Årets Spil 2012: Gyserspil

2012 har budt på nogle rigtig skræmmende spil, men årets bedste gyserspil kom bag på os.

2012/articles//a/1/5/3/8/4/1/2/eurogamer-elocbc.jpg

Hvad vil du sige i denne situation? Vil du lyve for at beskytte barnet, med risiko for at miste hendes tillid senere, eller vil du tale sandt og muligvis skade hendes psyke for livet?

Der er mange former for gyserspil. Dead Space skræmmer livet af spilleren med pludselige høje lyde og "billige tricks" som fjender, der pludselig springer frem ud af det rene ingenting. Andre spil, som Slender eller Amnesia, går til stålet på et dybt psykologisk plan, hvilket er utroligt effektivt. I denne type spil er du ofte det jagede bytte, som dårligt nok kan forsvare sig selv. Begge disse variationer er grundlæggende mere uhyggelige end The Walking Dead fra Telltale Games nogensinde bliver. Alligevel vinder det vores pris som årets gyserspil, og efter undertegnedes mening er det faktisk årets bedste spil overhovedet.

The Walking Dead består af fem separate episoder, der er udgivet med jævne mellemrum i løbet af 2012. Til sammen danner de en "sæson", der nu kan købes samlet. Spillet er bygget over den kendte tegneserie af Robert Kirkman, Tony Moore og Charlie Adlard, men det fortæller en anden historie end både tegneserien og den aktuelle TV-serie. Du spiller Lee Everett, som i starten af spillet er på vej mod sin skæbne i fængslet, da der pludselig sker en bilulykke. Du kravler ud af vraget af politibilen og opdager, at noget er helt galt. Verden er ved at blive overrendt af levende døde, og du er nu nødt til at kæmpe for dit liv. Det foregår i klassisk peg-og-klik-stil, som vi kender det fra de bedste adventurespil, men Telltale har valgt at forenkle systemerne og i stedet fokusere på dialog, interaktion og konsekvenser. Det gør The Walking Dead til en enestående medrivende interaktiv oplevelse, som drives af de forbløffende stærke personskildringer og den stramme dialog.

I hver episode skal du tage en række meget ubehagelige beslutninger, som spænder lige fra at vælge, om du vil hugge en persons ben af eller efterlade ham, eller om du vil redde den ene eller den anden af de venner, du møder på din vej. Der er en timer, der tæller hurtigt ned, når du skal foretage kritiske valg, og derefter må du bare leve med din beslutning. Det påvirker, hvordan resten af spillet udfolder sig, men du har ofte ikke tid nok til at vurdere konsekvenserne, du må bare handle. The Walking Dead er fyldt med klamme zombier og gruopvækkende situationer, men helt store gys ligger i at se, hvordan du selv reagerer, når tingene er sat helt på spidsen. Det gør nogle gange ondt helt ind i hjertet, når du er tvunget til at gøre ting, som er nødvendige, men som strider mod al sund fornuft.

Hvis de ubehagelige beslutninger havde været spillets eneste gimmick, ville det stadig have været godt, men den grundlæggende historiefortælling løfter oplevelsen op i de allerhøjeste luftlag. The Walking Dead er nemlig et modigt spil, som også er forbløffende godt til at inddrage relevante temaer som alder, religion, race, køn, moral og historie på en virkelig kompetent måde. Og det formår at gøre det op gennem alle fem episoder, helt indtil den enestående, hjerteskærende slutning. Fortællekunsten i computerspil er endelig ved at blive voksen, og Telltale fortjener vores allerhøjeste ros for dette spil.

Runner-up: ZombiU

ZombiU er måske det spil, der bedst illustrerer det fremtidige potentiale i Nintendos nye maskine, da det gør intelligent brug af den nye Wii U Gamepad. Spillet har været en smule misforstået i medierne, der ikke kunne se, om det var et actionspil eller et mere metodisk spil, men faktum er, at ZombiU er helt sit eget. Det er et kanonsvært survival horror-spil, hvor du kan dø permanent. Sker det, må du i rollen som en ny person lede efter dit eget genopstandne lig for at få dit indsamlede udstyr tilbage. Det er intenst og godt skruet sammen, som vi skrev i vores anmeldelse.

Kommentarer (1)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!