Far Cry 3 - Anmeldelse

Større, længere og …. Større!

Det nyeste kapitel i den populære Far Cry serie, er en flot og alternativ tilgang til first-person-shooters, der giver spilleren mulighed for næsten endeløs udforskning af de smukke omgivelser, men som samtidigt har en del problemer med at holde fokus undervejs.

I Far Cry 3 indtager du rollen som Jason Brody, der sammen med en håndfuld venner og sine to brødre, er taget på sit livs eventyrrejse. Eventyret får dog en brat afslutning, da de efter et faldskærmsudspring over junglen på den smukke Rook Island, ender i kløerne på den onde Vaas og hans gruppe af skruppelløse pirater.

Spillet tager sin begyndelse i et bur, hvor Jason sammen med sin ældste bror holdes fanget, og hvor vi første gang introduceres for Vaas' ondskab. Ret hurtigt må storebror lade livet, og efter en vild flugt fra lejren hvor de blev holdt fanget, vågner Jason op i en hytte, med en sort mand siddende ved sin side og en spritny tatovering på sin arm - den vender vi tilbage til senere.

Ret hurtigt bliver det klart, at Rook Island langt fra er det eventyrparadis som det unge hold af rejsende troede de kastede sig udover. Øen ligger i en vild konflikt mellem dens oprindelige beboere - det stammefolk som Jason vågner op hos - og Vaas' pirater. En konflikt som Jason ufrivilligt kastes ind i, i jagten efter de resterende overlevende fra hans gruppe.

Rook Island er på mange måder en tilbagevenden til Far Crys oprindelige ånd, og står i stærk kontrast til sidste kapitels ofte øde ørkenlandskaber. Øen består nemlig primært af frodig jungle, lange floder og høje bjerge, der ikke bare er beboet af de fjendtlige pirater og venlige stammefolk, men også af en lang række dyreracer, hvoraf en del af sidstnævnte er mindst lige så farlige bekendtskaber som piraterne.

1

Vaas er den ærketypiske psykopatiske piratskurk (hvis der da findes sådan en?)

Helt i Far Cry spillenes ånd, kan øen udforskes efter forgodtbefindende, og det er i denne udforskning, at Far Cry 3 imponerer allermest. Rook Island er nemlig spækket med indhold, og selvom du til at starte med kun kan se en begrænset del af øen på dit kort, vil du ret hurtigt blive imponeret over størrelsen på øen, og den diversitet hvert område har at byde på. Hver del af øen er udstyret med et radiotårn, og det er ved at bestige disse du får vist nye områder på dit kort. Hvert område er udstyret med piratbaser der kan indtages, med forskellige udfordringer og sidemissioner der kan løses, og ikke mindst med jagtmarker og relikvier, der åbner op for en hel spildel i sig selv.

Far Cry 3 er med andre ord FPS spillenenes Skyrim, og er du perfektionistisk i din tilgang til spillet, kan du nemt fortabe dig i timevis, i et forsøg på at finde hver en kiste, løse hver en sidemission, skinne hvert et dyr og samle hvert et blad du støder på i det åbne landskab.

Katalysatoren for at blive ved med at spille, er dog Far Crys dragende historiefortælling, der hele tiden forsøger at binde alle spillets forskellige facetter sammen i en samlet pakke. Historien bakkes op af et overbevisende persongalleri, hvorpå en af de første, doktoren og kemikeren Dr. Earnhardt, er et glimrende bevis. Ret hurtigt bliver du dog klar over, at en lineær fremgangsmåde hverken er i spillets ånd, eller sågar den letteste vej fra A til B, og ret hurtigt finder du også ud af, at det ofte er i sidemissionerne de bedste oplevelse opstår.

Piratbaserne er således ikke bare forhindringer der skal omgås, men derimod udfordringer der skal løses. Får du indtaget en piratbase, vil piraternes indflydelse i det område basen lå i nemlig blive mindsket, og dermed vil der være færre patruljer og flere venner i området fremadrettet. Hver base byder på et unikt design, og kan indtages med et kæmpe arsenal af våben. En base kan således indtages ved hjælp af sprængstoffer, raketkastere og automatvåben, eller ved at snige dig frem med lyddæmpede våben og kniv som dit redskab.

