Hvad kan NVIDIA's Project Shield?

Eurogamer.dks tekniske ekspert går i dybden med hardwareproducentens nye håndholdte.

Det kom som noget af en overraskelse, da NVIDIA viste en håndholdt konsol frem til årets store CES-elektronikmesse. Det var forbavsende, fordi det både var en Android-baseret maskine og en spændende landgang i cloud-teknologien. Alt fra de mest basale 2D-Android spil til toppen af poppen, Battlefield 3 og Crysis 2, kan potentielt ses spilles på maskinen, hvis meget af fremtidens cloudteknologi bliver indbygget og anvendt i maskinen.

Fremvisningen af NVIDIA's Project Shield var enormt vigtig for firmaet, og det var der mange årsager til. Ikke blot var det firmaets første håndholdte konsol, det var også en fremvisning af, hvad chipproducenten kan med sin nyeste mobile teknologi. Det er NVIDIA's overbevisning, at deres nye Tegra 4-chip er den mægtigste mobile chip i verden, og sammen med Shield kan det blive et skridt nærmere at lukke hullet mellem nutidens spillekonsoller og fremtidens mobiltelefoner.

På CES-messen viste NVIDIA forskellige spil frem, der tog Shield-teknologi i brug. Der var Dead Trigger 2 og free-to-play-titlen Hawken, hvor grafikken var et godt stykke over det generelle niveau på mobiltelefonerne, men som samtidig manglede noget for at være på niveau med PS3 og X360. Ydeevnen var en smule ujævn, for især Dead Trigger faldt tit i billedhastighed til under 30 billeder i sekunder. Man får det indtryk, at det trækker tænder ud på chippen at producere to ens billeder til hhv. Shield og fjernsyn over HDMI. Det skyldes begrænset båndbredde. Men før vi får konsollen mellem hænderne, er det svært at blive klog på, hvad den nye hardware helt præcist kan. NVIDIA angiver, at maskinen vil være omkring seks gange hurtigere end TEGRA 3-chippen. Hvis det passer, er det en vældig bedrift.

På CPU-siden indeholder Tegra 4 quad-core-teknologi baseret på ARM's A15-arkitektur. Til CES kørte NVIDIA en demo, hvor en stribe hjemmesider blev loadet med hhv. en Google Nexus 10 og en prototype på Tegra 4 i tabletformat. Resultatet var vildt imponerende, for Tegra 4 klarede opgaven på 27 sekunder, mens det tog 50 sekunder for Nexus. Dog var sammenligningen ikke helt fair, da Nexus'en kørte Chrome, mens Tegra 4 kørte Android. Chromes mobile udgave er kendt for at være langsommere.

"NVIDIA's Project Shield stiler mod at levere banebrydende mobil og high-end pc-gaming i én strømlinet løsning."

Tegra 4 består også af andre komponenter i sit chipset (selvom vi endnu ikke ved med sikkerhed, om de alle vil være til stede i Shield-modellen). Særligt er der en CPU/GPU-assisteret HDR Photography-mode, som understøtter panoramaoptagelser. Det bliver muligt at afspille medier i op til 4K-opløsning over HDMI, så du i princippet kan vise billeder med opløsninger på 3840x2160. Det er samme teknologi, som Playstation 4 rygtes at få.

Når man ser på Shields design, rejser selve designet og dimensionerne dog et spørgsmål om smag og behag. Baggrunden for at blande en håndholdt konsol med et regulært joypad er ifølge NVIDIA, at man ikke slipper uden om en god, gammeldags controller, hvis man vil have ordentlige spiloplevelser. Derfor har man taget en 5-tommer LCD-skærm og bygget en controller udenpå. Designet er helt klart med Xbox 360 i mente, men med ekstra Android-specifikke knapper. De er nærmest klistret på, hvor der var plads. Der er også indbyggede højtalere, som ifølge NVIDIA har glimrende lyd.

Styreknapperne er gravet en anelse ned i controlleren, så designet i det mindste bliver strømlinet, når skærmen er lukket sammen. Man kan også skræddersy controlleren med ekstra farver og tegninger. Shield virker som en ret stor genstand pga. skærmen, men er egentlig ikke større end en normal Xbox 360-controller (og ikke større end Wii U Gamepad'et). Den reelle ydeevne er meget svær at bedømme, for som vi så med TEGRA 3-chippen, så bliver regnekraften i TEGRA-chips ofte holdt meget tilbage af rent og skært hensyn til batterilevetid. Igennem hele designprocessen virker det som om, at NVIDIA bevidst lader sine mobile chips ligge underdrejet for at give en stabil batterilevetid. Vi ser dog, at der er en stor heatsink indbygget i Shield, så det muligvis ikke bliver så afdæmpet denne gang.

