ZombiU - Anmeldelse

Eurogamer er klar med den første Wii U-anmeldelse på sitet. Læs hvad vi synes om ZombiU!

For fem kroner hjerne.

Vi vidste det faktisk ikke, men et af de første spil til Nintendos Wii U er et remake af et af de første spil, som Ubisoft nogensinde udgav. Dengang hed det Zombi, og faktisk kan man sige, at ZombiU vender tilbage til disse 80'ernes helt grundlæggende og basale principper om computerspil. Spillet forsøger ikke at tage en bid af det enorme zombiemarked, der er blevet grundlagt efter succeserne for The Walking Dead og Left 4 Dead, men tager sin helt egen tilgang. Det er ikke et fuldstændig perfekt spil, men til gengæld er det en bragende god titel til at sparke en ny konsol i gang.

ZombiU er først og fremmest et survival horror-spil. Det bygger på zombier, som vi altid har kendt dem. De er langsomme, men giver aldrig op. De kan kun dø af at få kappet hovedet af, og de er dødsensfarlige, når du er i nærkamp med dem. Du skal have fuld kontrol over alle kampe og alle scener, ellers dør du.

Som et godt eksempel på spillets skrappe krav, så døde jeg allerede i spillets tutorial, hvor jeg skulle lære at styre spillet. Jeg var omringet af zombier og hastede mod en stige, mens en person med en rigtig tyk, britisk accent gav mig ordrer. Igennem øjnene på hovedpersonen så jeg mine hænder gribe fast i tremmerne og mærkede en lettelse, da jeg så en vej ud af suppedasen. Pludselig tog en zombie fat om mit ben og jeg forsøgte febrilsk at sparke ham i munden, så jeg kunne slippe fri. Vi faldt begge ned og landede på gulvet, og én zombie var nu blevet til tre, der kastede sig over mig og gjorde det umuligt at slippe væk.

1

Du kan mere og mere med GamePaddet, efterhånden som du kommer igennem ZombiU. Til sidst kan du se, hvor fjenderne er, og det hjælper enormt.

Da jeg vågnede op igen, befandt jeg mig i metrostationen Shadwell i London. ZombiU foregår i den engelske hovedstad, og netop denne metrostation er en form for base i spillet. Det er udgangspunktet for din videre færd i den zombiebefængte metropol. Når du dør i ZombiU, dør du for altid og må finde en ny person at fortsætte kampen med. Og alle de genstande, du har samlet sammen med den forrige person, kan du først få igen ved at opsøge og dræbe vedkommende zombie. Alle de menneskelige hovedpersoner har forskellig baggrund og forskellige evner. Evnerne giver ikke noget mærkbart udsalg, men man mærker lidt mere styrke i nærkamp og længere spurter på flugten.

ZombiU har lært en del af Demon's Souls og Dark Souls netop når det gælder sværhedsgrad. Spillet er indrettet sådan, at dør du på vejen hen for at redde dine ting fra din seneste helt, dør du for altid. Når du dør og mister dine ting, kan det sagtens være genstande, der er afgørende for at klare missionen. Du skal med andre ord rydde op efter dig selv, og det betyder også, at du skal besøge mange gamle områder igen og igen, hvis ikke du passer på og holder dig selv i livet. Gensynet med områderne er dog udmærkede, for med nye zombier og anderledes udfordringer er det aldrig helt det samme.

2

Der er stort set altid mørkt, du er indendøre. Husk at tage din lommelygte med -- og er den opladt?

Banerne er også designet sådan, at jo længere du er i selve ZombiU, jo flere genveje og hemmeligheder åbner sig i de områder, du har været i før. Det får dig til at føle dig mere hjemme og gør dig mere kompetent, når du kender vejene og kan gå fra den ene ende af London til den anden på din jagt efter de rigtige genstande til hver enkelt mission. Hver mission har en forudbestemt måde at tage sig ud på, men samtidig kommer der tilfældigt skabte fjender til at krydre oplevelsen.