Hver fremgangsmåde er tilfredstillende og befriende velfungerende på sin egen måde, og selvom der til tider kan opstå problemer med AI'en under kampene, som jeg ved flere lejligheder oplevede som sært tiltrukket af vægge, har man alligevel ofte lyst til mere, når først en base er indtaget. En fed detalje er, at øens dyreliv ved lejligheder blander sig i kampene. I disse tilfælde er det ofte bare at læne sig tilbage, finde kameraet frem, og nyde synet af en tiger eller komodovarans lystige jagtleg mod nogle desperate fjender - imens man naturligvis kigger sig over skulderen for ikke selv at ende som føde.

Ved siden af de piratbaserne, er som nævnt også mindre opgaver, der kan indbefatte at dræbe en piratleder med en kniv, eller at jage et hvis antal dyr med et bestemt våben. Har man stadig ikke fået nok, er der også racerløb og andre challenges at give sig i kast med, og har man stadig ikke fået nok, kan jo passende gå i gang med at finde de 160 collectibles, der er spredt udover hele øen.

2

Mød Dr. Earnhardt. Lettere psykotisk, stærkt påvirket - og det eneste håb du har.

De mange muligheder gør som nævnt Rook Island til et fantastisk sted at udforske, men er også på bedste (værste?) Skyrim manér, med til at fjerne fokus en smule fra den ellers velfortalte historie. Ofte går der nemlig så lang tid mellem hvert afsnit af storylinen, at man delvist glemmer hvorfor det er man som ung amerikansk turist, bevæger sig rundt i junglen som en anden krydsning mellem Steve Irwin og Rambo.

Efter et stykke tid med indledningsvis eufori over de smukke omgivelser og de mange muligheder for udforskning, begynder billedet af Far Cry 3 som den ultimative sandbox da også at krakelere en smule. Den inkluderede craftingdel, hvori du kan skabe forskellige tasker og sprøjter der henholdvis udvider dit inventory og giver dig forskellige boosts, begynder at fremstå lidt for simpel og hvad værre er, bliver det ret hurtigt irriterende at skulle på jagt efter kasuar-læder, fordi du skal have plads til mere guld i din pung, når du egentligt er meget mere interesseret i at bruge dit krudt på spillets rigtige fjender. Herfra er crafting pludselig ikke længere endnu en kærkommen mulighed for udforskning, men derimod en irriterende opgave der skal overståes, for at avancere i spillets andre facetter.

Langt bedre er Far Crys evnesystem, der løbende låser op for nye muligheder for at nedkæmpe dine fjender. Jasons evner er tæt forbundet med den ceremonielle tatovering han fik i starten af spillet, og indbefatter både passive evner, som øget energi og mere stamina, og aktive nye teknikker, som ”død fra oven”, der lader dig hoppe ned på en fjende under dig og slå ham ihjel. Efterhånden som Jason avancerer i historien bliver evnerne også trinvist vildere, og de bliver dermed en (næsten) naturlig forklaring på hans personlige udvikling, forbindelsen til tatoveringen, stammefolket og ikke mindst Rook Island i sig selv.

3

Radiotårnene er spredt udover hele øen, og bliver trinvist sværere at bestige.

I sidste ende er der ikke nogen vej udenom at forelske sig i Far Cry 3s univers, og efter endt kampagne, er der da heller ikke umiddelbart nogen grund til ikke at udforske Rook Island yderligere. For hver aktion i spillet udspiller sig på en forskellig måde hver gang den udføres, og hver base kan dermed indtages et utal af gange, fordi hver gang giver en ny oplevelse. Har man alligevel fået nok af at spille selv, er der også mulighed for multiplayer i både co-op og traditionel stil, ligesom der følger en komplet baneeditor med spillet.

Der er med andre ord rigtigt mange timers god underholdning at gå i gang med, både til dem der synes en god historie er det der skal bære et spil, og til dem der altid har været vild med den frihed Far Cry serien har stået som garant for. Far Cry 3 er visuelt smukt, fortællemæssigt dragende og gameplaymæssigt genialt - og så kan man vidst ikke bede om meget mere.

9 / 10

Læs om vores karaktersystem Far Cry 3 - Anmeldelse Rasmus Max Petersen Større, længere og …. Større! 2012-11-30T10:05:00+01:00 9 10