Crysis 3 - Preview

Vi har leget med Crysis 3 og snakket med bossen hos Crytek, Cevat Yerli

Vi mødte en træt Cevat Yerli på EA's New Year's EAve Bash! (ja, det det bedste navn, de kunne finde på!). Jeg var den næstsidste journalist, der skulle stille ham oplyste og dybdeborende spørgsmål, og jeg havde forventet endnu et almindeligt spilinterview, da jeg gik hen mod sofaen, hvor den tætte, intense mand sad og fik sig en tår vand. Med sit kulsorte, velfriserede hår og venlige, men skarpe og selvsikre øjne, ligner Yerli måske ikke den typiske spiludvikler, men man skal ikke skue hunden på hårene. Han kiggede op på mig med blodskudte øjne, men der spillede med det samme et ikke-forceret smil hen over læben på ham, og han spurgte med hæs stemme til, hvor jeg kom fra, og hvad jeg syntes om Crysis 3, som med al tydelighed er Yerlis hjertebarn.

cevat

Cevat Yerli

Det var ellers nemt at komme til at overse de gode ting ved spillet på EAs larmende præsentation, som primært bestod af trailere med eksplosioner og maskeklædte bros, der fistbumpede med kendte rappere, men Cevat Yerli er ikke hvem som helst. Entusiasmen lyste ud af de trætte øjne, og det er helt klart, at chefen for Crytek er stolt af det, han laver, og selv om Crysis 3 i bund og grund "bare" er endnu en FPS i et hav af lignende spil, så skiller det sig ud.

På messen fik vi lov til at prøve Crysis 3 i singleplayer samt i den nye multiplayerdel, som hedder Hunter. I forbindelse med interviewet med Yerli endte vi med et ganske solidt, flerdimensionelt indtryk af spillet. Vi byder derfor på et lidt utraditionelt preview, som er halvvejs interview, halvvejs gameplayanalyse. Det falder helt naturligt, da Cevat Yerli, ud over at være en rigtig flink fyr, også er en professionel snakkemaskine, der nærmest leverede et ordret preview, uden vi behøvede at afbryde ham særlig meget med vores overflødige, intetsigende spørgsmål.

Singleplayerdelen

Eurogamer: Cevat Yerli, kan du for både nye og gamle spillere fortælle os, hvor vi er henne i Crysis-sagaen? Hvordan har tingene udviklet sig siden Crysis 2?

Det vigtigste ved Crysis er spillets Nanosuit, at opleve forskellige miljøer og klare udfordringer, som drives af det, vi kalder en "sandbox shooter".

Cevat Yerli: Det vigtigste ved Crysis er spillets Nanosuit, at opleve forskellige miljøer og klare udfordringer, som drives af det, vi kalder en "sandbox shooter". Det er altså ikke en almindelig lineær FPS. Du kan tackle alle de strategiske kampe som du vil, og du kan udtrykke din egen personlige spillestil. Du kan spille allround, du kan snige, eller du kan opføre dig som en tank på to ben, og du har hele tiden friheden til selv at vælge spillestil i løbet af spillet. AI'en reagerer intelligent i forhold til dine beslutninger, fordi det er en systemisk AI og ikke scripted.

Den vigtigste ændring i forhold til Crysis 2 er, at vi har spurgt vores fans om, hvad de ikke kunne lide ved Crysis 2 og ved originalen, og vi blev overraskede over, at der faktisk var flere af vores beslutninger, som brugerne ikke var glade for, og dem var vi ved at implementere i Crysis 3. Så det rettede vi op på. Denne gang foregår spillet i en by, fordi teamet var trætte af kun at lave jungler [griner], men det er mere som en regnskov. Du har en følelse af, at alt er overgroet, at naturen er ved at tage New York tilbage. Der er nemlig gået over 20 år siden Crysis 2. Vi har introduceret et koncept, vi kalder "de syv vidundere" i Crysis 3, som fungerer som spillets røde tråde indenfor design, gameplay, figurer osv., og hvert af disse elementer giver noget unikt til spillet. Crysis 3 er også et meget åbent spil, men du ser hele tiden den underliggende struktur fra byen, så der er noget at relatere til.