Designet af controlleren læner sig meget op ad Dells Alienware-serie, som henvender sig til det mere nørdede segment af gamerne. Efter vores smag er det ikke helt tiltalende æstetik.

"Shield ligner en tyk Xbox 360-controller med noget Alienware-inspireret design."

pads

Cloud-gameplay

Den mest spændende nyskabelse i Project Shield er muligheden for at streame gameplay fra en pc med Kepler GTX-grafikchips via en indbygget videochip. Funktionen er kun tilgængelig for Kepler-chips, da de har indbyggede h.264-videokoder indbygget. Udvekslingen af data mellem Kepler og Shield foregår over WiFi, hvor den ene part sender video, mens den anden sender inputs og modtager videosignalet. Spiloplevelsen minder meget om den, vi ser til Nintendo Wii U, og i princippet kan alle pc-spil streames til Shield. NVIDIA lægger især vægt på, at hele Steam-biblioteket virker. Man skal se teknologien som en lokal cloud-løsning med særligt henblik på gaming. NVIDIA gør brug af den store båndbredde og lave forsinkelse på hjemmenetværk, da globale cloudløsninger endnu ikke fungerer optimalt i dagens internethastigheder. OnLives løsning endte ikke med andet end besværlig billedkvalitet og træls styring.

Vi har store forhåbninger til Shields streamingydeevne. Skærmen har en 1280x720-skærm, hvilket trods alt er på et leje, hvor det er rimelig enkel at kode et billede for selv den begyndervenlige GTX 650-chip. Det vil helt klart blive muligt at få en stabil framerate og fine detaljer. Og det vil formentlig kun kræve båndbredde på 15-20 mbps for at lykkes. Det er ikke hastigheder, som kan fungere over internettet på nuværende tidspunkt, men det kan sagtens fungere i hjemmenetværk.

"Der blev vist flere TEGRA 4-chips frem til CES. Man kan mærke klare boosts i detaljer og effekter, men det er ikke på niveau med X360 og PS3 på nuværende tidspunkt."

Det er et spørgsmål om, hvornår internethastighederne er parate til at streame gaming. NVIDIA forventer, at streamingoplevelsen snart bryder ud af hjemmet, når den nye TEGRA 4-chips indbyggede LTE-modem åbner op for 4G-gaming. Til gengæld vil det kræve lidt bedre uploadhastigheder for at fungere optimalt. Alt under 1 mbps-upload fungerer ikke, og selv med det gennemsnitlige niveau på 8 mbps er kun på et acceptabelt niveau.

Project Shield - Hvor ligger udfordringerne?

Vores samlede indtryk af Project Shield er positivt. Det er banebrydende mobilteknologi, som kan bane vejen for at high-end pc-gaming snart træder ind på mobilscenen. Men der er også en del bekymringer, som kommer frem, når man ser NVIDIA's roadmap for fremtidens TEGRA-teknologi. Vi kan se, at Wayne er det chipset, der skal udgøre fundamentet i Project Shield. Udviklingen på mobilscenen er ekstrem, og hvert år sker der tigerspring i udviklingen, som kan gøre et projekt som Project Shield gammeldags og forældet, før det er udkommet. Det er som om, at teknologien ikke passer ind i en traditionel konsolcyklus.

"Gamere forventer, at konsoller varer mange år. NVIDIA har allerede planlagt TEGRA 5 og bryder derfor med denne model."

tegra

Denne model har været et mindre problem for tablets, der til gengæld også har forskellige formål. Tænk bare på iPad, hvor du stadig kan få habile summer for en brugt iPad 2, fordi den kan tjene forskellige behov. Vores bekymring er, at Project Shield kun har gaming for øje og derfor er en helt anden størrelse. Hvis den er for dyr, bliver det svært at forsvare en ny model hvert eneste år, hvis man kun køber den for at spille. Samtidig er det ret grænseoverskridende, hvis der udkommer en markant hurtigere model hvert eneste år. Risikoen er også, at NVIDIA overhales af andre producenter: PowerVR arbejder på sin Rogue-teknologi, der efter sigende vil bruge DirectX 11 og ydeevner på niveau med Xbox 360.

Til gengæld har iPad Mini og Google Nexus 7 vist, at det ikke nødvendigvis er den hurtigste platform, der er den mest populære. Og udviklerne vil trods alt lave spil til de mest populære spil og ud fra denne teknologi. Dead Trigger 2 og Hawken lignede ikke X360-spil, men de så stadig glimrende ud. Der er også mange spørgsmål, for hvordan fungerer styrepindene, hvordan føles maskinen i hænderne, og holder batterilevetiden overhovedet?

Project Shield kommer inden sommeferien, og der får vi forhåbentligt svar på det største spørgsmål: hvad skal den koste?

Kommentarer (1)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!