LEGO Lord of the Rings - anmeldelse

Eurogamer spiller Xbox 360 versionen

Én klods er over dem alle, én klods kan finde de andre

Blandt anmeldere og erfarne gamere bliver der ofte snakket om, at spil har det med ikke at tilbyde nok nyt materiale til prisen. Især er vi efter spilserier, der udkommer hvert eneste år, og tilsyneladende kun udskifter et par grafikfiler fra gang til gang.

Men jeg er dog begyndt at tænke, at efterhånden som spilmediet bliver ældre, kan vi måske heller ikke tillade os, at forvente den dybe tallerken opfundet hver eneste gang. Det er klart, at nye spillertrøjer i et fodboldspil nok bør være DLC og ikke en udgivelse til fuld pris. Men omvendt så er både Olsen Banden og James Bond udmærkede film, selvom de i den grad er lavet på en fast skabelon.

TT Games har med deres spilserie, der kombinerer kendte franchises med LEGO, ramt en virkelig succesfuld formel, som de absolut ikke har problemer med at gentage og forfine. Lord of the Rings versionen er ingen undtagelse.

Men det betyder ikke, at der ikke er noget komme efter i forhold til de tidligere spil. Kender du ikke LEGO spillenes formel, er her en hurtig gennemgang. Spillet følger historien fra Lord of the Rings filmene. Enkelte detaljer bliver sprunget over, og andre bliver ændret en smule. Filmenes vigtigste scener er blevet tænkt om til spillets baner. I hver bane er der noget simpel platforming og en række gåder, der skal løses, for at man kan komme videre. Typisk skal man finde nogle ting og selvfølgelig bygge lidt med LEGO klodser. I hver bane har man to eller flere figurer med, f.eks starter man med at styre Frodo og Sam, der rejser væk fra The Shire. Hver figur har nogle særlige egenskaber, og banen er selvfølgelig designet, så gåderne matcher egenskaberne. Men, der er også hemmelige og skjulte ting at finde i hver bane. Oftest designet så man ikke kan få fat på dem, første gang man spiller historien igennem. Som spillet skrider frem, åbner man op for nye figurer, som så kan bruges, når man spiller tidligere baner igen. For eksempel er Gimli stærk og kan slå særlige sten i stykker, og Legolas kan hoppe højt, og bruge sin bue. De er selvfølgelig ikke tilgængelige, før man har spillet historien forbi Rivendell.

1

Legolas vs. huletrold

Det er hurtigt tydeligt, at LEGO Lord of the Rings er utrolig ambitiøst. Filmenes fantastiske soundtrack er brugt flittigt, og i modsætning til de tidligere LEGO spils figurer, der kun udtrykker sig ved grin, grynt og andre udråb, så er der denne gang brugt bidder af filmenes dialog. Både til de mellemsekvenser, der fortæller historien, men også til figurernes soundbites. Spillets baner er små selvstændige sekvenser, som vi kender dem, men de er til gengæld placeret som punkter på et kort over Middle-earth. Geografien er selvfølgelig skaleret gevaldigt ned, men man kan vitterligt ride eller gå fra The Shire til Mordor, hvis man skulle have lyst. Som nævnt er de egentlige baner spredt ud på kortet i bedste open world stil, men denne åbne verden er også sået til med sine egne hemmeligheder og skjulte skatte. Der er sågar deciderede quests, hvor beboere fra Middle-earth beder om hjælp i små klip med fuld voice-acting.

Det virkeligt geniale er hvordan alle disse forskellige ting, der kan samles, unlockes og hemmeligheder der skal findes, er kædet sammen. De gyldne klodser er denne gang mithril klodser, selvfølgelig. Men af de mithril klodser man finder, kan man i smedjen i Bree smede en lang række hjælpemidler. I virkeligheden dét vi kalder crafting i andre RPG'er. Opskrifterne til de ting man kan smede, er selvfølgelig gemt omkring i Middle-earth. Så det kan være, at en person giver dig en quest, hvor du skal skaffe en kam af mithril. Opskriften til den kam er gemt et sted, hvor du skal bruge en særlig figur for at komme ind. Og så videre. Det gør at jagten på at unlocke alle figurer og finde alle skjulte skatte, får et fokus og en mening, udover checkbokse på en liste.

