Skyrim: Dragonborn - Anmeldelse

Der er kun plads til én Dovahkin.

Der kommer et tidspunkt i ethvert spils levetid, uanset størrelse, hvor mulighederne efterhånden er ved at være fuldstændig tømt. Et landskab, der før bugnede af banditter, drager, kæmper og udøde står tilbage som en gold ødemark, og uudforskede ruiner er for længst en saga blot.

Borgerne i samtlige byer har fået deres forsvundne ægtefæller tilbage, ældgamle sværd er blevet fundet dybt inde i fortidshistoriske ruiner, og krig er efterhånden et vagt minde i landets historie. Så når alt synes ovre, og helten er ved at blive arbejdsløs, hvad sker der så? Dragonborn.

Mens stormen er redet af i Skyrim, er der andre steder, hvor problemerne kun lige akkurat er startet. Befolkningen på Solstheim, en lille, askeklædt vulkanø nord for Skyrim, er begyndt at opføre sig en smule underligt. De tiltrækkes af en række lysende, hellige sten. Alle taler de i samme ligegyldige og døde sætninger om 'ham', som nu har vist dem lyset, og som 'endelig' har gjort dem til arbejdende sjæle.

1

Solstheim er hjemsted for mange nye fjender.

Som om det ikke var invitation nok, er der en kult på spil, som tilbeder Miraak, den første dragefødte af sin slags, der har i sinde at vende tilbage fra de dødes rige for at blive hersker af hele Tamriel. Det er tid til at drage til Solstheim for at gøre det klart, én gang for alle, at der kun er plads til én dragefødt, Dovahkin, i det her land.

Mens utallige førstedagsudvidelser med ligegyldige tilføjelser bliver spyttet ud på stribe i mange moderne spil, har Bethesda skabt en udvidelse, der uden tvivl må få andre udviklere til at tænke sig om en ekstra gang, før de spytter en halv time lang DLC-pakke ud på de virtuelle markedspladser.

Dragonborn-udvidelsen er ikke bare en håndfuld ekstra eventyr ned i en ligegyldig grotte med en sur nisse som følgesvend, tværtimod. Foruden en helt ny ø med dertilhørende fjender er udvidelsen spækket med en lang række nye quests. Der er simpelthen så meget at lave på Solstheim, at man lidt undrer sig over, hvordan andre spil slipper af sted med seks timers spilletid for fuld pris. For selvom Dragonborn bestemt ligger i den dyre ende af skalaen af DLC-pakker, er det en mikroskopisk lille pris at betale for en pakke, der i hvert fald indeholder materiale til mere end ti timers spiltid.

2

Apocrypha - med klistrede tentakler og dyster, grøn himmel

Historien om den første dragefødte, Miraak, samt dennes ønske om at vende tilbage, er utroligt dragende og inviterer ud over Solstheim indenfor i Apocrypha, hvor tentakler er dagligdag, og hvor de klistrede, svævende seekers og de Ridley Scott-alienlignende lurkers er ude på at forsvare Miraaks herredømme. Selvom fortællingen er god det meste af vejen, mister den dog desværre lidt pondus hen imod slutningen og ender i et smalt antiklimaks.

Der er blevet tilføjet to nye shouts til kataloget, hvoraf det mest prominente gør det muligt at sætte foden i stigbøjlen og suse mod de højere luftlag på ryggen af en drage. Hvad der i teorien lyder som den ultimative mulighed for at flyve solen sort over de golde sletter viser det sig desværre som en lidt tam oplevelse. Dragen bliver ved med at flyve i cirkler om det sted, hvor man lettede, og uanset hvor meget der hives i styrepindene og svedes over controlleren, må man desværre indse, at det ikke er muligt at styre dragen.

3

Drageflyvning er interessant i lige omkring ti sekunder...

Skyrim har tændt en ellers slukket flamme. Dragonborn-sangen runger endnu en gang i hovedet, og universet har aldrig været så dragende som nu. Dragonborn-udvidelsen er ikke kun god, fordi den bugner med nye områder, fjender, evner og våben, nej, Dragonborn er fantastisk, fordi den bygger videre på alt det, der gjorde sig gældende i min vinterromance med Skyrim, og fordi bunker af nye oplevelser venter forude i et allerede fantastisk spil.

9 / 10

Læs om vores karaktersystem Skyrim: Dragonborn - Anmeldelse Emil Søndergaard Larsen Der er kun plads til én Dovahkin. 2012-12-22T10:47:00+01:00 9 10