Checkpoint: Ditte Deenfeldt, Massive

Gamedesigneren bag Farcry 3's coop-del elsker når hun får folk til at sige lyde... Boing Wauv.

1

Ditte Deenfeldt, fra det svenske spilstudie Massive, står bag coop-delen i Farcry 3.

Eurogamer: Fortæl lidt om dig selv og dit job.

Jeg arbejder som game designer på Massive i Malmö. Min dagligdag er meget varieret, både fra dag til dag og fra fase til fase i spilproduktionen. Den kan bestå af at spiller og analysere spil, opbygge concepter for baner og karakterer og selvføgelig at designe features. Langt størstedelen af arbejdet består i samarbejde med andre, og det er meget sjældent man sidder og pusler med noget selv. På det seneste spil har vi arbejdet tæt sammen med Ubisoft Montreal, så der har der også gået en hel del tid med dels at rejse, dels at holde kommunikationen igang hjemmefra.

Eurogamer: Hvordan havnede du i spilbranchen?

Jeg har altid elsket spil og har altid spillet spil. Computerspil, brætspil, bordrollespil - you name it. Jeg er uddannet fra Århus Universitet og ITU og blev færdig i 2008, hvor jeg var så heldig at få job på Massive. Så flyttede jeg til Malmö og nu har vi så udgivet Far Cry 3, hvor Massive har stået for multiplayer-delen og jeg specifikt har stået for game designet på co-op delen.

Eurogamer: Hvad ser du som de største udfordringer i branchen?

Far Cry 3 f.eks er et gigantisk spil - ikke bare i spiltid, men også i hvor mange, der har været med til at udvikle det. En af de store udfordringer branchen står over for er at håndtere hvordan vi fortsætter herfra. Hvis spillerne bliver ved med at efterspørge spil af denne størrelse eller større, kan vi så fortsat sikre kvalitet uden af blive til mastodont fabrikker? Far Cry har lykkes, og der er flere andre store spil som har lykkes - men jeg er interesseret i at se, hvordan det går i fremtiden.

Eurogamer: Hvilke trends kommer til at dominere spilverdenen det næste år?

Jeg tror at det stadig er udviklinger på platforme og hardware som kommer til at dominere. Der er en hel masse mennesker som nu er super hjemmevante med mobil-platforme og touchscreens, og jeg tror det marked stadig står over for en interessant udvikling. Sådan noget som Kickstarter har også været med til at bane vejen for nye måder at producere spil på, og har givet nye muligheder for mindre udviklere og niche-produkter. Og ikke kun når det kommer til spil: et produkt som Occulus Rift, som er en ny headset-teknologi for VR peger også i en interessant retning for branchen.

Eurogamer: Hvad kan du bedst lide ved videospil?

For mig er det tre-delt:

1: Fordybelse. Jeg kan godt lide at fordybe mig i og udforske andre verdener. Det kan sammenlignes med at læse bøger (hvilket jeg også gør meget), og kan være super inspirerende.

2: Udfordring. Jeg er mere til mentale udfordringer, så for mig er det strategispil, i særdeleshed turbaserede, som jeg tyer til for at udfordre min hjerne. Det er næsten medititativt.

3: Det sociale. Der er masser af socialt at finde sammen med andre, både fremmede og folk man kender godt. Jeg kan f.eks. lave noget, som ikke bare er at tale i telefon, med venner som jeg ikke ser så ofte og som bor langt væk. På den måde kan vi stadig skabe oplevelser sammen og tilbringe tid med hinanden.

Eurogamer: En sjov oplevelse du har haft med computerspil?

Både før jeg begyndte i branchen og nu, synes jeg at Nordic Game Jam er noget af det sjoveste man kan være med til som har med computerspil at gøre. Sidste år var jeg med til at lave et to-personers spil til en mobil platform, som fik folk til, meget indlevet, at sige lyde... Svært at beskrive, men det var pænt underholdende. (Spillet hed Boing Wauv - der findes eksempler på hvad jeg mener på Youtube...)

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!