Paper Mario: Sticker Star - Anmeldelse

Papirversionen af Mario er tilbage. Denne gang på 3DS med tasken fuld af klistermærker.

Paper Mario: Sticker Star - 3DS

Paper Mario er måske den mindst kendte serie, med Nintendos maskot Mario i hovedrollen. I det hele taget kan man undre sig over, at platformshelten skal agere i en serie af rollespil. Men omvendt skal rollespil jo heller ikke altid være orker og elvere, og når man ser på hvor populære særligt de turbaserede RPG'er er i hjemlandet Japan, så er det måske ikke så underligt igen. Paper Mario er, som navnet antyder, en særlig version af The Mushroom Kingdom, hvor alle karakterer er gengivet som flade 2D figurer, klippet ud af papir. Banerne som sådan er lavet i 3D, men gengivet som foldede papfigurer og lignende. På den måde har serien fra starten leget med 2D og 3D, og det man kan lave når man blander de to. Sticker Star, er seriens første udgivelse på en håndholdt konsol, men stereoskopisk 3D og seriens grundsten er jo som skabt for hinanden. Det er den årlige klistermærke festival i svamperiget, men midt i det hele kommer Bowser selvfølgelig og ødelægger festen. Ikke nok med det, det er også hans skyld at alle klistermærkerne, og ikke mindst de seks royale klistermærker, bliver spredt for alle vinde. Og det er selvfølgelig op til Mario, at få alting på plads igen.

1

Hvordan kommer man videre?

Klistermærker er ikke bare det man skal finde, men også de våben man får i kampen mod Bowsers håndlangere. Heldigvis er der løse klistermærker overalt, og man får ofte flere for at slå modstanderne ihjel. Og skulle det ikke være nok, er der en butik hvor man kan købe klistermærker for mønter. Som nævnt er spillet et rollespil, eller i hvert fald inspireret af dem. Det kommer først og fremmest til udtryk, når man skal slås med fjenderne. Når man hopper på f.eks en goomba, er den ikke bare død. I stedet åbner der sig en lille scene, hvor monsteret og eventuel forstærkning, står og venter på dig. Nu skal I slås på tur, og du starter. Dine muligheder er bestemt, af de klistermærker du har til rådighed. De består især af to grupper: sko og hammere. Med skoene kan man hoppe på fjender, og med hammerne kan man slå dem. De findes begge i forskellige versioner, til at hjælpe dig mod forskellige typer fjender.

2

Den kære gamle ildblomst er også tilbage.

Men det er ikke kun dine strategiske evner, der hjælper dig i kamp, du kan også påvirke resultatet rent mekanisk. Først og fremmest har man som udgangspunkt kun ét klistermærke per runde, men ved at bruge et par mønter, kan man få lov til at spille om op til tre klistermærker i dén runde, i en slags én-armet tyveknægt. Man stopper et hjul, ét ad gangen, og antallet af ens figurer, bestemmer antallet af klistermærker. Under selve kampene kan man også med et veltimet tryk på A knappen forbedre effekten af det brugte klistermærke betydeligt. Den almindelige hammer f.eks, er så svag, at hvis ikke du hjælper den lidt på vej, så gør den faktisk ingen skade.

3

Verden er på den anden ende.

Denne skiften mellem rollespil og action er meget sigende for Sticker Star. Desværre er det ikke umiddelbart positivt. Banerne er designet som traditionelle 3D Mario baner, måske lidt forsimplet, med hemmeligheder man kan opdage og skjulte skatte. Men det er bare ret irriterende at lede efter dem, når et møde med en fjende ikke bare er overstået med et hurtigt hop, men skal udføres med ture og klistermærker og alle animationerne. Kampsystemet er sådan set ganske veludført, og også rimelig underholdende. Der er bare det problem, at man ikke får noget ud af det. Normalt får man experience points i et rollespil, hvilket kan gøre de mange random encounters lidt mere udholdelige, men i Paper Mario: Sticker Star udvikler Mario sig kun i kraft af de nye typer klistermærker man opdager undervejs, og en opgradering i antallet af livspoint en gang imellem. Et hvert spil med gåder, skal ramme en balance mellem at lede spilleren i den rigtige retning, og samtidig sørge for at der er en reel udfordring. Paper Mario: Sticker Star har tilsyneladende valgt en tilgang der hedder: banerne er små, så dem kan du hurtigt løbe igennem og lede efter hemmeligheder. Og dermed er der ikke brug for hjælpemidler. Det er for så vidt også rigtigt, bortset fra at man i typisk rollespilsstil er tvunget til at slås med diverse fjender hele tiden. Da kampene ikke er særligt sjove, bliver det hurtigt en langtrukken affære, at skulle lede efter skjulte skatte i banen.

Nogle gange kan man blande to ting, og få en god hybrid, andre gange får man sat sig mellem to stole. Paper Mario: Sticker Star er mest af alt et simpelt platformsspil. Lavet af Nintendo med deres allerstørste franchise som baggrund. Så selvfølgelig er det godt lavet, der er masser af Mario-stemning og banerne er kreativt designet. Men så er der lige trukket den her portion rollespil nedover, som gør kampsystemet langtrukkent og repetitivt, og ikke rigtig tilføjer spillet noget. Det er en skam, for spillet har både potentiale og charme. Det er bare ikke særlig sjovt at spille det i længden.

5 / 10

Læs om vores karaktersystem Paper Mario: Sticker Star - Anmeldelse Janus Hasseriis Papirversionen af Mario er tilbage. Denne gang på 3DS med tasken fuld af klistermærker. 2013-01-14T09:00:00+01:00 5 10