Forbrugerne holder af DLC-udvidelser

Nogle gange køber halvdelen en DLC-udvidelse med fra starten af.

GameStops forretningsmodel er truet, men ikke entydigt pga. DLC-udvidelser.

DLC-udvidelsespakker til computerspil er én af spiludgivernes måder at få større omsætning ud af hver enkelt udgivelse. Til gengæld har forbrugerne taget rigtig godt imod dette fænomen, og accepten af DLC-udvidelsers plads i branchen lader til at blive mere og mere udbredt.

Faktisk er det sket i så høj grad, at GameStop-kæden ved visse spillanceringer oplever, at 50% af alle solgte spil bliver solgt sammen med en DLC-udvidelse.

Det fortæller repræsentanter fra den amerikanske butikskæde til VentureBeat.

I sig selv burde DLC-udvidelser, som forbrugerne køber over internettet på deres konsoller, ellers være en trussel mod de traditionelle spilbutikkers omsætning og overlevelse. Så grel er situationen dog ikke, fortæller Brad Schliesser, der er chef for digital distribution hos GameStop.

- DLC bliver faktisk solgt sammen med spil i langt højere grad end andet tilbehør som f.eks. headsets, controllers og strategibøger. Det er meget let for os at fortælle brugerne, hvorfor udvidelserne er interessante, udtaler han.

Den største succes for GameStop i DLC-universet har indtil videre været Mass Effect 3, hvor op imod 50% af alle solgte spil blev solgt sammen med From Ashes-udvidelsespakken til 10 dollars. Reelt betød det, at både spiludviklerne og GameStop fik større avance ud af ét enkelt salg, hvilket er altafgørende for begge parters fremtidige vækst og overlevelse.

Salget af digitale udvidelser tegner sig for 7% af GameStops samlede omsætning, som lyder på 1,77 mia. dollars i kvartalet.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!