ZombiU gør meget for at holde oplevelsen frisk og spændende, men du kan ikke undgå tidspunkter, hvor det føles en anelse monotont. Visse baner kan også føles meget forvirrende.

Zombierne er det bedste ved ZombiU. De er lettere at manipulere med deres manglende intellekt, men samtidig skal du aldrig vove på at undervurdere dem. I nærkampe kan du godt klare en enkelt zombie, men de har dødbringende træk og kan i princippet dræbe dig på et øjeblik. Omvendt tager det utallige slag med et bat for at få has på dyrene, så du skal helst ikke gå i nærkamp med blot to zombier. Pistoler er selvfølgelig mere effektive, men de tiltrækker opmærksomhed og kan hurtigt få situationen til at udvikle sig uheldigt.

Håndvåbnene er en interessant del af ZombiU. Systemet er godt skruet sammen og har en meget effektiv responstid, men pistolerne er svære at bruge særlig effektivt. Det er meget ineffektivt at pløkke løs på fjenderne, og et skud i hovedet tager meget præcision og tid, som du sjældent har hverken det ene eller det andet af. Ofte ville du ønske, at du ikke havde tyet til skydevåben.

3

Mød 'Bomber', en af de fjender, er først kommer senere i spillet og derfor byder på en temmelig krads udfordring.

Patroner er en meget knap ressource i ZombiU, så generelt er pistoler og andre håndvåben den mindst brugte og mest dyrebare ejendel i spillet. Der er i princippet rig adgang til pistoler, rifler, jagtgeværer og snigskytterifler, og de er blandt de få muligheder du har for at overleve store horder af zombier. Og nok kan du være meget forsigtig, men du kommer ikke uden om situationer, hvor du må kæmpe for dit liv med al din magt. Da er det godt at have gemt en portion patroner, så du har noget til et undtagelsestilfælde.

Det nye Wii U Gamepad kommer for alvor i brug, når du skal styre dine ressourcer. Du ser indholdet af din rygsæk på GamePad'et, og når du gennemsøger et lig for at få nogle ting med, skal du selv vælge dem ved at køre en finger henover GamePad-skærmen. I disse scener har du flyttet øjnene fra tv-skærmen, og her er ZombiU meget glad for at sende en ekstra zombie ind i spillet for at skræmme livet af dig. Du finder også dit kort over London på GamePad'et.

ZombiU er fyldt med detaljer og gør god brug af GamePad'et. Du scanner de forskellige rum med din GamePad, og det kan blive starten på en ny dille, som helt sikkert vil være at finde i de fleste af det næste års Wii U-spil. Det giver en fantastisk Metroid Prime-lignende følelse at holde gamepaddet oppe med to hænder og scanne værelset for genstande. Du laver også snigskytteangreb med GamePad'et.

4

I ZombiU trækker hovedpersonen vejret kraftigere, når der er fare på færde.

Der er ikke meget at klage over i ZombiU. Vores primære anke er zombierne senere i spillet, som går lidt væk fra det skræmmende og uforudsigelige for noget småkikset med lyn og eksplosioner. Jeg fandt heller ikke plottet specielt spændende, men rent fortælleteknisk er spillet meget velskabt og veldrejet.

I starten undrede det os, at Nintendo gav lov til at pakke ZombiU sammen med en del af Wii U Premium-modellerne. Nu giver det god mening. Det er en meget nyskabende og original titel, som viser hvad Wii U kan. Nok er det ikke en revolution, da det mangler samme dybde og mekanik som eksempelvis Half-Life 2 eller et tilsvarende FPS. Men Ubisoft har gjort en stor bedrift med ZombiU, og spillet definerer Wii U meget godt.

9 / 10

Læs om vores karaktersystem ZombiU - Anmeldelse Rich Stanton Eurogamer er klar med den første Wii U-anmeldelse på sitet. Læs hvad vi synes om ZombiU! 2012-11-19T07:00:00+01:00 9 10