Epic Mickey 2: The Power of Two - Anmeldelse

Disney-drømmen er endnu ikke realiseret.

Kun to år efter det fejlfyldte om end ambitiøse Epic Mickey, er musen igen på banen i håb om at indfri de mange forventninger til et spil, der både rummer ordet Episk og navnet Mickey Mouse. Disneys ikon fortjener en sejr uden svinkeærinder, men det bliver desværre ikke forløst med Epic Mickey 2: The Power of Two, der hellere burde hedde The Not So Epic Mickey: The Failure of Two.

Som titlen antyder, er den store nyhed et samspil mellem Mickey Mouse og hans indtil nu oversete fjerne fætter, Kaninen Oswald, der filmhistorisk set er en tidlig prototype af Mickey Mouse fra Walts helt unge dage, før Disney imperiet var en realitet. En så godt som glemt skikkelse fra før klonkrigene brød ud, hvis vi lige skal bevæge os over i Star Wars analogierne, nu Disney stort set ejer hele underholdningsindustrien. Men nok om det.

Du kan spille både Mickey og Oswald, en fin idé, men i realiteten noget halvfærdigt udført. Det første problem er, at spillet ikke længere fungerer optimalt som singleplayer, da Oswald's kunstige intelligens må have fået en ordentlig omgang af Mickeys malerfortynder, som den evigt glade mus sprøjter rundt i spillet, for kaninen er noget nær tanketom og tosser rundt i stedet for at gøre det, som spillet kræver af ham. Og det kræver en del, da hele spilmekanikken er bygget op omkring holdarbejde, og der går det bare ikke at vente på en dum kanin, der ikke kan makke ret og først i femte forsøg hiver i det rette håndtag.

3

Den slags problemer er du i naturligvis fri for, hvis du spiller splitscreen co-op sammen med en ven, men da spillets baner gerne er episke i størrelse og ikke lige er umiddelbart overskuelige, så øger splitscreen blot en masse nye frustationer, da du og din medspiller må deles om skærmen og det begrænsede udsyn. Mit råd til Disney er, at de helt skulle have droppet co-op delen eller i det mindste have gjort den mindre definerende for spilmekanikken, så der stadig var mulighed for et rendyrket singleplayer eventyr i stil med det første Epic Mickey.

Den legendariske spiludvikler, Warren Spector, har udtalt, at det første spils værste fjende, det uduelige kamera, var en saga blot, og hele Epic Mickey 2 ville kunne spilles uden at korrigere kameravinklerne en eneste gang. Der tager han så fejl eller har slet og ret spillet et helt andet spil end det Epic Mickey 2, der er ude i butikkerne og sendt til anmeldelse. Selvom kameraet ikke er helt så grotesk ubehjælpsomt, som i det første spil, så er det stadig nødvendigt at tøjle det igen og igen for at få et brugbart udsyn over banerne og din gøren og laden. Kameraet var i det første spil en evig kilde til frustration, så det er noget af en skuffelse, at det i anden ombæring heller ikke fungerer optimalt. I spilscreen bliver det i sagens natur kun værre, da man er to om at skøjte rundt og ikke rigtig vide, hvad der er frem eller tilbage.

Epic Mickey 2 prøver som noget nyt at hylde de klassiske tegnefilms forkærlighed for sang og musik ved at lade den skurkagtige gale professor drive plottet frem ved at synge hele dialogen som en regulær Disney musical. Et charmerende tiltag, der taler til din indre Disney-nostalgiker, men, som med meget andet i spillet, så virker det uforløst og lidt tilfældigt, for havde sangen været et gameplay-element, eller var alle karakterne konsekvent sprunget ud i skønsang, så havde det givet mere mening. Som det er nu, virker det som en hovsa-idé og et bizart karaktertræk af den skøre professor, der ikke rigtig griber fat der, hvor det kunne have gjort gavn eller løfter spillet op på et mere poetisk niveau.

4

Grafisk er Epic Mickey 2 behageligt i al sin pangfarvede skønhed. Det klæder virkelig serien at træde ind i HD æraen og væk fra Wii'ens kantede kunnen. Animatonerne er også smukke med deres Disney-charme, og især de mange 2D baner hylder fordums Dinsey succeser med et twist. Her bliver spillet nærmest en Little Big Planet klon med Mickey og Oswald hoppende rundt på falmede Fedtmule balloner eller gamle Anders And vinylpladder, der viser os Disneys gloværdige historie, men i mere slidte rammer. Et slags gammeldags Disney-cirkus, der netop også er lidt uhyggeligt med alle sine hengemte minder, og det klæder kun det pangfarvede univers at flirte med skyggesiderne.

Farve og fortynder er igen grundessensen i gameplayet for Mickey, der kan slette eller skabe med sin magiske pensel. Det virker fuldstændig som i etteren, så var du vild med at svinge penslen der, er du det sikkert også igen her. Oswald har lidt andre evner, nemlig en magisk fjernbetjening, der kan manipulere spillets mekaniske dimser og dutter, så der er altså ingen fare for, at din medspiller bliver en djævelsk drillepind og fortynder al den farve, du lige har brugt ti minutter på at sprede ud over verdenen. Som noget nyt kan du få forskellige slags malerskjold, som f.eks. usynligt blæk, der gør dig usynlig for spillets fjender i nogle sekunder. Fine ideer, der er med til at friske spilmekanikken op på samme måde, som Super Marios evigt innoverende power-ups.

5

Desværre er dine missioner ofte uden egentlig eventyrlig sans. Alt for mange tandhjul skal aktiveres, håndtag skal hives, døre åbnes og rør forbindes i din rejse fra A til Z i håbet om at komme til bunds i alle de mystiske jordskælv, der raserer den såkaldte ”Wasteland” verden, hvor de gamle Disney-karakterer lever deres liv, efter omverdenen har glemt dem. Spildesignerne bag Epic Mickey 2 burde have tænkt mere kreativt, for spillets opgaver er for det meste så trivielle og traditionstunge for platformgenren, at man hellere vil gense en klassisk Mickey eller Oswald tegnefilm end at finde endnu et tabt tandhjul.

Epic Mickey 2 vil få opmærksomhed ene og alene på grund af Mickey Mouse og hele Disney-nostalgien, som spillet i sin essens emmer af, men det er kun på overfladen, for spilmekanikken efterlader hurtigt en med en middelmådig smag i munden og et håb om, at udviklerne en dag realiserer Disney-drømmen og fremtryller et Mickey spil, der i ordets egentlige forstand er …episk.

5 / 10

Læs om vores karaktersystem Epic Mickey 2: The Power of Two - Anmeldelse Martin Lennon Disney-drømmen er endnu ikke realiseret. 2012-11-20T12:07:00+01:00 5 10