Machinae Supremacy - Interview

Spilmusik og powermetal knalder hovederne sammen hos det svenske SID metal-band, og fed musik opstår.

Vi har fået os en snak med Robert Stjärnström og Jonas Rörling aka. Rob og Jonne, fra chiptune-metalbandet Machinae Supremacy, der for nylig samarbejdede med Chris Hülsbeck om at lave et, undskyld udtrykket, svinehamrende godt soundtrack til det nye Giana Sisters-spil, Twisted Dreams. Bandet har eksisteret siden årtusindskiftet, og deres fusion af positivt ladet melodisk powermetal og oldschool chiptunes og lyde fra C64, NES og Amiga står stadig som noget ganske unikt i metalgenren. Drengene har desuden lige sluppet et nyt album, så vi tænkte, at det var på sin plads at genere dem med nogle gedigent nørdede spørgsmål. Rob og Jonne var heldigvis metal nok til at være med på noderne, men samtidig gamere nok til at kunne spille med på selv de nørdede tangenter. Game on!

MS

Hadoken metal?

Eurogamer: Er I gamere? Hvis svaret er ja, hvad spiller I så?

Jonne: Jeg har på det seneste haft en slags Retro Revival ™. Jeg spillede gennem HD-versionen af Banjo-Kazooie, og jeg er i øjeblikket dybt begravet i Banjo-Tooie (alle tiders bedste 3D-platformspil, og vi håber selvfølgelig på at se den spirituelle efterfølger - MingyJongo@Twitter (wow, Eurogamer bliver selv lige schoolet her! -red.)). Jeg har også været gennem mit efterslæb på Steam, hvor jeg lagde ud med det fantastiske Arkham Asylum og derefter fortsatte med Arkham City GOTY. Der er også Black Mesa, NSMB 2 og snart Forza Horizon.

Rob: Dybest set: Hvis du dræber folk i det, så spiller jeg det. Det er mit tema. Jeg gider ikke racing, jeg gider ikke MMO, jeg gider ikke RTS. Jeg skyder bare folk. Jeg finder det meget tilfredsstillende (smiler skævt). Jeg har for nylig købt den eneste DLC-pakke til GTA4, som jeg endnu ikke har spillet, The Ballad of Gay Tony. Det er, hvad jeg skal spille næste gang.

"Dybest set: Hvis du dræber folk i det, så spiller jeg det. Det er mit tema. Jeg gider ikke racing, jeg gider ikke MMO, jeg gider ikke RTS. Jeg skyder bare folk. Jeg finder det meget tilfredsstillende."

Rob

Eurogamer: I gutter skabte en del af soundtracket til Giana Sisters: Twisted Dreams. Det virker ikke lige som det mest oplagte projekt for et metalband, men der er jo en grund til, at I kalder jeres musik for SID-metal (SID er lydchippen i Commodore 64... -red.). Kan I fortælle os, hvad SID metal er, og hvorfor I elsker Giana Sisters?

Rob: Ja, vores kærlighed til stilen og lydene i retrospil gennemsyrer vores musik. Vi har altid haft et strejf af retro-8-bit i vores sange, og det har givet os nogle usædvanlige fordele, såsom f. eks det soundtrackarbejde, du nævner.

Jonne: Og så selvfølgelig "Play! A Video Game Symphony", som vi deltog i for 5 år siden i Stockholm sammen med det Kungliga Filharmoniska Orkestern, og igen året efter i Oslo.

Eurogamer: I lavede en coverversion af titelnummeret fra det oprindelige Giana Sisters-spil i 2001, kaldet The Great Giana Sisters, så det er temmelig indlysende, at I var fans af serien langt før arbejdet på det nye spil gik i gang. Vi interviewede Chris Hülsbeck, den oprindelige komponist, og han fortalte os, at det faktisk var ham, der kontaktede jer om det nye projekt, fordi han er en stor fan af jeres coverversion. Hvordan var det at høre det fra manden selv?