1

Eurogamer: Du mener, så man ikke bare render rundt i en anonym jungle?

Cevat Yerli: Netop. Der er en identitet der, og den er ved at forsvinde, fordi naturen nedbryder den. En anden ting, vi har arbejdet meget på, er AI'en. Vi ville gøre den meget mere personlig i forhold til dine handlinger. AI'en reagerer nu meget mere detaljeret og troværdigt, og du føler virkelig, at du er til stede i en virkelig verden. Du tror på dem. AI har været et af de punkter, vi fokuserer mest på hos Crytek, men denne gang ville vi maksimere oplevelsen og skabe den bedste AI, vi overhovedet kunne. Den skulle reagere på en tilfredsstillende måde, og det har vi opnået ved at bruge en sensormodel, som kan se og høre, fuldstændig som mennesker gør. Vi havde denne model, da vi lavede Far Cry 1, Crysis og Crysis 2, men nu har vi raffineret den så meget, at du som spiller ville kunne se nuancerne i dens opførsel.

AI har været et af de punkter, vi fokuserer mest på hos Crytek, men denne gang ville vi maksimere oplevelsen og skabe den bedste AI, vi overhovedet kunne.

Eurogamer: Vi kan altså for eksempel tage udgangspunkt i det høje græs, der præger store dele af spillet...?

Cevat Yerli: Ja. Hvis du gemmer dig i græsset og kommer for tæt på, vil AI'en måske opdage, at Prophet er der, men det kan ske på flere måder. Måske ser den dig gennem græsset, måske bøjer græsset, eller måske hører AI'en, at du laver lyde, fordi du går rundt i græsset og rammer det. Derefter vælger den at undersøge området eller måske bare at skyde ind i græsset, hvis den er sikker på, at det ikke er en af kollegerne, der sniger sig rundt.

2

Det kan lyde som store ord, og vi har hørt lignende ting rigtig mange gange, men lige inden interviewet havde jeg brugt en halv time på singleplayerdelen af spillet, og Yerli har ret. Crysis 3 har en af de mest imponerende AI'er, jeg er stødt på. Jeg spillede en mission, hvor man startede for bunden af en kældertrappe, og skulle kæmpe sig op ad den og ud i en stor, overgroet hal, hvor fjenderne befandt sig i det lange græs og i høje sniperpositioner på flankerne. Jeg er en ganske habil FPS-spiller, men jeg faldt i det ene baghold efter det andet.

Fjenderne cirklede omkring mig, og de blev ved med at bruge miljøet til deres fordel, men ikke på en måde, der virkede som snyd. Jeg kunne selv gemme mig delvist i græsset eller mellem alt det skrammel, som befandt sig i bygningen, men jeg blev straffet hver eneste gang, jeg blev overmodig. Crysis 3 virker ikke som et spil, der belønner den overmodige. Du skal have godt styr på dine evner og dine omgivelser. Det gælder ikke kun i singleplayer, men også i multiplayer, hvilket var det næste, vi spurgte den efterhånden totalt hæse Yerli om.

Multiplayerdelen

Eurogamer: Cevat, kan du fortælle os noget om multiplayerdelen i spillet?

Cevat Yerli: Ja... Crysis 3 har selvfølgelig de almindelige multiplayertilstande, men der er også nyheder, og den største af dem, som vi kan tale om i dag, er Hunter Mode. Det er det, vi kalder en "asymmetrisk multiplayertilstand". Det er efter vores mening den mest singleplayer-lignende multiplayerdel, man kan have. Vi ville gerne have en mutiplayerdel, som er baseret på singleplayer-strategierne i Crysis, og ved at gøre det asymmetrisk, så der er 2 stærke Hunters (halvusynlige krigere i Nanosuits med Predator-buer -Red.) mod 10 C.E.L.L. troopers, vil du altid enten være i undertal som Hunter eller styrkemæssigt underlegen som C.E.L.L. trooper, og fordi spillerne ikke nødvendigvis arbejder sammen, vil du altid være jaget på den ene eller den anden måde.

