Carcassonne - Brætspilanmeldelse

Det er hårdt at være franskmand med alle de riddere og landevejsrøvere.

Skal jeg placere min brik her, hvor den giver mig nogle sikre point nu? Eller skal jeg hellere placere den derovre, hvor jeg senere vil stjæle nogle point fra Martin? Eller jeg skal måske placere den helt herhenne, hvor den ikke giver nogle point lige nu, men til gengæld måske giver rigtig mange når spillet slutter? Åh det er hårdt at være franskmand i Carcassonne.

1

Sådan ser æsken til spillet ud.

Carcassonne er et spil med så simple regler at alle, også børn, kan være med. Hvad der er imponerende er at spillet samtidig har tilstrækkelig strategi til at også voksne vil finde det interessant. Det er for 2-5 spillere, og kan købes hos Fantask med danske regler for 250 kr.

Spillets præmis er simpel: man skiftes til at trække en lille firkantet papskive fra en pose, hvorpå der er enten en vej, et kloster eller en del af en borg. Denne skal så placeres på bordet, således at alle sider der rører hinanden passer sammen. Hvis man har en vej skal man derfor placere den så den støder op til en anden vej, borg til borg osv. Helt simpelt. Man kan så vælge at placere en lille figur (meeple) i sin spillerfarve på papbrikken, som så måske vil give nogle point senere. Ganske uskyldigt. Placeres den på vejen giver den point når vejen er færdig, placeres den i borgen skal hele borgen bygges før der er mange point osv. Ingen problemer her. Men nu kommer det tvist der hæver spillet op på et højere strategisk niveau: man har kun et begrænset antal figurer, og de kommer først tilbage når man får point for dem.

Top 10 Brætspil Mikkel giver her sit bud på en top-10 over bedste brætspil Top 10 Brætspil
2

En masse meeples ude på brættet, der først kommer hjem når de scorer point.

Hermed kan man ikke blot placere sine meeples hver gang der er udsigt til et par point, men må disponere over dem med både kløgt og snilde. Veje giver få, men hurtige point. Klostre giver flere point, men måske er din meeple låst resten af spillet. Borge giver mange point, men er sværre at bygge færdige, og man skal derudover kæmpe for at være den spiller med flest meeples i borgen når den står færdig. Man kan let ende med at investere mange meeples i kampen om en borg, hvor det havde været langt bedre at få point løbende på veje og klostre. Man kan let sidde halvdelen af spillet og vente på den éne brik der vil færdiggøre ens store projekt så man kan få alle sine meeples hjem. Da man på ethvert tidspunkt vil have mange meeples ude på bordet er der en kontant spænding hver runde i at få mest muligt ud af sin tur.

Tilfældigheden medfører til gengæld også et vist kaos: nogle spil er man bare uheldig, og trækker aldrig de brikker man behøver. Heldigvis er spillet sjældent længere end tre kvarter, og alternativet ville være et mere forudsigeligt spil med mindre genspilbarhed.

Temaet er overfladisk integreret i spilmekanikkerne, eftersom man aldrig føler at ens riddere slås om borgen eller at ens landevejsrøvere stjæler fra folk. Spillet har dog så simple komponenter og mekanikker at det manglende tema ikke trækker ned i spiloplevelsen. Man spiller for de strategiske valg, ikke for at føle at man udvikler landet omkring Carcassonne.

3

Et seks-personers spil med en udvidelse er ved at være færdigt, og så skal der tælles point sammen.

Der er udgivet en lang række små udvidelser til Carcassonne, hvoraf nogle er mere velfungerende end andre. Nogle tilfører mere kaos og dynamik, mens andre tilfører dybere strategi eller alternative pointmekanismer. Alle udvidelserne kan spilles sammen med grundspillet på samme tid, og specifikt bør fremhæves de to udvidelser Inns & Cathedrals og Traders & Builders. Begge gør de spillet mærkbart dybere, uden samtidig at øge kompleksiteten unødigt.

I Carcassonne er det absolut nødvendigt med en langsigtet strategi, der kan give point når spillet slutter. Samtidig er det essentielt at have nogle kortsigtede mål, så man løbende samler point sammen. Derudover er man nødt til at have en mellemlang plan, så man har nogle point der kommer inden spillet slutter, men ikke lige her og nu. Denne konflikt fører til et spil hvor næsten hver runde er en strategisk overvejelse kombineret med en langsigtet satsning. Og det er altid et godt grundlag for et interessant spil.

7 / 10

Læs om vores karaktersystem Carcassonne - Brætspilanmeldelse Mikkel Øberg Det er hårdt at være franskmand med alle de riddere og landevejsrøvere. 2012-11-06T17:14:00+01:00 7 10