Game of Thrones 2nd Edition - brætspil anmeldelse

A Game of Thrones: Second Edition er et fantastisk spil for folk der ønsker intriger, bluff og en konstant strøm af intense beslutninger.

Den store fortælling. Alle ønsker vi at være en del af den store fortælling, hvor selv vores mindste handling har afgørende indflydelse på verden omkring os. Visheden om at det valg vi træffer lige nu, lige her, vil have betydning langt ud i fremtiden, og vil afgøre hvad der blev til virkelighed og hvad der forblev spildte muligheder.

A Game of Thrones: Second Edition er indbegrebet af den store fortælling. Hver runde får selv dine mindste valg afgørende betydning for hvordan verden former sig, og sammen med modstandernes valg skabes der et spind af mulige fremtider. Men kun i én af disse er det dig der sidder på The Iron Throne, skuende ud over dine undersåtter. I de resterende pryder dit hoved i stedet borgmuren, spiddet på resterne af dit banner.

Spillet er en revideret genudgivelse af det oprindelige spil fra 2003, der samtidig indarbejder en række af de vigtigste elementer fra de to udvidelser der udkom siden. Det er for 3-6 spillere der har modet på at tage magten, og kan købes hos Fantask for 479,95.

1

Et fuldt spil til seks personer er stillet op, og hurtigt vil adelshusene begynde at støde sammen i store slag.

Det kræver både snilde, kløgt og gammeldags backstabbing at vinde A Game of Thrones, og alliancer vil blive brudt så hurtigt som de opstår. Den gamle konge er død, og de store adelshuse slås om magten i det efterfølgende tomrum. Hver spiller starter med nogle få hærenheder på brættet, og skal så udvide sit territorium med henblik på at indtage borgene der er spredt ud over landet. Man vinder øjeblikkeligt hvis man har kontrol over syv borge, alternativt er det den med flest borge når spillet stopper efter 10 runder der vinder. Dette faste loft over spilletiden fungerer som en stressende motivator, eftersom man er nødt til at være offensiv igennem hele spillet.

De der kender enten bøgerne eller den aktuelle tv-serie fra HBO ved, at det vigtigste i Game of Thrones er intrigerne og magtkampene. Dette er dybt indgroet i brætspillet, da de fleste kampe skal vindes med bluff og bedrag frem for rå styrke. Når to hære mødes vælger hver spiller en karakter fra sin hånd, der består af en række unikke personer tilknyttet hvert adelshus. Disse kort er ligesom resten af komponenterne prydet med indlevende og gennemtænkt grafik, kombineret med en spilteknisk evne der stemmer overens med personens væremåde.

2

Et lille udvalg af de ordrer man placerer hver rundt, skjult for sine modstandere. Ét er dog at vælge en angrebsordre, noget andet at vælge sin modstander.

Selve manøvreringen af dine tropper giver også rig mulighed for bedrag, da alle spillerne i starten af hver runde simultant lægger en række skjulte ordrer ved deres enheder. Undervejs diskuterer man ivrigt hvem der skal hjælpe hvem, og hvad man vil give til gengæld for støtte i et afgørende slag senere i runden. Realiteterne er dog ofte nogle andre når ordrerne først bliver vendt - selv hvis din nærmeste allierede har lagt en støtteordre, er det først når slaget udkæmpes han vælger hvilken side han støtter. Og hvis magtbalancen er vendt i mellemtiden viser det sig tit at loyaliteten ikke var hugget i sten, og du ser med gru hvordan din ven skubber sine brikker hen til fjendens hær, der nu er blevet dobbelt så stor.

Spillet spilles på et relativt lille kort, eller sagt på en anden måde: man kan ikke udvide sit rige meget før man støder ind i andre spillere. Derved undgår man et klassisk problem for genren, hvor halvdelen af spillet er en ørkenvandring gennem et tomt landskab for at nå hen til de andre spillere. Her er der derimod vigtige kampe allerede fra første runde, og skibstransport holder muligheden for bagholdsangreb åben gennem hele spillet. Derfor er det svært at dække sit bagland hvis man rykker for langt frem, hvilket dog kompliceres af at spillet slutter efter 10 runder. Herved er man nødt til at rykke frem for at sikre sig de essentielle borge, og spillet bliver mere dynamisk og udfordrende.

3

Hus Lannister og hus Tyrell slås om Tyrells hjemstavn, Highgarden, og vinderen af dette slag vil have et stærkt fodfæste i regionen.

Ud over kampene på kortet udspiller der sig en mindst lige så vigtig politisk kamp om indflydelse, der repræsenteres ved spillernes position på tre tracks i bunden af spillebrættet. Det første angiver hvem der sidder på The Iron Throne, det næste hvem der styrer ravnene der bringer beskeder rundt i landet, og det sidste hvem der har den militære overmagt. Spillerne skal løbende afholde en auktion for at afgøre deres position på disse tre tracks, og selvom de ikke giver point som borgene er de alle tre afgørende for din succes på slagmarken. Sidder du på The Iron Throne afgør du alle uafgjorte situationer i spillet, mens kontrol med ravnene sikrer dig bedre ordrer end dine modstandere. Det er alt sammen velintegreret i spillets tema og mekanikker, og den der ikke slås om disse positioner med samme iver som på slagmarken sakker hurtigt bagud.

Det er dog ikke kun adelshusene der slås. Langt mod nord, på den anden side af Muren, samler de barbariske Wildlings sig til angreb mod landet. Periodisk angriber de kollektivt spillerne, der skal afsætte nogle af deres knappe ressourcer for at slå dem tilbage. Hvis man bruger for få svækkes alle spillerne, men bruger man for mange har man mindre til at stå imod med senere. Dette er blot endnu et eksempel på den konstante prioritering af knappe ressourcer der præger spillet: du kan aldrig mønstre en tilstrækkelig stor hær til at sejren er sikret, og du kan aldrig give så store gaver at dine allierede ikke bliver fristet til at skifte side.

A Game of Thrones: Second Edition er et fantastisk spil for folk der ønsker intriger, bluff og en konstant strøm af intense beslutninger. De faste positioner ved spillets begyndelse kan give anledning til en række optimale træk ved spillets start, men de mange muligheder for bedrag og bluff gør at spillet hurtigt går i nye retninger. Det kræves absolut ikke at man er fan af hverken bøgerne eller tv-serien, men for de der er kan det være svært at komme udenom muligheden for at styre løven fra Lannister eller ulven fra Stark til sejr i kampen om The Iron Throne.

8 / 10

Læs om vores karaktersystem Game of Thrones 2nd Edition - brætspil anmeldelse Mikkel Øberg A Game of Thrones: Second Edition er et fantastisk spil for folk der ønsker intriger, bluff og en konstant strøm af intense beslutninger. 2012-11-14T11:59:00+01:00 8 10