Dead Island Riptide: Smugkig

Techland har en masse løfter, der skal indfries. Kan de det?

Dead Island var mange ting, men et mesterværk var det ikke. Set fra et teknisk synspunkt haltede det på mange ret alvorlige punkter, og selve produktionen var hverken særlig elegant eller særlig smart. Udviklerne vidste formentlig ikke, hvad spillet var blevet til, da de stod foran at sende det på markedet.

De indrømmer det endda selv.

- Det var et chok for os, da marketingsfolkene viste os deres bud på en trailer til spillet. Jeg var forvirret, og den eneste følelse, jeg sad tilbage med efter at have set videoen, var en følelse af tristhed. De syntes den var sej, men jeg viste ikke helt, hvad jeg skulle mene: forventer folk at spille et zombiespil med en følelse af tristhed over sig? Det svarede de ja til, og det er formentlig derfor, at jeg ikke arbejder med markedsføring, fortæller Sebastian Reichart fra Techland, holdet bag det første Dead Island.

Traileren virkede dog på den måde, at der kom enorm opmærksomhed om Dead Island. Til gengæld var opmærksomheden meget delt. Nogen fandt de skarpe kanter og den middelmådige grafik perfekt til et zombiespil, mens anmelderne generelt gav spillet en lunken modtagelse. En situation, der fik smilet til at stivne hos Sebastian Reichart.

- Vi er nok nødt til at indrømme, at premieren på Dead Island var forfærdelig. Der skete ting, der simpelthen ikke måtte ske. Og med hensyn til anmeldernes dom, så havde vi en idé om, at vi ville rette fejlene løbende og have det o.k. med at sende et fejlfyldt spil ud på markedet. Men det var nogle præmisser, som anmelderne ikke kunne arbejde med. Det har nok kostet nogle points, men heldigvis gik det fint, da rettelserne dukkede op, uddyber han.

1

Vi ved ikke, hvordan Riptide skal finansieres. Måske bliver det med mikrotransaktioner.

- Kritikerne havde dog ret. Der er nogle dele af det første spil, som simpelthen er af lav kvalitet. Jeg er glad, når jeg får gode såvel som dårlige anmeldelser af mine spil, men jeg kan ikke forholde mig til dem midt imellem. Enten elsker man Dead Island, eller også hader man det. Hvis du f.eks. forventer en stor historie, vil du hade spillet. Hvis du forventer et sjovt zombiespil, vil du elske det.

Dead Island etablerede sig som en af år 2011's mest succesfulde nye serier, og det beviste, at der til trods for de ringe anmeldelser var stor opbakning til spillet blandt menige gamere. Det har betydet, at vi her, knap et års tid efter det første spils premiere, kan se frem til Riptide. Det er ikke en fortsættelse i traditionel forstand, for Techland indrømmer, at der ikke er nok indhold til at kalde det en 2'er. Dog er det heller ikke bare en add-on, for der venter mellem 5-10 timers spil.

- Vi er i en grå-zone. Fallout: New Vegas var heller ikke et nyt Fallout, mener Reichart.

Men her hører lighederne med New Vegas op. Riptide byder ikke på en ny vinkel eller en ny stemme, men de samme Dead Island-udviklere og for alle praktiske formål mere af det same indhold. Faktisk er der meget, meget mere indhold. Handlingen ligger i klar forlængelse af det første spil, og du kan tilmed importere din gamle figur, hvis du vil. Den vil bevare sit niveau og være i stand til at få endnu flere færdigheder og boosts. Spillet bevarer de fire hovedpersoner fra det første spil og tilføjer en femte, som er langt mere fysisk orienteret. Handlingen foregår i samme tropiske øgruppe som det første spil.

Øen er denne gang Palanai, ikke Banoi, og lad os kalde det en mere fugtig fortolkning af paradis. Vejret kan være ganske ondsindet med marskland og oversvømmede byer, og det viser flere tænder end sin forgænger. I en scene befinder du dig i et tempel, der så småt er ved at blive oversvømmet af vandmasserne. Du kan pumpe vandet ud, men det tiltrækker zombierne og gør det nødvendigt at bygge forsvarsværker, opgradere dine våben og forberede dig på zombierne.

Det er denne slags scener, der er som taget du af klassiske zombiefortællinger. Hvad enten det minder om Night of the Living Dead eller Resident Evil 4, så er denne kamp for at overleve utrolig velbevaret i Dead Island: Riptide.

2

Der er nye fjender i Riptide, der hver især har specifikke færdigheder: fx en granatkastende zombie.

Der er stadig en vis charme over Techlands ret løse tilgang til alting. Fysikkens regler er sat ud af kraft, når du kæmper mod zombierne, og en nærkamp føles som to fireårige, der slår ud i luften. Det er nærmest komisk i visse situationer. Det føles som Dead Island, hvad enten man elsker eller hader det. Reichart lover en række forbedringer, men det er næppe nok til at dække over de mystiske ting, man har valgt ikke at skære væk.

- En stor del af poleringsarbejdet består i at sørge for, at tingene i det mindste virker. Hele menuen laves om, så den forhåbentligt virker renere og mere tilgængelig, og vi lytter til meget af det feedback, der kommer fra brugerne, lover Reichart.

Det er det klodsede og kluntede, der giver Dead Island sin charme. Riptide er en efterfølger, der er bakset sammen i al hast, og det bliver næppe noget mesterværk, der kan vinde skeptikerne over til sin side. Det bliver et rodet og snavset stykke blodig underholdning, men er der noget galt med det?

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!