Fuse - Preview

Fusion eller fuser? Vi har snakket med Brian Allgeier fra Insomniac om deres store nye co-op-satsning.

Hvad er Fuse? Det er nok i virkeligheden Insomniac Games' største problem med deres nyeste satsning. Efter 10 Ratchet & Clank-spil er det californiske udviklerteam mere eller mindre synonymt med tegnefilmsagtige spil, men der er ikke meget tegneserie over deres kommende 4-spillers co-op-actionspil. Med Resistance-serien har Insomniac bevist, at de også kan levere hårdtpumpet action, men hverken Resistance eller Ratchet & Clank er specielt svære at kategorisere. Det er Fuse til gengæld.

På EAs New Years EAve Bash! i San Francisco stod jeg og kløede mig i nakken for at finde ud af, hvad der foregik på skærmene foran mig. Jeg havde ellers læst på lektien hjemmefra, men spillet har gennemgået en temmelig lang udviklingsfase, og der er sket en hel del undervejs. Fuse startede som et mere "Insomniac-lignende" spil ved navn Overstrike, som havde de samme grundlæggende mekanikker, men et meget mere tegneserieinspireret look. Siden har Insomniac dog lagt stilen om, og hele affæren er blevet meget mere rå og realistisk at se på. Der er dog stadig langt fra Fuses farverige verden til det brune look i Gears of War, og det er nok et klogt træk. Spillet er stadig en co-op shooter/action-titel, som helst skal spilles af fire personer samtidig. Det bekymrede mig en starten, da spillet tydeligvis er skillbaseret og tilsyneladende kræver et sammentømret team for at fungere optimalt.

Dette viste sig dog ikke at holde stik. Det er fuldt ud muligt at spille Fuse alene, hvis man helst vil det, og oplevelsen er designet til at kunne håndtere varierende antal spillere uden problemer. Jeg fik en meget bedre forståelse af spillet, da jeg smuttede hen i et mindre larmende hjørne og mødte spillets Creative Director, Brian Allgeier, som har været hos Insomniac siden 1999, hvor han har været involveret i udviklingen af Spyro og samtlige Ratchet & Clank-spil. Allgeier er en utrolig venlig og smilende fyr, som med det samme begyndte at fyre løs fra hoften omkring Fuse. Interviewet kommer her.

1

Eurogamer: Fuse er et helt nyt spil fra jeres hånd. Hvordan er universet i spillet, og hvilke temaer er det bygget over?

Brian Allgeier: Fuse er et co-op-eventyr for fire spillere, som spiller et team af eliteagenter, der bruger Fuse-drevne våben. Fuse er en fremmed substans, som er kernen i spillet. Den giver energi til alting. Spillet foregår i den nærmeste fremtid, hvor en paramilitær organisation, som hedder Raven, er blevet korrupte, og de er ude efter kilden til Fuse, fordi de ønsker at udvikle masseødelæggelsesvåben. Jeres team af eliteagenter hedder Overstrike 9, og I er efter Raven-organisationen for at stoppe dem.

Fuse er et co-op-eventyr for fire spillere, som spiller et team af eliteagenter, der bruger Fuse-drevne våben. Fuse er en fremmed substans, som er kernen i spillet.

Eurogamer: Overstrike? Det var spillets oprindelige titel. Hvad skete der i udviklingsprocessen, som fik jer til at ændre navnet og stilen?

Brian Allgeier: Alle spil, som vi skaber, går gennem en udviklingsproces. Ratchet var fx oprindelig en pige med en pind, og hun endte som en Lombax med en skruenøgle [smiler]. Resistance var et spil, der handlede om Første Verdenskrig, så var det Anden Verdenskrig, og til sidst blev det til det Resistance, vi nu kender. Vi vil altid gerne forbedre vores spil, og vi så en mulighed for at centrere Fuse omkring denne fremmede substans. Samtidig blev vi også inspireret af andre ting. Spillet er en blanding mellem Mission Impossible, du ved, med samarbejdet og det farverige persongalleri, og på den anden side District 9-inspirerede dele i form af rumvæsner og Fuse-substansen, der driver de vanvittige våben. Vi mener, at denne kombination gør spillet unikt, og da det gik op for os, at Fuse er det, som spillet i virkeligheden drejer sig om, bestemte vi os for at centrere navnet og designet om det.

