Halo 4 - Anmeldelse

Master Chief er cool, Cortana i problemer og verdenen skal reddes (igen). Halo 4 er kommet.

Der er store ting på spil, og det bliver gjort klart fra det øjeblik den episke temamusik breder sig i rummet. Vi taler ikke blot om Master Chief, seriens altdominerende hovedperson, men også den nye udvikler 343 Industries der skal løfte arven efter Bungie. Efter de forlod Halo-franchisen tilbage i 2007 har der været spekulationer om i hvilken retning Halo skulle bevære sig, og 343 Industries har et stort ansvar på dere skuldre. Men hvor meget ærefrygt skal man have hvis man vil udvikle et spil der tiltaler de dedikerede fans, men samtidig er en relevant medspiller i 2012?

Halo 3 sluttede med at Master Chief blev lagt i Cryosleep ombord på et vrag, svævende gennem rummet. Hans faste partner, den kunstige intelligens (A.I.) Cortana, forventede det kunne tage år før de blev fundet, og hun lovede at vække ham når tiden var inde. Halo 4 tager sin begyndelse fire år senere, hvor Cortana skræmt vækker Master Chief og fortæller ham at vraget er blevet skannet af en ukendt fjende, og han må gøre sig klar til at møde denne nye trussel.

1

De ældgamle forgængere, arkitekterne bag Halo ringene, sender deres digitale soldater i kamp mod Master Chief.

Allerede inden Master Chief har været vågen i fem minutter er hans skib blevet boardet af Covenant, de rumvæsner som man elles havde sluttet fred med i løbet af Halo 2. Omringet af en enorm Covenant flåde bliver vi kastet ud i en intens kamp fra begyndelsen. Actionen starter uden de sædvanlige turtorials, og fortsætter næsten uden pauser, og man afbrydes kun af de irriterende quicktime-events der er blevet standard indenfor genren: "Tryk [X] for ikke at dø", "tryk [X] 20 gange for at åbne døren". En nyskabelse man godt kunne have undværet.

Snart efter styrter Master Chief ned på en planet i nærheden, og så er alt ved det gamle: vi skal kæmpe os igennem horder af fjender i forsøget på at løse en række liniære mål. Dog vælger 343 Industries at lave et gennemtænkt træk der drager fansne ind i verdenen igen: de satser på de nære relationer. Cortana fortæller at der er ved at ske noget foruroligende med hende. Hun er ved at være ved enden af sin "levetid" som stabil A.I., og vil hastigt blive tiltagende sindssyg, indtil hun til sidst vil tænke sig selv ihjel. Dette er det initielle omdrejningspunkt for historiefortællingen, hvilket gør historien langt mere nærværende. Dette er et langt skarpere valg fra 343 Industries end hvis de med det samme havde ladet historien fokusere på at verden (ikke overraskende) igen er truet med dommedag.

"Men hvor meget ærefrygt skal man have hvis man vil udvikle et spil der tiltaler de dedikerede fans, men samtidig er en relevant medspiller i 2012?."

2

Man kan stadig finde udstyr på slagmarken, bl.a. det velkendte bobleskjold der kan smides op når kampen bliver for intens.

De første kampe med Covenant elites og grunts er som et møde med gamle venner: de bevæger sig som man husker, de taler som man husker, men der er alligevel noget fremmed ved dem. I lange spilserier som Halo balancerer udviklerne på en knivsæg mellem genkendelighed og repetation, og Halo 4 klarer desværre kun balancegangen middelmådigt. At påstå Halo 4 baserer sit gameplay og især leveldesign på den originale trilogi er en underdrivelse, og spillet føles stadig som en række små skirmishes der ligger som perler på en meget liniær snor. Denne meget stramme styring af spilleren er dog et af kendetegnene ved Halo serien, og der er noget dejligt befriende ved blot at læne sig tilbage og vide at spillet træffer alle væsentlige valg på ens vegne.

