Giana Sisters: Twisted Dreams - Anmeldelse

Fabelagtigt.

Vi skriver 1987. To drenge sidder i mørket i en kælder foran en flimrende 14"-skærm. Ved siden af skærmen står noget, der ligner en brun brødkasse, hvorpå der er smækket et tastatur, der får et hessian-tapet til at se smukt ud i sammenligning. Vi snakker brunt. Brunt af den onde slags. Den ene knægt holder et joystick i hånden. Det har en sort base, et rødt stick og to store, fede røde knapper, og det vinder heller ingen smarte designkonkurrencer, men for drengene er det det, der muliggør skridtet over tærsklen mellem fantasi og virkelighed. Skærmen flimrer i alle regnbuens farver, som om den er gået i stykker, men drengene ved, at det er meningen. Sådan har det altid været, og det er en del af rejsen. Den lidt yngre dreng siger, at han nede i Fætter BR har brugt timer, ja endda dage, på et spil om en tyk blikkenslager, der spiser svampe, hopper på skildpadder og redder prinsesser. De kender ham ved navn dernede, og de har endda hans telefonnummer, så de kan ringe til hans mor, når han godt vil hentes. Den anden dreng trækker på skuldrene og siger de magiske ord: "Ja, det kan da godt være. Men jeg har noget, der er BEDRE."

1

Giana er løbet langt, langt væk fra Commodore 64'erens kantede look

Havde han ret? Det er, mine damer og herrer, en meget, meget lang historie, som stadig debatteres. Og i dag er den blevet et stort og spændende kapitel længere. Spillet fra i tidernes morgen er naturligvis The Great Giana Sisters, designet af nu afdøde Armin Gessert, med grafik af den excentriske Manfred Trenz og musik af troldmanden Chris Hülsbeck. Det blev udgivet af det passende navngivne Time Warp Studios på Commodore 64 og en række andre platforme i 1987, og det blev et øjeblikkeligt megahit, dels fordi det var et solidt platformsspil, og dels, fordi det lignede Super Mario Bros. afsindig meget. Første bane er en næsten identisk kopi af Miyamotos berømte spil, og Gianas gameplay er på alle måder inspireret af forbilledet. Der skal hoppes på ting, der skal samles mønter... undskyld, krystaller, og der skal findes powerups ved at smadre blokke. Legenden siger, at Nintendo sagsøgte udgiverne, ikoniske Rainbow Arts, men det er ikke tilfældet. Nintendo valgte i stedet at true den lille tyske udgiver med retssager, indtil Rainbow Arts selv valgte at trække Giana tilbage fra markedet. Der var det dog allerede for sent, for dengang var folk meget... kreative med at "overspille" spil fra et såkaldt "kassettebånd" til et andet... Slå det op på Google, børnlille.

Alle spillede altså Giana, men på grund af presset fra Nintendo gik der mange, mange år, før der kom en rigtig fortsættelse. Det skete i form af Giana Sisters DS til Nintendo DS i 2009, 22 år efter det første spils udgivelse. Selv om der var tale om et rigtig solidt spil fra Spellbound Interactive, som havde begået kunststykket at erhverve sig rettighederne uden at træde Nintendo over tæerne, og derefter udgive spillet på Nintendos egen platform (!), blev det ikke til den store succes for Spellbound, som måtte lukke et par år efter, i kølvandet på udgivelsen af deres ikke så heldige Arcania: Gothic 4. Spellbound genopstod under navnet Black Forest Games, og deres første projekt hedder Giana Sisters: Twisted Dreams. Kloge af skade har Black Forest valgt at søge støtte på forhånd gennem Kickstarter. De søgte 150.000 dollars, og fik 186.158, så der er ikke tale om den helt vilde jordskredssejr. Til gengæld har de valgt at bruge pengene godt, for Twisted Dreams er lidt af en åbenbaring.

2

Punk-Giana rocker sin helt egen stil

I det første spil faldt Giana i en dyb søvn, og måtte kæmpe sig gennem et mareridt for at finde en stor diamant, der var det eneste, som kunne vække hende igen. Hendes søster, Maria, kunne også drømme sig med ind for at hjælpe hende. I Twisted Dreams bliver Maria dog kidnappet ind i drømmeverdenen, og Giana når med nød og næppe at kaste sig med ind for at redde sin søster. På grund af sine tidligere erfaringer er Giana nu blevet i stand til at manipulere sin drøm, og hun kan derfor skifte mellem to personaer, en sød og en punket. På den måde kan hun overvinde alt, hvad underbevidstheden smider efter hende, og det er bestemt ikke småting. Gianas nye evner betyder også, at hun ikke længere har brug for powerups til at transformere sig selv. Denne gang foregår det gnidningsfrit, hvor og hvornår hun ønsker det.

9

Twisted Dreams er et af de smukkeste spil, vi nogensinde har set

Denne nye mekanik gør Twisted Dreams til en anden størrelse end forgængeren, da det introducerer et puzzle-element i gameplayet. Når den søde Giana transformerer sig til den punkede, skifter hele spilverdenen med. Alle planter, strukturer og baggrunde ændrer sig på en dynamisk og levende måde, som ikke afbryder spillet. Fjenderne skifter også personaer, og transformationen kan desuden ændre på det generelle layout i form af placering af platforme, forhindringer og endda selve tyngdekraften. Der er ikke tale om hjernevridende opgaver som i f.eks. Braid, men spillet bruger hele tiden mekanikken på subtilt overraskende nye måder, og ofte sidder man tilbage med et bredt smil, når man finder ud af, hvordan man skal komme videre. Som altid skal Giana samle drømmekrystaller, men også her er der det twist, at de findes i tre farver, og punk-Giana kan samle røde og blå, men hendes søde alter ego kan samle de gule og blå. Man er altså tvunget til at skifte frem og tilbage for at få dem alle, og det bruger spillet til at lære spilleren at tænke på nye måder. Nogle gange vil de røde krystaller nemlig være placeret der, hvor kun punk-Giana kan nå frem, og vice versa med de gule, og det er op til dig at gennemskue, hvordan du fanger dem alle.

3

Spillet giver i starten ret tydelig hjælp til spilleren, men det kommer aldrig i vejen for underholdningen