Eurogamer: Nu er jeg nødt til at stille et dumt spørgsmål. I løbet af præsentationerne og det, jeg har set af spillet, når folk sidder og spiller her, nævnes det hele tiden, at det er et co-op-spil for fire spillere. Men hvordan fungerer det i praksis? Kan man fx spille fire sammen offline på samme konsol? Og hvordan fungerer det, hvis man måske kun er to spillere?

Brian Allgeier: Vi har ikke afsløret meget om det endnu, men jeg kan sige så meget, at man kan spille både i co-op og singleplayer, men det vil altid være en teambaseret oplevelse. Du vil altid skulle samarbejde med resten af Overstrike-agenterne. Hvis du spiller alene, har vi en funktion, vi kalder LEAP, hvor du kan "hoppe" over og styre enhver af de andre figurer på teamet, når du har lyst. Hvis jeg fx spiller som Dalton Brooks og har mit Mag Shield oppe, men ikke har mulighed for at bruge mine nærkampvåben, kan jeg bare vælge at hoppe over til Jacob Kimble og bruge mit Arcshot til at klare fjenderne på afstand. Det er jo meget federe end af sende kommandoer til resten af holdet, fordi du i stedet får lov til at være dem. Dette system er i aktion, når man spiller en, to eller tre spillere.

Du vil altid skulle samarbejde med resten af Overstrike-agenterne. Hvis du spiller alene, har vi en funktion, vi kalder LEAP, hvor du kan "hoppe" over og styre enhver af de andre figurer på teamet, når du har lyst.

Eurogamer: Kan man kommandere med sine AI-holdkammerater?

Brian Allgeier: AI'en tager selv sine beslutninger ud fra deres position og hvilket våben, de har. Dalton er fx tank-typen, og han vil bruge sit skjold til at beskytte dig. Det fungerer godt, og vi har virkelig fokuseret på dette aspekt gennem hele projektet.

3

Eurogamer: Kan du fortælle os lidt om våbnene i spillet?

Brian Allgeier: Der er fire figurer og fire primære våben. Dalton har som sagt sit Mag Shield, som er et skjold, der kan beskytte teamet, men også kan udsende en chokbølge, der gør fjender flydende. Det kan opgraderes til at kunne sættes ned og være stationært, og så kan Dalton bruge et andet våben samtidig. Så er der Naya Deveraux med sin Warp Rifle, og den bruger Fuse sammen med antistof, som skaber sorte huller, der suger fjender ind og sprænger dem i luften. Hun kan også gøre sig usynlig og flankere fjenderne.

Den tredje er Jacob Kimble, som bruger sin Arcshot, som er en armbrøst, der skyder pile, som kan spidde fjenderne og ad vægge. Våbnet bruger Fuse blandet med flydende kviksølv. Han kan også fyre en salvo af pile af, som så kan aktiveres, hvorefter de brænder fjenderne op. Til sidst er der Izzy Sinclair med sin Shatter Gun, som bruger en kombination af Fuse og sort granatsten til at krystallisere fjenderne, og ud over dette har hun som opgradering en Med Beacon, som kan hele holdet. Som du kan forestille dig, handler det om at samarbejde med alle disse ting som et team, og jo bedre, spillerne er til det, desto flere Fuse Points får de.

Eurogamer: Hvad kan disse point bruges til? Er der levels i Fuse?

