Call of Duty viser svaghedstegn

Black Ops 2 ligger langt under Modern Warfare 3.

Forbrugernes interesse for de årlige Call of Duty-titler viser svaghedstegn for andet år i træk. Siden premieren er der solgt et sted mellem 10 og 15 procent færre eksemplarer af Call of Duty: Black Ops 2 sammenlignet med Modern Warfare 3's præstation i 2011.

Det fremgår af en analyse fra Sterne Agee, der bl.a. specialiserer sig i videospil.

Det gik ellers fint for Black Ops 2 i spillets første 24 timer på markedet, hvor der blev solgt spil for tre mia. danske kroner. De følgende dage tabte spillet dog en del damp, og faktisk har Sterne Agees analytikere fået meldinger om op til 20% ringere salg hos visse forhandlerkæder, når man ser på hvordan Modern Warfare 3 klarede sig.

- Vi er overbeviste om, at Call of Duty: Black Ops 2 vil underpræstere med et tocifret antal procentpoints i forhold til sidste år. Der kom en del medgang omkring Black Friday, men den aktuelle salgskurve tyder på, at Call of Duty: Black Ops 2 vil have solgt omkring 10-15% færre kopier end Modern Warfare 3, når vi snakkes ved om cirka et års tid, udtaler Arvind Bhatia fra Sterne Agee.

Holder prognosen stik, vil det være andet år i træk, at Activision ikke kan præstere organisk vækst for Call of Duty-serien. I det seneste årsregnskab talte serien omkring 40% af den samlede omsætning, så det er altafgørende for Activisions økonomiske styrke og magtposition i branchen, at de år for år kan presse noget salg ud af Call of Duty.

En del af forklaringen er dog, at Black Ops 2 har fået mange dårlige karakterer, at Halo 4 udkom en uge før Black Ops 2, og at forbrugerne afventede udsalgstilbud i Thanksgiving-weekenden før de købte spillet.

Til næste år regner Sterne Agee med, at EA vil udgive en ny Battlefield-titel og derfor give skarp konkurrence til det næste Call of Duty.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!