Eurogamer.dk

007 Legends: Anmeldelse

Du kan ikke begribe, hvor dårligt dette spil er. Det skal gemmes dybt i MI5's arkiver.

Vi håber, at 007 Legends bliver begravet i gemmerne hos MI5. Så ringe er det.

Tænk, at man skal fejre 50-året for James Bond på denne måde.

Man skal sammenligne det med en situation, hvor James Bond er spændt fast til et metalbord. Over ham svæver drabelige laserkanoner, og et rødt lys truer hans visse maskulinitet. "Forventer du, at det skal få mig til at røbe alt?" spørger Bond. "Nej, jeg forventer, at du skal dø," siger en stemme. Det er ikke en Bond-skurk, men derimod Activisions øverste ledelse. For de har åbenbart tænkt sig at sende James Bond-spil i den visse død med 007 Legends.

Så ringe er spillet.

Moonraker i 007 Legends.

Hvert et komma føles som James Bond forklædt som et Call of Duty-spil, hvor forsøgene på at klemme nostalgi ind i spiloplevelsen er kvælende snarere end nostalgisk. Det er et spil, der henvender sig til den moderne generation af gamere, der elsker skydespil og produktionsværdi, men måske havde været bedre tjent med et Call of Duty-spil. Det med at snige sig fungerer ikke, dialogen er absolut forfærdelig og de mange minispil malplacerede. Det burde være et jubilæum for 50 års James Bond, men i stedet har Activision, MGM og udviklerne fra Eurocom nærmest sendt agenten på pension.

Handlingen i 007 Legends er henlagt til den kommende Skyfall-film, hvor James Bond bliver skudt ned fra taget af et tog. Han falder og genoplever under faldet fem tidligere missioner. Først Goldfinger, så I Hendes Majestæts Hemmelige Tjeneste (den der med ham den mærkelige Bond), Licence to Kill, Die Another Day og Moonraker. Når han har klaret dem, kan han så falde lidt længere, mens Activision planlægger flere udvidelsespakker baseret på Skyfall. De koster selvfølgelig ekstra, og de kommer efter filmens premiere.

1

Men det bliver desværre endnu mere underligt. Alt det gamle, velkendte materiale er blevet opdateret til moderne dage, så du kan se smartphones i 60'er-film og se al charmen erstattet med utallige massakrer i fabrikker og templer. Kampene mod Bonds store rivaler er herudover reduceret til quick-time-events.

Det er en ekstrem skuffelse, for jeg forventede, at kvaliteten i 007 Legends ville være nogenlunde, og at det primære kritikpunkt derfor ville være udvalget af film. Den diskussion virker langt ude, for når man ser, hvordan Eurocom bl.a. har ødelagt Moonraker for tid og evighed, tør jeg slet ikke tænke på, hvordan de kunne have maltrakteret Goldeneye eller nogle af de bedre film. Enhver personlighed og nostalgi er ødelagt, for Daniel Craig skal være med i alt, og så er det altså bizart, at Daniel Craigs stemme ikke er Daniel Craig selv.

Selve spilunderholdningen er ikke på niveau med andre 2012-spil. Det er utroligt, at udgiveren bag Call of Duty ikke kan sætte niveauet højere med en dyr 007-licens. Animationen er middelmådig, banerne de samme korridorer og modstanderne horder af uintelligent kanonføde. Du skyder og går videre til næste checkpoint. Du nærmest slæbes gennem oplevelsen uden selvstændig tankegang. Man forsøger undertiden at gøre Bond til Arkham Asylum, men at scanne efter hemmeligheder med Bonds telefon føles som én stor opbremsning midt i det gumpetunge pistolhelvede.

2

Vind over bossen ved at rykke styrepinden opad.

Er der overhovedet noget godt i spillet? Der er enkelte succesfulde scener, fx en skibane, men selv her er poleringen svag og koreografien væsentligt under CoD-standard. Og når du er færdig med at smadre Graves' ansigt i det pinlige Die Another Day-afsnit, er der lidt multiplayer at fumle med. Denne del fungerer, og den byder på det gængse XP-system fra moderne FPS-spil. Her er der væsentligt mere indhold end selve hovedkampagnen.

3

007 Legends burde have været en perfekt mulighed for at skabe et ordentligt Bond-spil, hvor man kunne rejse igennem det gamle film for nostalgiske oplevelser. I stedet er det færdige produkt en kedelig budgettitel, som knap nok er færdigudviklet. Det kan dog ikke kun være Eurocoms skyld, for det virker som om både Activision og MGM bevidst misforstår, hvordan James Bond kan bruges i computerspil. Hvordan kan man lave så fede film og så ikke have en idé om hvilken retning spillene skal gå i?

3 / 10

007 Legends: Anmeldelse Will Luton Du kan ikke begribe, hvor dårligt dette spil er. Det skal gemmes dybt i MI5's arkiver. 2012-10-19T22:07:00+02:00 3 10

Kommentarer

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...