Museum of Modern Art i New York udstiller videospil

Spil er åbenbart kunst - ihvertfald ifølge Museum of Modern Art i New York der fra marts måned 2013 udstiller videospil på museet.

Fra og med Marts måned kan kunstinteresserede mennesker opleve fjorten videospil blandt udstillingsgenstandene på Museum of Modern Art i New York.

Ifølge museet drejer det sig om følgende fjorten spil og med mindre du har levet under en sten eller helt offline de sidste tredive år, er i hvert fald to af dem dig bekendt:

  • Pac-Man (1980)
  • Tetris (1984)
  • Another World (1991)
  • Myst (1993)
  • SimCity 2000 (1994)
  • vib-ribbon (1999)
  • The Sims (2000)
  • Katamari Damacy (2004)
  • EVE Online (2003)
  • Dwarf Fortress (2006)
  • Portal (2007)
  • flOw (2006)
  • Passage (2008)
  • Canabalt (2009)

Museet begynder som sagt at udstille dem fra marts måned i Phillip Johnson-gallerierne og senere regner de med at anskaffe i alt 40 spil, bl.a. Pong (1972), Space Invaders (1978), Donkey Kong (1981), Legend of Zelda (1986) samt Minecraft fra 2011.

'Er videospil kunst? Helt sikkert,' skrev Paola Antonelli, Senior Kurator på Museum of Moderne Arts i New York. Spillene er valgt fordi de er enestående eksempler på interaktivt design.'

3

Pac-Man. 1980. Tōru Iwatani fra NAMCO LIMITED, nu NAMCO BANDAI Games Inc.

'Som med andre design objekter i museets samling, ' fortsætter Antonelli,' lige fra plakater til stole og biler og typografier, søger kuratorerne en kombination af historisk og kulturel relevans, æsterisk udtryk, funktionel og strukturel sundhed, innovative tilgange til teknologi og adfærd, samt en succesful syntese af materialer of teknikker for at opnå målene for programmet.'

'Det gælder ligeså meget for en stol og en helikopter som det gør for et interface eller et videospil i hvilket programmeringssproget erstatter plastik eller træ og kvaliteten af interaktionen i den digitale verden er hvad syntesen af form og funktion er for det fysiske.'

1

SimCity 2000. 1994. Will Wright for Maxis, nu del af Electronic Arts, Inc.

Det sidste er årsagen til at nogle af mest populære spil ikke er med i samlingen, tilsyneladende. Museets vurderer videospil 'ikke kun efter visuel og æstetisk oplevelse, men også udfra andre aspekter, såsom hvor elegant det er kodet og den måde spillerens opførsel designes i spillet.'

Museet har dog haft svært ved at finde originale udgaver af softwaren og den tilhørende hardware. Museet vil også gerne tale med de oprindelige programmører og have dem til at annotere koden for eftertiden.

2

flOw. 2006. Jenova Chen og Nick Clark fra thatgamecompany.

Spillene vil blive udstillet på forskellig vis afhængig af deres indhold. Kortere spil kan man måske spille igennem; længere spil får en spilbar demo. Og de helt store spil bliver måske bedst udstillet med en video, hvorimod oplevelser som Dwarf Fortress og Eve-Online har brug for spillere og designere der kan hjælpe med at lave guidede ture af deres universer.

Museet giver med dette initiativ videospil samme behandling som andre museumsgenstande på museet.

Videospil bliver, med andre ord, behandlet som kunst.

Kommentarer (3)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!