Augmented Reality: Sony Wonderbook

Vil Sony's kommende gizmo give os nye måder at spille på?

Augmented Reality er et buzzword der har holdt i liv i en animeret debat gennem en årrække nu både blandt spiludviklere der ser store muligheder i det men også indenfor marketing, lægefaget, GPS navigation, industriel produktion, militæret, arkitekter og butiksudstillinger. AR har potentialet til at revolutionere alt fra og imellem de områder.

3

Dette er ikke en bog.

Helt basalt er står AR for en slags 'medieret virkelighed', hvilket vil sige med et ekstra informationslag ovenpå eller med elementer som man kan manipulere og interagere med i 3D. Et meget simpelt eksempel kunne være at man forestiller sig at man kan bruge kameraet fra sin mobiltelefon til at filme en butiksfacade. Telefonen genkender så butikken og lægger en liste over varer og priser ind ovenpå billedet som den henter fra internettet. Grænsen mellem Augmented Reality og Virtual Reality er flydende hvor AR handler om information og interaktion er VR ophævelsen af fysiske og materielle love og en nærmest genskabelse af virkeligheden.

For mange i spilindustrien er AR den Hellige Gral, den næste 'store ting', men hvordan ser tingene egentlig ud i virkeligheden, sådan... lige nu?

2

Playstation Vita's AR kort i aktion.

For eksempel er der Sony's Playstation Vita med medfølgende AR kort. På Vita'en går det ud på at man placerer nogle kort på bordet foran sig. Så starter man programmet i Vita'en og peger den mod kortene. Den genkender symbolerne på kortene og erstatter dem på spildisplayet med forskellige figurer, fyrværkeri osv. Et spil er for eksempel bord-fodbold. De 6 AR kort placeres som mål, bane, tilskuerrækker og point tavle og så kan man ellers med 2 Vita'er spille et simpelt spil fodbold mod hinanden. Man kan konsollen rundt om kortene og se banen fra alle vinkler. Den grafiske effekt er interessant omend lidt rystet. Det tager den baggrund kortene ligger på og laver den om til teksturer som den så opbygger spilverdenen med men der skal ikke meget til at bringe spillet ud af fokus og dermed ødelægge oplevelsen.

En anden, mere eksotisk, nyhed på AR fronten er Sony's nye Wonderbook, som vi har haft mulighed for at prøve. Sony mere end antyder, uden falsk beskedenhed, at det er en helt ny måde at fortælle historier på. Men spørgsmålet er om det er en ny måde at fortælle historier i computerspil eller om det handler om at computerspillene selv er blevet fortællinger.

1

Lad dig ikke snyde af reklamerne - det hele foregår stadig på skærmen.

Wonderbook'ens AR teknologi giver spillene en rørlighed der er umådelig charmerende fuldstændig på samme måde som i Skylanders Giants hvor handlingen med at flytte de små figurer over på portalen flytter spillet væk fra skærmen og ind i stuen.

AR teknologien i Wonderbook er en slags dramatisering af rummet omkring spilleren idet handlingerne på skærmen foregår i det rum som kameraet kan se. Bogen har således intet med en bog at gøre, bortset fra at man kan bladre i den. Det eneste der er på siderne er nemlig nogle grafiske koder som PS3'erens kamera kan aflæse og kaste noget grafik ned over som bliver vist på skærmen over billedet af bogen som den ligger på gulvet foran fjernsynet. Bogens eneste formål er som fysisk objekt er, at den, hver gang man bladrer, bruges til at åbne et nyt afsnit af spillet på skærmen. Den skal ligge ubevægelig på gulvet af hensyn til kameraet.

Det første, Book of Spells, er en fortælling hvor hovedpersonen gennem læsningen af en bog bliver introduceret for den magi man har set og læst om i Harry Potter universet. Tryllestaven, Playstation Move kontrolleren, bruges til lære besværgelser der skal udføres ved at vifte den i luften. De interaktive sekvenser afløses af små novelletter fra Potter-universet og når der skal fortælles forfalder Book of Spells til en tidløse voice-over med lidt dekorationer der kan hives i på skærmen for at fylde et manglende ord ud i en sætning eller den slags ting - altså en slags mini-spil.

Potter spillet skubber til konventionerne på samme måde som Skylanders gør det med figurerne , og Wonderbook'en er ligeså fascinerende for børnene som Skylanders er, men om den type AR vitterligt kan bruges til at revolutionere oplevelsen af computerspil eller måske endda skabe en ny form for narrativ fortælleform er et meget åbent spørgsmål der måske bliver besvaret når der kommer flere spil.

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!