Årets Spil 2012: Skydespil

Skyd, eller bliv skudt. Det er i dén grad det, årets bedste skydespil handler om.

2012/articles//a/1/5/3/8/4/1/8/eurogamer-qj77a0.jpg

Tankeprovokerende splattervold fra Sverige. Nej, vi er ikke blevet sindssyge.

Vi ved det godt. Hvad sker der for os? Hvor er spil X, Y eller Z? Hvad i alverden sker der for grafikken i det spil, vi har valgt som årets skydespil? Er vi ikke i 2012?

Åbn dit sind. Vi kan passende vende spørgsmålet om. Hvad er et skydespil, og hvad skal det kunne? Handler det ikke om intensitet, om faren ved at dø eller overleve, dig mod overmagten, dig mod det ukendte? Hvor mange spil har du efterhånden spillet, hvori du bare er superhelten, som kan tåle at blive skudt 1000 gange, hvorimod fjenderne, i bedste Stormtrooper-stil, bare kræver et enkelt lille vindpust for at falde om og dø? De er der kun, fordi du selv skal føle dig sej. Du er ham med kanonen, du kan bare pløkke løs, uden tankevirksomhed, uden konsekvenser.

Hotline Miami ligner måske ikke umiddelbart noget, der kan rykke ved ovenstående, men lad dig ikke narre. Det er et nyreslag til branchen, et lille spil, som tør at gøre tingene anderledes. Det vover at give de store million-blockbustere fingeren ved at skabe en oplevelse, som er mere intens og ultravoldelig, end noget, vi ellers har prøvet i år. Ét skud, og du er færdig. Så du dig ikke ordentligt omkring? Du er ormeføde. Glemte du at tjekke, hvor mange skud, du havde tilbage? Adios, amigo. Hvor blev vagthunden af? Nu har den fat i dine kugler. Spillets syrede narrativ tvinger dig samtidig til at stille spørgsmål ved vanviddet. Hvem er du? Hvorfor skal du hver dag reagere på hotlinen, der lægger beskeder til dig på til telefonsvarer med kryptiske instrukser i, hvordan din næste mission skal foregå? Hvorfor har du underlige dyremasker på? Du må selv finde svarene. Hele oplevelsen er indsyret i lummer firser-ikonografi og David Lynch-inspirerede scenarier, med et godt drys af inspiration af film som Scarface, Drive og så selvfølgelig gode, gamle Miami Vice. Grafikken er, som var vi teknologisk set tilbage i det neon-oplyste årti, og musikken er også et kapitel for sig, et skramlende, pulserende orgie af ondsindede synth-spor, som virkelig fører dig til en anden verden. En vrangforestilling af firsernes Miami, men med et glimt af virkelighedens vanvid.

Det er et simpelt spil, men det skærer direkte ind til benet med knivskarp styring og høje krav til dine evner som spiller. Det får adrenalinen til at pumpe og hjertet til at banke, og slagteriet er psykologisk tilfredsstillende, men dets nøgne vildskab er på samme tid grænseoverskridende, og til tider kvalmende. Det gælder især, når du efter hver gennemført mission er nødt til at gå ud samme vej, som du kom ind, og derfor tvinges til at beskue hele dit abstrakte, makabre værk. Det er ganske hårde, tankeprovokerende sager, og derfor vinder Hotline Miami vores pris i år.

Læs vores anmeldelse her, og se den ultravoldelige video nedenfor.

Det er gustent, det er oldskool, det er fedt.

Runner-up: Far Cry 3

Hvis pixelleret svensk død og ødelæggelse ikke lige er dig, har vi også mere et traditionelt bud. Far Cry 3 er en sandkasseshooter af højeste kaliber. Her har du friheden til at snige dig rundt i et meget åbent jungleparadis, som hurtigt kan blive til et helvedesinferno, hvis du er klodset og træder direkte i hvepsereden. Spillets historie er blevet kritiseret for ikke at være tilfredsstillende, men den virkelige historie består mere i, hvordan du manøvrerer dig omkring på Rook Island. Spillet ligner en million, og alle dets våben og mekanikker er meget tilfredsstillende. Hvis du er til udforskning, frihed og hæsblæsende action, så er Far Cry 3 spillet til dig.

Kommentarer (2)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!