Assassin's Creed 3 - Anmeldelse

Connor Kenway er hovedpersonen i det tredje Assassins Creed-spil, der foregår under Den Amerikanske Revolution. Men er det også det bedste i serien?

Boston er omdrejningspunktet for Assassins Creed 3, hvor kampen igen står mod de onde Tempelriddere.

Normalt hører konspirationsteorier hjemme på anonyme radiostationer og hjemmesider, hvor de tit får et relativt kort liv. De seneste års teorier er gået på, at Obama skulle være muslim, at amerikanske præsidentvalg afgøres af en håndfuld magtfulde mænd, og sågar at 9/11 var skabt af amerikanerne selv - hvis det altså ikke var israelske Mossad, der stod bag. Men én konspirationsteori har altid været i berøring med tidens populære teorier: at der bag alle store begivenheder i verdenshistorien står en gruppe folk, enten Tempelriddere eller Illuminati eller New World Order, der styrer dens gang og gør befolkningerne til slaver.

Det er det mantra, der også har ligget til grund for efterhånden adskillige spil i Assassin's Creed-serien.

Hvem husker ikke mystikken i det første spil, hvor kidnapningen af en simpel bartender i vore dage viste sig at være led i en ældgammel strid mellem Tempelridderne og Assassinerne helt tilbage fra Det Tredje Korstog. At hovedpersonen Desmond Miles, mens han rejste tilbage i sine forfædres spor, ville vise sig at være omdrejningspunktet for en rejse gennem utallige spil, der først ledte os til Korstogene, så til Renæssancen og nu til Den Amerikanske Revolution i Assassin's Creed 3. I alle spillene har temaet været de få, afgørende perioder i verdenshistorien, hvor man tog endegyldigt afsked med en gammel og totalitær magt, hvad enten det var Saladins hære, Middelalderens feudalisme eller Det Britiske Imperium, og lod indtræde en ny tid med frihed og vækst, repræsenteret ved de værdier, Assassinerne har været i ledtog med igennem spilserien.

Mere om Assassin's Creed 3

Netop derfor er scenen for Assassin's Creed 3, Den Amerikanske Revolution, den mest oplagte tid for det egentligt tredje og sidste spil i trilogien om Desmond Miles' forfædre. Det er en periode, hvor et folk sætter sig i opposition mod et undertrykkende og blodigt herrefolk for at få frihed, samtidig med, at det er omgæret af mange konspirationsteorier om magtfulde gruppers hemmelige indblanding. Se blot på al den virak, der er omkring det Frimurer-inspirerede øje ('Eye of Providence') på amerikanske dollarsedler.

Her kan du se gameplay fra Assassins Creed 3.

Den egentlige hovedperson er denne gang Connor Kenway, der er halvt indianer og halvt englænder. Uden at røbe for meget, så er han dog ikke den eneste spilbare person, og faktisk foregår en bemærkelsesværdig stor del af spillet gennem øjnene på en anden. Det sker i en kontekst, hvor du udforsker omstændighederne bag revolutionen nærmere. Kronologien strækker sig fra ca. 1750 til og med Den Amerikanske Revolution, og parallelt hermed spiller du selvfølgelig også som den moderne Desmond Miles, der nærmer sig afslutningen på sin skæbne.

Historien er omsvøbt af stort set samtlige relevante indslag fra Den Amerikanske Revolution, og her er Assassin's Creed nærmest på niveau med tv-serien Young Indiana Jones i hvor komplet grad du heeelt tilfældigvis er med i alle slag, heeelt tilfældigvis møder alle tidens hovedpersoner og heeelt tilfældigvis er ham, der nedlægger alle centrale skikkelser i fjendens officertab. Hvor Assassin's Creed 2 kunne holde størstedelen på Leonardo Da Vinci og Machiavelli, så har man været næsten panisk angst for at forfordele nogen i AC3.

Handlingen foregår over et utrolig langt tidsforløb. Alene prologen, hvor du bliver introduceret til omstændighederne og bygger op til den egentlige konflikt, varer knap 3-4 timer og kunne være et helt spil i sig selv. Først herefter tager spillet dig slavisk igennem alle større begivenheder i de følgende 12-14 timer. Assassin's Creed-serien har altid budt på store spil, men Blu-Ray-skiven har en drøjde som er fuldstændig uovertruffen. Der er så meget indhold ikke blot af den karakter, som du skal klare for at gennemføre, men også til at fordybe dig i efterfølgende. Problemet bliver faktisk, at du er tvunget til at spille utrolig meget fyld igennem, som forekommer totalt overflødigt. I sin jagt på at skabe den komplette Assassins Creed-oplevelse er der indbygget rigtig mange elementer, især skibssejlads og jagt som de nye, og udviklerne har tænkt sig, at du skal bruge betydelige mængder tid på disse, hvad enten du vil det eller ej. Herudover bliver man også bevidst om, at de traditionelle seancer med eksempelvis forfølgelse, snigmord og rejser kører efter et stramt rotationsprincip, der kommer fuldstændig på slaget. Og synes man, at de 15 minutter lange forfølgelsesscener er kedelige, så er det bare ærgerligt.