Lord of the Rings bøgerne er selvfølgelig startskuddet til fantasygenren, og dermed også den helt store inspirationskilde til det klassiske rollespil, som vi kender det fra Dungeons & Dragons og senere utallige computerspil. Så det giver god mening, at LEGO Lord of the Rings er som et forsimplet RPG, det er trods alt hovedsageligt til børn, men det giver også nogle problemer. Først og fremmest er al dialogen jo selvfølgelig på engelsk. Det er sikkert ikke et gevaldigt problem, når man spiller selve historien igennem, men de små sidemissioner f.eks indeholder en del tekst og lyd. En anden ting er kompleksiteten. Med mange forskellige våben og værktøjer i spillet, bliver der pludselig også rigtig mange forskellige kombinationsmuligheder, og LEGO spillenes formel er ikke helt lavet til at kommunikere denne kompleksitet. Dette er så gjort endnu værre af, at hver figur, i ægte RPG stil, kan bære flere ting på én gang, og nogle handlinger kræver at et særligt værktøj eller våben er valgt, uden at spillet fortæller én hvad man eventuelt gør galt.

De tidligere LEGO spil har også lidt under en halvdårlig kontrol, der især kommer til udtryk, når man skal navigere meget præcist rundt i banerne. Det er desværre ikke forbedret mærkbart i denne nyeste version. Styringen føles en gang imellem, som et gammelt isometrisk spil, hvor højre, venstre og så videre på joysticket, bliver drejet en smule, i forhold til det der sker på skærmen.

2

Tør du følge ham ind i sumpen?

Og i lighed med de tidligere spil, er LEGO Lord of the Rings alt for villig til at lade dig falde ud over kanter. Ofte steder hvor det at undgå at falde ned, tydeligvis ikke er en del af udfordringen. Det undrer mig, at når din spilfigur af gode grunde har store firkantede fødder, så vælger TT Games at lave de flader man skal gå eller rettere lande på, som naturlige, organiske, uregelmæssige figurer, hvor det er svært at afgøre hvornår man bliver stående, og hvornår man falder ned.

Sidst men ikke mindst, så føler jeg, at selve LEGO elementet er røget alt for meget i baggrunden. Det er klart, at den grundlæggende kreativitet, der ligger i at lege med LEGO klodser, ikke kan oversættes til et computerspil. Ikke det her computerspil i hvert fald. Men jeg synes egentlig, at den lille mekanik hvor man finder en bunke klodser, og de så samles til noget spillet bestemmer for dig, fungerer meget godt. Den mekanik er bare reduceret til at være stortset ligegyldig denne gang.

Vi opfatter den let fjollede stil og de mange skøre detaljer, som værende typiske for de her LEGO spil. Og det er jo også fint nok. Men sandheden er, at formen og stilen egentlig ikke har brug for LEGO elementet. Når man næsten ikke bygger med klodser, kunne dette spil fint have været et RPG light i f.eks en tegneseriestil, baseret på Lord of the Rings universet.

Men uden LEGO delen er det ikke sikkert at spillet ville få samme modtagelse som med. Og det er endnu mere usikkert, at spillet overhovedet ville eksistere. Og det ville være en skam, for LEGO Lord of the Rings er en aldeles fremragende spil. Der er ikke helt nok LEGO over det, og TT Games burde snart få udryddet de små irritationsmomenter, i stedet for at finde på nye ideer. Det er dog svært, at være rigtig utilfreds, når de nye ideer, kombineret med den velkendte formel, er så vellykket, som det er tilfældet her.

8 / 10

Læs om vores karaktersystem LEGO Lord of the Rings - anmeldelse Janus Hasseriis Eurogamer spiller Xbox 360 versionen 2012-11-30T18:14:00+01:00 8 10