De fleste pusterum mellem kampene biver benyttet til korte samtaler mellem Master Chief og Cortana, der bliver tiltagende mere ustabil. Dette gør historien nærværende og personlig, og spillet formår her at trække på de oplevelser man som spiller har haft gennem de tidligere Halo-spil. For nye spillere vil et så følelsesladet forhold mellem en soldat og hans A.I. dog nok virke noget kunstigt, og ud over en kort introduktion i starten gives der ikke tilstrækkelig baggrundsinformation til at skabe et stærkt forhold mellem karaktererne hvis man ikke har hele forhistorien i bagagen.

"Man har konstant en mistanke om at 343 Industries er bange for at træde nogen over tæerne, det værende sig fans, producere eller Microsoft."

3

Selv Master Chief kan få nok af at gå, men så er det godt at der stilles køretøjer til rådighed der kan matche hans selvværd.

Man har konstant en mistanke om at 343 Industries er bange for at træde nogen over tæerne, det værende sig fans, producere eller Microsoft. Derfor har der ikke været plads til meget nytænkning i gameplayet, der især trækker på Halo 3: Junglebane: check. U-inspireret køre-bil-mens-hele-verden-kollapser-bane: check. Kæmp vej op til toppen et tårn: check. Kæmp vej til toppen af et andet, men fuldstændig identisk tårn: check. Langsom tankbane: check. On-rail-shooting bane: check. Board et stort Covenant fartøj og få det til at styrte: check. Trampe rundt i en enorm kamprobot og skyde fjender som var de myrer: che... Det var da nyt! Der er altså nye tiltag i Halo 4, men de er for få og der er for langt mellem dem.

Det er dog ikke alting der kræver fornyelse: Musikken er stadig fantastisk, denne langsomme, men episke musik der følger handlingen og hele tiden trækker spilleren ind i sci-fi universet. Her skal også nævnes lydeffekterne, der er forbedret i forhold til tidligere spil. Riflerne lyder og føles som rifler, og når ens skjold falder mærker man et lydmæssigt brag der tydeligt fortæller én at man er sårbar og skal søge dækning.

Single-player kampagnen er ganske kort, og jeg gennemførte den med 6 timers registreret spilletid. Dette var dog på Normal difficulty hvor man sjældent dør, og som må anses som absolut begynder difficulty. På Legendary bliver spillet en noget større udfordring, og her kan coop være en stor fordel. Dog har 343 Industries ikke fulgt udviklingen og tilladt drop-in-drop-out coop, så i stedet er vi henvist til at starte banen forfra hvis vi vil have vores venner med. Det er ikke imponerende.

"Til trods for sin manglende nytænkning er Halo 4 er en no-brainer for Halo-fans: Master Chief er cool, Cortana overraskende følsom for en A.I. og verdenen skal reddes (igen)."

4

Der er enkelte flysekvenser, men de indeholder alt for sjældent luftkampe og fungerer mest som transport.

Der er til gengæld gjort noget for multiplayerdelen, da der ud over det klassiske War Games (med capture the flag, team deathmatch og lignende) er kommet Spec Ops, som er små scenarier sat i tiden efter afslutningen på Halo 4. De er samlet i små kampagner, hvoraf den første er ude ved release, og kan sammenlignes med meget forenklede udgaver af Special Ops fra Modern Warfare serien. Man optjener Experience i alle multiplayer-kampe, og disse giver adgang til bedre våben og upgrades som man kender det fra andre spil i genren. Bliver man træt af de eksisterende baner er Forge med igen, der tillader spillerne at bygge og dele deres egne baner. Det er interessant med de små, korte historiemissioner i multiplayer, men det er stadig de hektiske team-baserede kampe med mange mennesker der er hovedstenen i Halo's multiplayer, og disse fungerer stadig fantastisk.

Til trods for sin manglende nytænkning er Halo 4 er en no-brainer for Halo-fans: Master Chief er cool, Cortana overraskende følsom for en A.I. og verdenen skal reddes (igen). Hvis du elskede den originale trilogi vil du elske Halo 4, men forvent ikke at der er blevet tilført noget nævneværdigt nyt til gameplayet siden Halo 1 blev udgivet for 11 år siden.

8 / 10

Læs om vores karaktersystem Halo 4 - Anmeldelse Mikkel Øberg Master Chief er cool, Cortana i problemer og verdenen skal reddes (igen). Halo 4 er kommet. 2012-11-02T10:01:00+01:00 8 10

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!