Age of Empires Online bliver amputeret

Måske er der ikke så mange penge i social gaming alligevel.

Fremtiden for Microsofts gamle strategiserie, Age of Empires, ligger alligevel ikke i free-to-play-genren.

Sammen med Gas Powered Games har firmaet i dag meddelt, at det seneste kapitel i serien, Age of Empires Online, bliver gevaldigt neddroslet og kan glemme alt om at få nyt indhold ombord. I stedet vil der kun blive allokeret ressourcer i det omfang, at spillet skal holdes ved lige og graverende fejl skal rettes. Udvikleren beskriver det ved at udviklingen går fra 'aktiv' til 'stabiliserende'.

Meddelelsen kom på spillets officielle blog og er skrevet af spillets producer, Kevin Perry.

Age of Empires Online udkom i sidste halvdel af 2011 som Microsofts bud på en free-to-play-fortolkning af det klassiske pc-strategispil. Modtagelsen var dengang ret lunken, men igennem halvandet år lykkedes det holdet at rette fejl og opdatere spillet med mere indhold, så helhedsoplevelsen efterhånden blev helt habil.

Holdet indrømmer dog i forbindelse med dagens meddelelse, at idéen og forretningsmodellen ikke har været rentabel nok til at beholde det nuværende aktivitetsniveau.

Ret bramfrit indrømmer Perry også, at holdets størrelse bliver så amputeret, at selv opgaven med at rette fejl og mangler bliver langsom og at visse fejl simpelthen må accepteres. På indholdssiden skal vi ikke forvente nye civilisationer eller funktioner til spillet - nogensinde.

Microsoft har generelt været streng ved sine free-to-play-titler, da nogenlunde samme skæbne er faldet over flyspillert Microsoft Flight.

Du kan læse Eurogamer.dk hidtidige dækning af Age of Empires Online på spillets profil.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!