Valve-chef: De gamle giganter taber pusten

Spilbranchen ændrer sig så hurtigt, at konsol- og spilfirmaerne ikke kan følge med. Det mener Valves Gabe Newell.

Inden for de seneste år er der både kommet nye måder at finansiere spil og helt nye konsoller, der vender op og ned på den traditionelle måde at udvikle og markedsføre computerspil. Og selve hastigheden, hvormed spilbranchen ændrer sig med nytænkning, kan stække alle de gamle giganter som Sony, Nintendo og Electronic Arts.

Det mener chefen for Steam-producenten Valve, Gabe Newell, i et nyt podcastinterview med hjemmesiden The Nerdist.

Mere om Half-Life 2: Episode 3

Newell er især begejstret for Kickstarter-platformen, hvor brugerne via små enkelte bidrag sammen kan finansiere større projekter inden for spil- og medieudvikling.

- Der er mange måder et fællesskab kan præge en udvikling, og i sidste ende handler det altid om at kunne skrabe finansiering sammen. Jo tidligere folk begynder at støtte et projekt, jo bedre bliver det i sidste ende, mener han.

Det såkaldte crowdsourcingfænomen kan i sidste ende blive en stor konkurrent til de traditionelle udgivere, som ellers har siddet tungt på pengekassen og har præget udviklingen i retning af kommercielle interesser.

- Jeg tvivler på, at mange større firmaer kan overleve de nye overgange. Jeg tror, at mange firmaer holder op med at være relevante i spilbranchen, fordi forandringerne sker hurtigere end de kan imødekomme, mener han.

Du kan høre hele podcastet med Gabe Newell hos The Nerdist. Valves bidrag til den nye tidsalder er fænomenet Steam Box, der blev vist frem for blot få dage siden. Idéen er at indbygge den traditionelle distributionstjeneste Steam, hvor du kan købe og downloade computerspil over internettet, med små computere og andre stue-egnede platforme. På den måde smelter den traditionelle pc-prægede Steam-tjeneste sammen med konsoloplevelsen på Playstation og Xbox.

Kommentarer (4)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!