Nyt spil fra Minecraft-folkene

De skrupskøre gutter fra Mojang har et nyt spil på vej. Vi ser nærmere på det.

Scrolls er meget anderledes end MineCraft, men ikke mindre spændende af den grund.

Man kan sagtens se modsætninger mellem MineCraft og spillet Scrolls, der er den åndelige efterfølger til det populære byggespil. Begge spil er udviklet af Mojang, der har fået enorm omtale og hype efter den ekstremt succes med MineCraft. Hvor temaet i MineCraft er at skabe og nyde rusen ved at bygge noget nyt, så handler det i Scrolls om rusen ved at ødelægge noget, andre holder af.

Helt så sort og hvidt kan man dog ikke dele spillet op. Alle, der har smidt en boks med TNT i MineCraft ved, at Mojangs populære spil også har en del ødelæggelse gemt i sig. Omvendt oplever vi også, at Scrolls indbyder til rigtig megen kreativitet, når det blander spillekort og brætspil i en skak-inspireret spiloplevelse.

Der er dog én klar forskel på de to spil. MineCraft er et åbent spil, hvor alt er tilladt inden for et vidt regelsæt, mens Scrolls har et meget skarpere fokus. Det betyder ikke, at de enkelte dele ikke har dybde, for spillets gameplay åbner op for en temmelig kompliceret oplevelse allerede fra kort inde i de første runder.

Men hvad er Scrolls i det hele taget?

Det er et rundebaseret bræt- og kortspil, hvor du kæmper mod et andet menneske eller computeren. Du befinder dig på en slagmark, der er delt ind i forudbestemte felter. Du placerer dine enheder på spillebrættet med det formål at angribe modstanderens statuer, der er placeret i bagerste række. Du kan hidkalde enheder, forbedre og fortrylle dem ved at bruge spillekort.

1

Du skal tage livet af tre idols-figurer for at vinde. De er hver især ret godt panserede.

Hvert kort har egenskaber indenfor tre forskellige ressourcegrupper. Når du hidkalder skabninger, kan det være alt fra jerntrolde og riffelskytter til søde kaniner, der formerer sig uhæmmet. Det kan sågar være en præst, som kan helbrede nogle af dine figurer. Du kan også bygge bygninger såsom vægge, mortérgranater og helbredsstationer. Trylleformularerne kan bruges til at give enhederne større styrke og reducere hvilebehovet ved magiske angreb. Der er ret stor variation i spillekortene, især fordi de kan bruges på kryds og tværs. Alle enheder har til gengæld én bestemt svaghed, så der kommer en grad af sten-saks-papir over kampene.

Ressourcerne er delt mere skematisk ind. Der er 'Growth', som spænder fra at kunne give dig talrige, billige enheder i starten til dyre og ekstremt stærke maskiner sidst i spillet. Der er 'Order', som gør det muligt for dine enheder at indgå i grupper og lave stærke angreb. 'Energy' er en rodet blanding af komplekse våben og overnaturlige væsener, som er gode, men utroligt dyre.

2

Det kan være sjovt at bygge sine decks ud fra erfaringer, man gør undervejs i spillet.

Hvert kort kræver ressourcer for at blive taget i brug, og her er idéen, at du ofrer nogle af dine eksisterende enheder for at kunne spille nye ind. Hvert kort har en specifik ressource forbundet til sig, men når du ofrer dem, får du mere af hver enkelt ressourcer på samme tid. Du kan også bytte ét kort for nogle nye. Du skal dog tage dine valg med omhu, for du kan kun ofre én genstand i hver runde. Dog får du ét nyt kort ved begyndelsen af en ny runde, ligesom du får fyldt alle ressourcer op.

Vi får det - måske med vilje - til at lyde uendeligt kompliceret, men heldigvis er der en god tutorial ombord, så du kan lære de basale håndgreb. Herefter udvikler spillet sig til en meget dyb og rig udfordring, hvor du skal bruge dine evner indenfor kortspil med skakinspireret logik og timing. Du skal rykke dine enheder rundt, så de opfylder to mål på samme tid: de skal beskytte dine egne 'idols' og angribe fjendens ditto. Du skal finde ud af, hvordan du får stærkere enheder med de begrænsede ressourcer og muligheder for at få nye, der ligger i reglerne. Der er skægge og nærværende animationer, og Scrolls er ret beroligende at se på. Designet er - ligesom MineCraft - ret simpelt og ligetil, men det er meget pænere end LEGO-grafikken i MineCraft.

Når du ikke kæmper i deciderede slag, handler det om at bygge sin kortsamling og sortere kortene i decks, så du er klar på forskellige modstandere. Du køber nye kort med det virtuel guld, du får for at vinde kampene. Du kan også købe dem for rigtige penge i spillets e-butik. Værktøjet til at bygge decks fungerer, men er endnu ret skrabet her i spillets alphaversion. Men det kommer nok.

3

Du kan bytte og handle med andre spillere.

Scrolls mangler dog ret essentielle funktioner. Der er endnu ingen kampagne eller turneringer, og det er svært at se, hvad forskellene er på hver enkelt ressourcetype. Disse funktioner skulle efter sigende være på vej, og spillets community har gjort meget ud af at skabe Wiki-sider og andre værdifulde kilder til info om mekanikken og kortene i Scrolls. Heldigvis har Scrolls allerede her i sin alphaudgave nogle uendeligt værdifulde funktioner: du kan hurtigt og effektivt gå i krig mod mennesker og nogle udmærkede computermodstandere.

Endnu har jeg for lidt erfaring med spillet til at udtale mig om balancen mellem hver enkelt ressourcegruppe. Jeg synes dog, at Energy virker som en god måde at lære spillet at kende, mens man indbygger andre gruppers spidskompetencer i sit deck. Man skal dog huske, at Mojang-holdet står bag spillet, så der kommer sikkert en lind strøm af ændringer og justeringer til spillet. Selv i denne lukkede alphaudgave er Scrolls vidunderlig underholdning. Det låner fra mange spilklassikere for at få sin formular på plads, men det er også et både minimalistisk og dybt spil. Reglerne er klare, og holdet bag rider på en bølge af goodwill fra MineCraft. De vil gøre deres bedste for ikke at ødelægge oplevelsen med ubalancer og dårlig virtuel økonomi.

Vi tror ikke, at spillet når ud til samme publikum som MineCraft, men det har nok heller ikke været meningen. Mojangs formål med Scrolls har helt klart været at skabe et fedt community. Det ser ud til at lykkes.

Kommentarer (2)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!