Aliens: Colonial Marines - Smugkig

Kan Gearbox levere det Aliens-spil, vi altid har drømt om?

Det har bestemt ikke været nogle gode år for folk, der er vilde med hele Aliens- og AvP-universet. For et par år siden udkom Aliens vs. Predator til mildest talt lemlæstende anmeldelser, da spillet var kort, for kikset og især fyldt med fejl. Derfor har der været en del håb om, at Gearbox kunne gøre et bedre forsøg med deres længe ventede Aliens: Colonial Marines. Det kommer trods alt fra et hold, der har givet os Borderlands, Brothers in Arms og Duke Nukem Forever.

Og det begynder ganske glimrende. Du spiller rollen som en stakkels intergalaktisk marinesoldat, Christopher Winter, der - langt om længe - giver dig en vis forbindelse til den James Cameron-film, der grundlagde hele universet for efterhånden lang tid siden. 17 uger efter handlingen i den gamle Aliens-film udforsker du LV-426, hvor Ripley og alle de øvrige kæmpede en meget heltemodig kamp mod rumvæsenernes overmagt. Gearbox har klinisk overført den kølige fornemmelse af det ydre rum, som var billederne hentet direkte fra et gammelt VHS-bånd.

1

James Horners gamle musik er ombord i det nye spil, og det lyder fedt!

Holdet har fået hjælp af produktionsdesigneren Syd Mead, der har haft fingrene med i spillet i både Blade Runner og Tron. Aliens-filmens isnende kolde og stålbefængte look er skabt af hans hånd, og det er godt og tydeligt at se, at han også har hjulpet Gearbox lige så meget som han hjalp James Cameron tilbage i 1986.

Bag det støjfyldte og dystre billede gemmer der sig heldigvis et habilt spil, hvor det vigtigste første indtryk er, at man vender tilbage til et sted, man føler, man har været før. Det er et spøgelseshus, hvor du føler dig hjemme og nyder en vis form for nostalgi. Hvis en væg blev ødelagt i Aliens-filmen, er den også ødelagt i Aliens: Colonial Marines. Desuden er der mange gæsteroller, eksempelvis Lance Henriksen i et gensyn med Bishop.

Stemningen er utrolig anspændt i hver en scene, vi så i vores demonstration af Aliens: Colonial Marines. Det sker fra første øjeblik, du forsøger at udforske resterne af Hadley's Hope. Det er en rejse igennem en af science-fiction-genrens mest elskede steder, som er genskabt med glimrende inspiration og gejst.

Men desto større er vores umiddelbare skuffelse over actiondelen i Aliens: Colonial Marines. Der er slet ikke samme spænding, når du møder en Alien for første gang. Det er især den kluntede animation, der gør mødet mellem marinesoldaterne og rumvæsenerne meget kikset. Vi håber inderligt, at denne del får en overhaling frem mod udgivelsen. Dog skal det siges, at de forskellige former for Aliens har potentiale til at give nogle gode spilmuligheder. Der er dels en 'lurker', der er god til at gemme sig for siden at overrumple, en 'soldier', der er god i nærkamp, og en 'spitter', der er bedre til at sende projektiler af sted på lang afstand.

Opdelingen gør det nemt at få noget variation ind i spillet, men meget af dette drukner i halvoptimeret skydning. Våbnene føles meget ens i opførsel og lyd, hvad enten det er en riffel, et jagtgevær eller et maskingevær. Det hjælper heller ikke, at den kunstige intelligens føles meget, meget svag. Alien-væsenerne farer frem og tilbage som forvirrede skabninger, og der er slet ikke samme kynisme og gruppevirkning, som man ellers kender fra dyrene i Alien-filmene. Dine medsoldater er heller ikke specielt hjælpsomme, men har det med at gå i vejen og gøre ondt værre.

Så mens Gearbox har gjort et flot stykke arbejde med at skabe en ramme for Aliens: Colonial Marines, så virker det ret idéforladt i den demonstration, vi var vidne til. Kampagnen bestod af en kort stribe hent-og-bring-missioner i klaustrofobiske rum, hvor du skulle fra de samme steder til de samme steder i manglen på ordentlige baner. Man kan sige, at det er glimrende Aliens-spil, indtil rumvæsenerne faktisk dukker op. Det er lidt problematisk.

2

Aliens: Colonial Marines introducerer også en glimrende multiplayerdel, hvor du kan spille forskellige klasser og dermed bygge et godt team op. Det gælder om at blande de forskellige klassers styrker for at overleve. Når du og dit hold træder ud i verdenen, venter der også adskillige gamemodes. En af de nyeste, vi har hørt om, er Extermination, hvor marinesoldaterne kæmper for at ødelægge Alien-æggene, mens Aliens-klanen kæmper for at lægge æg og til sidst overrumple soldaterne i rent og skært antal.

Vi stødte dog på visse problemer i vores forevisning. Animationen mangler stadig en del, især på Aliens-siden, hvor et overfald på en sagesløs marinesoldat ser vanvittigt ud i tredjepersonssynsvinklen. Det går heller ikke for heldigt, når en Alien går fra gulvet til loftet.

3

Der er et XP-system i Aliens: Colonial Marines. Indtil videre handler det primært om at give spillerne forskellige rustninger.

Aliens: Colonial Marines har været undervejs i ikke mindre end fem år, og vi glædede os, da spillet kom fra holdet bag Brothers in Arms. Nu er vi skeptiske. Det er et ret tydeligt Gearbox-spil, der dog står i stampe mellem erfaringerne fra Brothers in Arms OG Borderlands. Faktik føles det mest som det kvalitetsniveau, Gearbox bød på med Duke Nukem Forever. Kanterne er meget skarpe og skal helt klart poleres, før Aliens: Colonial Marines er parat til at komme ud på markedet.

Kommentarer (4)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!