén præmis, kunne de have gjort spillet til den spirituelle Descent-efterfølger, jeg havde håbet på. I stedet har de i deres ellers prisværdige ambition om at skabe et enormt, åbent univers, skabt et enormt tomt univers, hvori man ubehjælpeligt skal forsøge at spille en bastard af Descent, Freespace og Freelancer.

Miner Wars 1

Af og til viser spillet gode takter, når man navigerer gennem skumle minegange.

Ret skal være ret, kampene i spillet kan være underholdende, og der er stadig noget særligt ved at gemme sig bag store meteoritter eller snige sig gennem snævre minegange for at se, hvad der lurer forude. Illusionen brydes desværre bare af de dårligt scriptede missioner, den simple AI, den usammenhængende historie og den haltende grafik, der så så fin ud på billeder, men som tilsyneladende kræver en Cray Titan-supercomputer for at køre ordentligt. Og det virker meget sært for et spil, der i aktion oftest ligner et 10 år gammelt spil fra et middelmådigt udviklerstudie og føles som en mod til Quake 2, som ikke rigtig tager højde for rumfysik. Det er synd, for ind i mellem kan man øjne den smukke space sim, som spillet også gerne vil være.

Onlinedelen kunne måske have reddet tingene lidt. Tænk, hvis man kunne rejse rundt til fjerne sektorer med en ven for at handle eller lege pirater, eller hvad med intense dogfights i mineskakter eller i asteroidefelter? Flere af disse ting skulle være mulige i spillet, men desværre er der stort set ingen servere online, og ingen lader til at ville hoste deres egne spil. Jeg har endnu ikke fundet en server, jeg kunne få forbindelse til, men ifølge vores engelske søstersite er netkoden helt til rotterne, når det endelig sker.

Miner Wars 3

...Men der går ikke længe, før vi er tilbage i roderiet.

Miner Wars 2081 sætter sig desværre mellem alle de mange fine stole, det havde sat op til sig selv. Ambitionen strakte meget længere, end udviklerne kunne magte, og resultatet af deres mange anstrengelser er et spil, der ikke kender sig selv, hverken på det tekniske, det stilistiske eller det indholdsmæssige plan. Jeg vil så gerne holde af det, men jeg kan desværre ikke. Hvis jeg kunne spille det spil, som man af og til aner bag alle problemerne, ville jeg være lykkelig, men det bliver kun ved fantasien denne gang. Det er på mange måder en kommentar til Greenlight som koncept. I stil med Kickstarter bliver der solgt store drømme, men virkeligheden lever ikke altid op til dem. Heldigvis kan vi på listen over udgivne Greenlight-spil også finde spændende spil såsom Giana Sisters: Twisted Dreams, Fly'n, Miasmata og Primordia. Vi anbefaler at spille dem i stedet for dette.

3 / 10

Læs om vores karaktersystem Miner Wars 2081 - Anmeldelse Jonatan A. Allin Sure miner 2013-01-17T08:00:00+01:00 3 10