5

Når man tænker på, hvordan Halo- og Uncharted-spillene altid har haft en stram drejebog og holdt spændingen gående ved at holde sig til kerneoplevelse og holde fyldet adskilt som noget frivilligt, føles Assassins Creed 3 meget udstrakt. Faktisk er det ikke pedantisk at mene, at man kunne have skåret en tredjedel af det store arbejde og fået en strammere og sjovere kampagne. Historien skuffer meget i forhold til det helt oprindelige Assassin's Creed 2, der i vores optik stadig står som det mest helstøbte kapitel i serien. At valget faldt på Den Amerikanske Revolution lød vanvittigt spændende ved spillets offentliggørelse, men når Teselskabet i Boston bliver reduceret til en Bud Spencer-agtig scene med typisk Horde-gameplay, er det mere plat end medrivende.

Problemet med Assassins Creed 3 er særligt, at alt arbejdet på at få rugbrød og vægt ombord i holdbarheden tydeligvis har overskygget arbejdet med at få justeret på grundformlen og rettet fejlene. Konklusionen selv efter den første patchs ankomst er nemlig, at spillet ikke er færdigt. Der er så mange tekniske fejl og bugs, og problemerne med halvoptimeret stealthmekanik er fortsat til stede. Har man prøvet det nylige Dishonoreds ret mesterlige mekanik, begynder AC3 at vise sin alder. Der er fjender, der hænger fast i vægge. Der er scener, hvor du sidder fast i træer og må reloade for at komme videre. Og der er stadig det grundlæggende problem, at der højst er 1-2 måder at lave et snigmord på. Viger du uden om meget forudbestemt ruter, udløses alarmen på et halvt sekund, og så har du et blodbad mellem hænderne.

Der er intet man hellere vil end at lave et snigmord fra luften og afslutte missionen så blodfattigt som muligt, men så snart du kommer ud for, at én lille bevægelse uden for et helle sætter en alarm i gang, kan det hele faktisk være lige meget. Og når Connor vælger at kravle op på siden af en vogn med hø frem for at hoppe ind i selve høet, er du på nippet til at slukke maskinen af bare irritation over den sjuskede kode. Det er fejl, der var til stede i Assassin's Creed 2, og hvis man i bytte for at få det rettet kunne undvære en af jagtfunktionerne, eksempelvis at fange en kanin i en fælde, ville det mildest talt være helt relevant.

2

Din kamp i Assassins Creed 3 er mod de britiske 'Rødfrakker', der undertrykker Boston med skatter og blod.

Den overordnede fornemmelse med Assassins Creed 3 er nemlig, at serien står stille og på enkelte måder er kommet under genrens niveau. Der er sket for meget med stealthspillene via Dishonored og Splinter Cell til at den gamle formular fra 2009 stadig er relevant. Det er også meget trist, at man haster igennem hovedpersonen Connors udvikling og ender med en flad og bitter, ældre udgave, når man nærmer sig spillets klimaks. Der er antydninger af interessante perspektiver på de indfødte amerikaneres deltagelse i optakten til og deltagelsen i Den Amerikanske Revolution, men det bliver begravet i manglende karakterudvikling. Det er slet, slet ikke som Ezios vej fra forkælet rigmandssøn til en stor skikkelse, der var bevidst om sin skæbne og kunne besegle den.

En anden af seriens traditionelle hovedpersoner, byerne, må også siges at være beklageligt nedprioriteret i Assassins Creed 3. Selvfølgelig er der stadig mange missioner og bijobs, og du skal stadig kravle op i kirketårnene for at synkronisere med byen. Men du føler slet ikke, at du i samme grad tilbringer mange underholdende timer med at free-run'e fra tag til tag og fra flagstang til flagstang. En del af forklaringen er da også, at butikkerne fra Assassins Creed 2 er flyttet fra hovedstaden til hjemegnen Homestead, og det er et lidt trist valg. Nok ser du dit Homestead vokse med liv og mennesker, efterhånden som du klarer missioner for forskellige personer, men du når til gengæld ikke at blive ét med Boston, som ellers er smukt modelleret med sine tårnspir og træskibe.

4

En ny del af Assassins Creed-serien er skibssejlads, hvor du skal bombardere fjendtlige fregatter.

Assassins Creed 3 skal nok blive blandt årets bedst sælgende spil, og der skal nok være både spilhjemmesider og gamere, der er tilfredse nok med dén hovedingrediens, som spillet er bygget på: indhold, indhold, og endnu mere indhold. Du kan ride, du kan sejle, du kan jage, du kan lave oprør, du kan hyre ledsagere, du kan erobre Tempelridderterritorium, du kan klatre i træer, og du kan vitterligt rigtig, rigtig meget andet. Men forventningen om, at Assassins Creed 3 ville benytte en fabelagtig tidsperiode i verdenshistorien til igen at skabe en tidløs spilhelt, til igen at udforske omstændighederne i en konflikt, der har skabt vore dages verdensorden, og til igen at lave fed parkour-action og rigeligt med bijobs, når du engang var færdig med historien, skuffer desværre. AC3 er på niveau med AC2, og det er i sig selv nok til at supergodt spil. Men serien udvikler sig stationært og er på mange måder under niveau i forhold til den kvalitet, som stealth-genren efterhånden byder på. Og så er spillet fyldt med nok fejl og ligegyldigt fyld til, at din vej til konklusionen på Desmond-triologien tit føles tung at komme igennem.

8 / 10

Læs om vores karaktersystem Assassin's Creed 3 - Anmeldelse Christian Kruse Connor Kenway er hovedpersonen i det tredje Assassins Creed-spil, der foregår under Den Amerikanske Revolution. Men er det også det bedste i serien? 2012-10-30T17:00:00+01:00 8 10