3

Hvis du fx starter som C.E.L.L. trooper, føles det i starten ret godt og sikkert, fordi I er 10 spillere, der arbejder sammen. Men der er det twist, at hvis du dør, så bliver du selv en Hunter, så det nu er 9 mod 3. Du får altså hele tiden lov at spille videre, men du skal tilpasse dig din rolle. Ender du som Hunter, har du tilfredsstillelsen ved at kunne jage de andre spillere. Hvis du formår at holde dig i live som C.E.L.L. trooper, har du følelsen af at være god og have opnået noget. Og hvis du kan klare dig i alle tre minutter og ender som den eneste C.E.L.L. trooper mod 11 Hunters, hvor du både er i undertal og klart den svageste, så er det den ultimative tilfredsstillelse.

Asymmetrisk multiplayer, som også er sjovt for dem, der normalt spiller alene, er nok en af de mest nyskabende ting, der er sket i genren i de sidste 15 år.

Sådan er det jo også i singleplayer-spil, der er dig kun dig mod en overvældende modstand. Du er på røven, hvis du ikke er virkelig, virkelig god. Det var vores mål med Hunter Mode: At skabe en del af spillet, hvor man nemt kunne gå fra singleplayeroplevelsen til multiplayeroplevelsen uden at føle, at man ikke længere spillede det samme spil. Jeg er glad for, hvad teamet har opnået. Asymmetrisk multiplayer, som også er sjovt for dem, der normalt spiller alene, er nok en af de mest nyskabende ting, der er sket i genren i de sidste 15 år.

4

Man kan diskutere, om Yerli har ret i sin udtalelse på dette punkt, men der er ingen tvivl om, at Hunter Mode er en intens omgang tagfat med store våben. Kampene bølger hele tiden frem og tilbage, og jeg må sige, at det føles som at være med i James Camerons Aliens, når dine holdkammerater forsvinder, en for en, og erstattes af meget stærkere Hunters, der kan løbe hurtigere og hoppe langt højere end dig selv. Jeg er heldigvis en rimelig habil FPS-spiller, så det lykkedes mig nogle gange at forsvare mig længe nok til at blive den sidste C.E.L.L. trooper på banen, og det gav både hjertebanken og sved på panden.

Hunter Mode er ganske nyskabende, men det er svært at undgå at drage paralleller til tidligere spil som Alien versus Predator, hvor den grundlæggende spilmekanik var til stede, men ikke bølgede dynamisk frem og tilbage, som den gør i Crysis 3. Herudover er det svært for mig at se, om balancen er til stede. Banerne var relativt store til 12 spillere, og 3 minutter virkede som ret kort tid, men til gengæld var spillet låst til fem runder, så man skulle alligevel sætte sig ned i omkring 20 minutter for at spille en hel omgang. En anden ting er, at det er fedt, at man kan komme tilbage som Hunter og alligevel score masser af point, hvis man kan jage godt. Vi glæder os til at dykke dybere ned i det.

Til sidst er der jo, som altid, teknologien. Crysis 3 kører på CryEngine 3, og jeg kunne ikke dy mig for at stikke lidt til Yerli, for at høre hans tanker om Cryteks proprietære teknologi, som altid har været på forkant med branchen, helt tilbage fra det første Far Cry. Især efter at have prøvet demoerne af spillet på Xbox 360, hvor frameraten haltede en smule, men leverede, hvad der muligvis er det flotteste, jeg til dato har set på platformen, og derefter på PC, hvilket var et overflødighedshorn af alle de flotteste og mest moderne effekter, man kan forestille sig.

Teknologien

Eurogamer: Det første Crysis var en rigtig PC-dræber, som virkelig var en stor mundfuld for datidens maskiner. Hvad med det nye spil? Som det var tilfældet med Crysis 2, er det jo også udviklet med henblik på konsoller. Vil Crysis 3 virkelig kunne udfordre en stor gamer-PC?

