DanceStar Party Hits - Anmeldelse

Dans, min ven, dans - Sony's dansespil får os til at smile (næsten ufrivilligt).

Dansespil er dumme, overfladiske, vulgære og prangende og de sælger millioner af spil til piger og drenge i alle aldre. Hvorfor? Ja, opskriften på succesen er simpel: det er hylende morsomt og man kan ikke spille det, eller bare se nogen spille det, uden at smile. Det er simpelthen sjov og ballade fra ende til anden og både børn og skeptiske voksne i alle aldre elsker det.

Hvis det indtil videre er lykkedes dig at undgå den rituelle ydmygelse det er at stille sig op foran TV skærmen, i plenum, naturligvis, under indflydelse af alkohol, naturligvis, ja, så kan vi fortælle, at dansespil som tema ud på, at spilleren skal matche en professionel danser på TV skærmen, den ene lynende hurtige bevægelse efter den næste, og opnå points alt efter hvor godt det lykkes. Det er 2-4 minutters intens fysisk aktivitet der typisk efterlader spilleren i en tilstand af total kropslig udmattelse.

Hvis konceptet lyder bekendt, er det nok fordi du har hørt om det andet dansespil, Just Dance serien fra Ubisoft, der har været en storsællert de senere år.

I Sony's verden hedder danseprogrammet DanceStar Party og det er lavet af de samme folk der stod bag en anden populær Playstation titel, Singstar. Erfaringen fornægter sig ikke.

Sony's DanceStar Party kræver en Playstation Move controller med tilhørende kamera. Et af de traditionelle ankepunkter mod Just Dance serien på Wii (og stærkt medvirkende årsag til at jeg klarer mig så dårligt) er dens notoriske mangel på præcision i fortolkningen af mine guddommelige dansetrin. Den undskyldning kan man imidletid ikke bruge med Dancestar Party. Playstation Move udstyret er nemlig befriende præcist og hurtigt og systemet misser ikke en eneste et trin eller bevægelse.

1

Der findes nye musiknumre i Playstation Store men det er selvfølgelig ikke gratis.

Måske fordi DanceStar Party er kommet sent til dansefesten har det gjort lidt ekstra ud af sig selv. Danseskærmen, og det er her man tilbringer det meste af sin tid med spillet, er disponeret med en musikvideo af nummeret kørende i højre side, og det er en meget populær feature, skulle jeg hilse og sige, og danseren, der skal efterlignes, står i midten. Danseren er en 'rigtig' person, og ikke et stiliseret billede, men for at virkeligheden ikke skal trænge sig for meget på, er sekvenserne optaget i halvmørke med baggrundsbelysning så man ikke behøver forholde til personens udseende, men kan holde fokus på dansetrinene. I venstre side kører der løbende en veldisponeret grafisk instruktion der viser hvordan man skal bevæge sig for at følge med.

DanceStar Party hører rent grafisk til ude i virkeligheden, langt væk fra konkurrentens neon farvede tegneserie univers. Kombineret med Playstation Move controlleren, der, det skal siges igen, er en fornøjelse at bruge i sammenligning med Wii'ens notoriske guess-o-matic slaskethed, er DanceStar Party som et stort skridt frem, eller, om man vil, et hop, mod et next-generations dansespil.

Der er mange gode detaljer i spillet. For eksempel optager kameraet danseren undervejs og det betyder at man ved nummerets afslutning får en video at se af sig selv - et klart hit blandt de (selv-optagede) piger som spillet alt andet lige er målrettet til. Og hvis man er tilfreds med sin optræden, kan man dele videoen med vennerne på Playstation Network. Man kan også optage sine egne dansetrin og sågar synge med på numrene på en Singstar-agtig måde.

Der er mange andre fine detaljer i spillet. Blandt andet kan man indstille sværhedsgraden. Der er flere niveauer fra begynder til øvet, og man kan selvfølgelig også, forudsat at man har flere Playstation Move controllere, danse sammen. Faktisk kan man spille op til 20 mennesker mod hinanden i en slags turnering - man tænker straks børnefødselsdage, men hvordan det i praksis skal forløbe har vi ikke testet.

Musik listen er på 40 numre som testpersonerne udtrykte stor tilfredshed med. Udvalget går fra Selena Gomez over Lady Gaga, Pixie Lott og en hel masse anmelderen aldrig har hørt om.

Alt i alt et dansespil der, uden at være vildt revolutionerende, er en tand mere avanceret end konkurrenterne uden at miste den primale tiltrækning ved konceptet: dans, min ven, dans.

Æres den, der æres bør: den virkelige stjerne i spillet er måske i virkeligheden Playstation Move controlleren der trækker spillet op på et flot 8-tal.