Rob: Det var faktisk ikke første gang, vi talte sammen. Vi har været i kontakt et par gange i årenes løb, og på et tidspunkt kontaktede han os for at bede om tilladelse til at bruge vores cover af Giana Sisters på et af hans albums. Men det var cool at blive bedt om at arbejde sammen med ham om dette projekt, det er helt sikkert. Chris er en legende inden for videospilmusik, og han har lavet langt flere ting, end de fleste er klar over. For længe siden lavede vi en coverversion af en af hans sange, og nu har vi så samarbejdet med ham på det næste kapitel af det legendariske kulthit, Giana Sisters.

Eurogamer: Chris også fortalt os, at I var nødt til at udvikle særlige teknikker til at få musikken til at skifte fra hans "søde" version til jeres "punky" version (det hedder de i spillet -red.), og at det krævede masser af studiemagi for at få det til at lykkedes. Kan I fortælle os, hvordan I kringlede den?

Rob: Det er svært at sætte ord på, faktisk. Det handler om at få numrene til at passe sammen, selv om de er fundamentalt forskellige i stil. Dybest set havde vi et mønster, som begge lag af musikken skulle passe til, så kontakten mellem dem føltes naturlig. Begge lag har selvfølgelig samme bpm, struktur og toneart, men de varierer af og til både rytmisk og melodisk. Det handler også om musikkens mastering (den endelige behandling af dynamikken i musikken, som bliver foretaget, når alt er indspillet og mixet) og om, hvordan den bliver loopet. Man må sige, at det er en iterativ proces, hvor vi smider musikken frem og tilbage for at få det hele til at passe sammen så godt som muligt.

"Cobra Triangle og Rock & Roll Racing til NES... Det er på tide, at disse fantastiske spil fik en efterfølger, ikke sandt?"

Jonne

Eurogamer: Hvilke andre C64-remakes/-efterfølgere ville I gerne være involveret i, hvis I fik chancen?

Rob: Boulderdash, Commando og Ghosts'n'Goblins.

Jonne: Jeg har aldrig haft en C64, men Cobra Triangle og Rock & Roll Racing til NES... Det er på tide, at disse fantastiske spil får efterfølgere, ikke?

Eurogamer: Kan I give os et spilrelateret scoop eller en lille godbid om bandet, specielt til læserne hos Eurogamer Danmark?

Rob: Hvis et spilstudie skulle være interesseret, så har vi et spilidé, som mange af vores sange berører (bl.a. Oki Kuma's Adventure, Hubnester Inferno, Edge and Pearl og Empire). Hvis vi nogensinde fik chancen, ville vi skrive historien, designe spilmekanikken og skrive musikken til et episk eventyr, som skulle hedde The Hubnester Saga. Hvad siger I til dén godbid?

"Hvis vi nogensinde fik chancen, ville vi skrive historien, designe spilmekanikken og skrive musikken til et episk eventyr, som skulle hedde The Hubnester Saga."

Rob

Eurogamer: Haps! Men her til sidst: I har lige smidt et spritnyt album på gaden, som hedder Rise of a Digital Nation. Er det også fyldt med lækre C64-goodies?

Rob: Det er det skam. Der er også NES-, Amiga- og demoscene-agtige smagsoplevelser kastet ind i blandingen på hele albummet. Det er ikke metal, som I er vant til at høre den, det lover jeg jer. I kan lytte til hele albummet på http://www.riseofadigitalnation.com. God fornøjelse!

Her på EG synes vi, at Rise of a Digital Nation godt liiige kunne have sneget titelnummeret fra Twisted Dreams med ind på skiven, men vi belømmer den alligevel med et yderst velfortjent...

\m/ / 10

album

Hør drengene fyre den af på Rise of a Digital Nation helt gratis via linket ovenfor!

Foto: Terhi Ylimäinen

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!