Vi havde kun to ting at vælge mellem: Enten skulle spillet tvinge din PC i knæ, eller også skulle det smelte den. Jeg sagde, at jeg foretrak nedsmeltningen.

Cevat Yerli: Vi havde kun to ting at vælge mellem: Enten skulle spillet tvinge din PC i knæ, eller også skulle det smelte den. Jeg sagde, at jeg foretrak nedsmeltningen [griner]. Crysis 3 kommer virkelig til at sætte din PC på prøve. Vi har valgt at køre udelukkende med DX11, og det kræver jo en... [griner igen] sund hardwarekonfiguration. Det bliver et smukt spil.

Eurogamer: Spillet kører på CryEngine 3, men hvad er det næste skridt for Crytek? Vil I udvikle flere spil til motoren?

Cevat Yerli: Vi ser ikke nogen grund til at tælle op i versionsnumre lige nu, fordi branchen har været klar til den næste generation i et par år, og vi har videreudviklet på CryEngine 3, så den har så moderne en arkitektur, som man kan opnå lige nu. Hvis vi opgraderede navnet til CryEngine 4 nu, ville det bare være noget marketing-gøgl. Det kommer selvfølgelig nok til at ske på et tidspunkt, da vi er i version 3-komma-noget, som er tæt på version 4, men vi vil gøre det klart, at der ikke er tale om en arkitektonisk ændring. CryEngine 3 var dog allerede parat til den næste generation fra version 3.0. Vi regnede dengang med, at den næste generation af konsoller ville være klar i 2012/2013, så vi satsede på, at teknologien skulle være klar til det fra dag 1. Men det kan jeg ikke kommentere mere på, fordi jeg ligger inde med en hel masse flere oplysninger nu, end jeg gjorde dengang. Men vi rammer som regel temmelig godt plet med vores forudsigelser [smiler skummelt].

5

Eurogamer: Crytek udvikler FPS-spil. Ser du jeres primære produkt som spil eller spilmotorer?

Vi har den dyreste motor på markedet, og det er simpelthen fordi det er den bedste. Og det koster selvfølgelig noget at købe det bedste produkt, ligesom du også skal betale for at få den bedste og hurtigste bil.

Cevat Yerli: Vi udvikler først og fremmest spil. Hvis vi var lige så seriøse omkring spilmotorbranchen, som fx Epic er, så ville vi være nr. 1 nu. Helt klart. Men vi stræber ikke efter at være nr. 1. Vi har en fast pris for vores motor, som ikke kan forhandles. Vi har den dyreste motor på markedet, og det er simpelthen fordi det er den bedste. Og det koster selvfølgelig noget at købe det bedste produkt, ligesom du også skal betale for at få den bedste og hurtigste bil. Det har vi altid meldt helt klart ud, for sådan er det bare [smiler bredt]. Man kan analysere det på kryds og tværs, men vi er ikke bange for at stå ved det, for vi kender vores styrker, og vi ved, hvad vi snakker om. Men det handler stadig primært om vores spil, og derfor ser du os heller aldrig køre hård markedsføring for vores teknologi, ligesom Epic gør. Aldrig.

Eurogamer: Mange tak, Cevat. Har du nogle sidste ord til vores læsere?

Cevat Yerli: Ja...! Crysis 3 lanceres 19. februar 2013 i USA og 22. februar 2013 i Europa. Husk at se alle 7 episoder af filmen om de syv vidundere i Crysis 3, som Albert Hughes (kendt for film som Menace II Society og Book Of Eli -Red.) har instrueret og "filmet" i vores spilmotor, så I kan forstå, hvad vi mener med konceptet. Mange mennesker ser bare tingene som gameplay, omgivelser osv., men med de syv vidundere har vi skabt noget nyt. Det er en evolution af sandbox-FPS'en.

Her kan du se filmene om de syv vidundere i Crysis 3.

Tyrkisk-fødte Cevat Yerli er chef for Crytek.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!