Spilbutikker bremser op i England

Briterne køber enten på internettet eller slet ikke.

Englændernes interesse for at spille videospil tog en gevaldig dæmper i år 2012, når man sammenligner med tallene for år 2011. Faktisk blev der solgt 17,4% færre spil, hvor den største brod af faldet fandt sted i spilbutikkerne, mens det digitale spilsalg klarede sig bedre end sidste år.

Tallene strammer fra det britiske spilmagasin MCV.

I 2011 omsatte spilbranchen for 1,93 mia. britiske pund, men i år 2012 blev der kun købt og handlet med computerspil for 1,60 mia. pund. Tallene er en samlet angivelse for både digitale spil og butiksudgaver.

Værst gik det ud over konsolspillene, hvor salget faldt med 26,4%. Digitale distributionstjenester såsom Steam oplevede tværtimod en fremgang på 7,7% svarende til, at folk her købte spil for en halv mia. britiske pund. Når man ser på markedsandele, er det dog fortsat spilbutikkerne, der sørger for at få spillene hjem i folk stuer. De optager 65,4% af markedet.

Til gengæld vidner tallene om, at briterne langsomt, men sikkert er på vej over til at købe spil via internettet frem for strøg og butikscentre. I år 2011 var markedsandelene for spilbutikkerne lige over 70%, så måske vil hovedparten af alt salg af computerspil foregå i den virtuelle verden om blot få år.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!