7 Wonders - Brætspilanmeldelse

Det har vundet 31 spilpriser for sit design. Læs hvad der skal til for at skille sig ud fra mængden.

Det sner udenfor, familien er samlet og gaverne er pakket op. Det er juleaften, men fordi vi alle lever i en moderne, travl verden er klokken kun 18:45 da det totale kaos der er julen er overstået. Bedstemor nynner stadig den julesang der spillede i radioen da hun kom, far gør klar til at tænde tv'et mens samtlige børn har hevet deres smartphones frem. Du kigger over på din mor, og du kan se hvad hun tænker: julen skal ikke slutte. Ikke nu, ikke her, ikke efter blot to timers hygge. Hendes øjne flakker, hun tænker som besat, men så slår det hende: brætspillet! Hun husker selv at spille brætspil med sin familie juleaften, hvor de grinende spillede igennem Ludo, Matador og andre samtidsklassikere. Dette var dog 40 år siden, inden brætspilsrenæssancen i 90'erne startede udviklingen imod de moderne brætspil. Din mors minder om Matador er nok også blevet noget mere lyserøde og naive med tiden, og hun husker formentlig ikke den totale mangel på meningsfulde valg, den al for lange spilletid, eller at den spiller der fører efter 30 minutter sandsynligvis vinder tre timer senere. Hun får et beslutsomt blik, rejser sig og går hen imod det støvede maosuleum hvor brætspillene fra hendes barndom lever deres otium i glemsel, og skal lige til at åbne skabslågen da du når at råbe: ”Mor, kunne det ikke være hyggeligt med et brætspil der samler familien?” ”Jeg har fået et af bedste, det hedder 7 Wonders, er på dansk og let at lære.” Din mor tvivler, hun har hørt ”let at lære” før: dengang din far bestemte sig for at hun skulle lære reglerne til amerikansk fodbold, og det viste sig at være alt andet end let. Du ignorerer hendes tvivl, finder spillet frem og går ind i stuen mens du nynnende begynder at pakke spillet ud. Og hvilken herlig jul I havde den aften, i alle de tre spil I nåede før mormor opdagede hvor hun var og ville hjem i en fart inden hjemmehjælpen stjal hendes sølvtøj.

1

Spillets flotte komponenter, der samtidig viser at her er tale om et kortspil med lidt ekstra lir.

I 7 Wonders styrer hver spiller en civilisation, der forsøger at opføre et af oldtidens syv vidundere. Herunder hører også at opbygge såvel civilsamfundet som militæret, og umiddelbart tror man det er standard 'civilization-building' man er ude i. Men der er to genistreger der er den primære årsag til at 7 Wonders vandt 31 spilpriser da det udkom: (næsten) alle komponenter er simple kort med ikoner i stedet for tekst, og endnu vigtigere så kan det spilles 2-7 spillere på 30 min. Reglerne er på dansk, og det koster 400,- hos Fantask. Traditionelle civilizations-spil tager timevis og kræver at man læser store mængder tekst, hvilket 7 Wonders undgår ved at basere sig på en simpel mekanik: drafting af kort. Drafting betyder at hver spiller får en bunke kort, hvorfra man vælger ét at spille. Resten sendes videre til sin ene sidemand, og man modtager en bunke fra sin anden. Herfra vælges også ét kort, og således kører man omkring bordet indtil alle kort er taget. Kortet kan enten spilles på bordet ved at have adgang til de ressourcer der kræves (som man har taget i tidligere runder), eller smides ud af spillet for lidt guld. I valget af kort ligger størstedelen af spillets strategi: i starten tager man blot de kort der er gode for en selv, men senere begynder man at tage de kort de andre ikke må få adgang til. Spillets interaktion kommer derfor i høj grad fra at man nægter sine modstandere de kort de behøver, og denne mere indirekte konfrontation er sædvanligvis et hit hos familien. Spilletiden bliver holdt naturligt nede da man kun er påvirket af sine naboers handlinger. Du kan købe adgang til de ressourcer du selv mangler, men igen kun fra dine naboer. Hermed kan spillet afsluttes på 30 minutter, uanset om du er 2 eller 7 spillere, da alle alligevel kun spiller med deres naboer og valget af kort er simultant for alle spillere.

2

En spiller er i gang med pyramiderne i Giza, hans ressourcer er de brune kort til venstre mens det blå og røde er bygning.

Hvert kort repræsenterer et fremskridt for din civilization: en ny ressource, civile bygning, militær magt, videnskabsmænd eller handelsbygninger. Hver type har sin egen kortfarve og ikoner der viser hvad og hvor meget den producerer. Hermed kan man forklare familien at alle brune kort er ressourcer, og er der to billeder af træ laver den to træ. Der er heller ikke akkumulation af hverken ressourcer eller point i spillet, og du behøver derfor ikke planlægge langt frem: du har adgang til præcis hvad der ligger foran dig lige nu, og ikke mere.

Spillet foregår over tre tidsaldre, der blot er forskellige sæt kort der bliver sendt rundt. Kortene bliver bedre jo længere i spillet man er, men kræver til gengæld flere ressourcer at spille. Efter disse tre tidsaldre tæller man point op, og vinderen er derfor den der bedst har administreret spillets forskellige muligheder for at tjene point: militær magt, videnskab og at bygge på sit vidunder.

3

Hvad skal jeg vælge? De er alle videnskabsbygninger, men de gør noget forskelligt. Og hvad skal min modstander i hvert fald ikke have fat i?

7 Wonders kan godt lyde lidt tørt, men det er primært temaets skyld. Når man først har lagt sig fast på en strategi er der ganske givet runder hvor det optimale kortvalg er givet på forhånd, men det meste af tiden træffer man interessante valg der former ens strategi for resten af spillet. Den korte spiltid, kombineret med det simple regelsæt og det store spænd i spillerantal, gør 7 Wonders til et velfortjent hit, der vil være aktuelt mange år ud i fremtiden.

Der er udkommet to udvidelser, Leaders og Cities, der begge øger spillets kompleksitet. De er endnu ikke udkommet på dansk, men da der ikke er tekst på komponenterne er det kun reglerne der er på engelsk. De retter sig primært imod mere garvede spillere, men det forlænger dog spillets levetid betragteligt med den øgede variation og de kan derfor anbefales for de der føler de har for godt styr på grundspillet.

7 / 10

Læs om vores karaktersystem 7 Wonders - Brætspilanmeldelse Mikkel Øberg Det har vundet 31 spilpriser for sit design. Læs hvad der skal til for at skille sig ud fra mængden. 2012-12-18T15:24:00+01:00 7 10

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!