80% bruger ikke penge i free-to-play-spil

Forretningsmodellen er krævende, mener EA-chef.

Det er blevet meget populært at bygge computerspil op omkring den såkaldte free-to-player-model, hvor spil som er gratis at hente og spille, men koster symbolske beløb for udvidelser, skræddersyede elementer og ekstra værktøj.

Visse spil, fx Planetside 2, er skabt som et F2P-spil, mens andre, fx Star Wars: The Old Republic, er gået fra en betalingsmodel til free-to-play for at skabe mere omtale og større markedsandele.

De foreløbige resultater viser dog, at man som udvikler skal være brandgod til at fastholde brugernes interesse, hvis det skal give økonomisk mening. Kun 20% af F2P-spillerne ender med at bruge penge, når de har hentet et free-to-play-spil.

Star Wars: The Old Republic - Terror From Beyond

Det fremgår af udtalelser fra chefen for Electronic Arts's Play4Free-afdeling, Sean Decker.

Til gengæld viser det sig, at folk blot skal bruge én enkelt dollar på indhold én gang for at blive loyale brugere, der med tiden afleverer en god sjat penge i spiloplevelsen. Det tolker Decker som om spillerne får et skrapt forhold til værdi, når de er i en free-to-play-bevidsthed. Deres opfattelse af spillets værdi afspejler sig direkte i pengeforbruget.

- Man skal få det første indkøb i hus så hurtigt og let som muligt. Det er ikke relevant hvor meget de bruger, men som udvikler skal man se det som et signal fra brugerne om, at et spil har værdi og er værd at bruge flere penge på, udtaler Decker.

Omvendt kan brugerne blive enormt frastødt, hvis de synes der er skævvridning mellem betalende abonnenter og free-to-play-brugere.

Electronic Arts har været tungt begravet i free-to-play-modellen siden Battlefield Heroes, der blev en enorm succes i adskillige lande. Siden har firmaet også haft succes med titler til Facebook og med Star Wars: The Old Republic, som de kører sammen med BioWare.

Kommentarer (3)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!