Brian Allgeier: Når man overvinder fjender, får man Fuse Points, som ganske rigtigt er en form for XP. Disse point kan bruges til at købe opgraderinger. Der er tre kategorier: Dit Fuse-våben, dit almindelige våben eller din figur. Hver figur har sit eget opgraderingstræ, så du kan opgradere dem efter den spillestil, du ønsker. Du kan vælge at gøre Dalton til en tank og buffe hans styrke og forsvar, men du kan også sagtens give ham en sniperriffel, så kan kan blokere fjender på afstand ved at sætte sit skjold ned, og derefter skyde dem på distancen.

Eurogamer: De fire figurer er altså på en måde fire "klasser", men du kan altså tilpasse dem temmelig meget?

Brian Allgeier: Præcis.

Eurogamer: Man må sige, at co-op er det nye sort for tiden. Hvad gør Fuse unikt i forhold til alle de andre spil på markedet?

Brian Allgeier: Det er en kombination af alt det, vi har snakket om. Vi har meget selvstændige klasser, vi har hele det dybe opgraderingssystem, som er unikt for hver klasse, og så er der selvfølgelig alle vores skøre våben.

Eurogamer: Hvad med historien, hvor meget dybde er der at finde der?

Brian Allgeier: Spillet er meget historiedrevet. Du lærer en masse om hver af figurerne, og du skal udforske Hyperion Base, hvor Raven jagter kilden til Fuse. Du kommer til at se en masse eksotiske områder i spillets verden. Dalton er leder af Overstrike 9, men de andre medlemmer har deres unikke mening om, hvordan Raven skal stoppes, og det kommer der en masse spændinger og dynamik ud af i spillet.

Eurogamer: Hvor meget spilletid får man så for pengene? Er det meningen, at man skal gennemføre spillet igen og igen for at optjene point?

Brian Allgeier: Man beholder alt det, man har opnået, når man starter et nyt spil, så der er bestemt grund til at blive bedre og gennemspille Fuse flere gange.

2

Eurogamer: Det er også en multiplayertilstand, der hedder Echelon?

Brian Allgeier: Ja, Echelon er en separat, rundebaseret måde at spille på. Din figur beholder dog det udstyr, du optjener i singleplayer, og vice versa. I Echelon spiller man 12 runder, og der er seks forskellige mål, der skal opnås. Der er Carnage, hvor man skal klare en gruppe fjender, Critical Drop, hvor man skal finde forsyninger, der er kastet ud fra luften, Countdown, hvor man skal transportere en Fuse-celle og beskytte fartøjet, der transporterer den, Hot Zone, hvor teamet skal samle sig om en Fuse-celle for at have energi til våbnene, High Value Target, hvor man skal overvinde meget stærke fjender og skyde dem i deres svage punkter, og til sidst Prime Threat, hvor man kæmper mod en enorm boss.

...der er altså en balance mellem samarbejdet med teamet og den lurende grådighed. Derfor kalder vi det "co-petitive"

Det hele er randomiseret, så man ved ikke, hvad der kommer til at ske i hver runde, bortset fra, at High Value Target altid er i runde 6, og Prime Threat er i runde 12. Undervejs smider fjenderne Fuse Credits, som er store pengesække, og dem vil man jo have fat i. Folk elsker jo store pengesække, ikke? [griner] Men der er altså en balance mellem samarbejdet med teamet og den lurende grådighed. Derfor kalder vi det "co-petitive" ("sam-konkurrerende" -red.) Man kan spille det i seks forskellige omgivelser, og spillet vil registrere, hvor god man har været, men det kan vi ikke komme mere ind på lige nu.

Eurogamer: OK, så må vi jo vente. Har du nogle afsluttende ord?

Brian Allgeier: Ja, vi har arbejdet på spillet i tre år, og det er jo aldrig nemt at udvikle en helt ny franchise, men det har været spændende. Vi ser meget frem til se se, hvordan spillerne tager imod det i foråret 2013.

Brian Allgeier er Creative Director for Fuse hos Insomniac Games.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!