Kan et videospil lære dig at spille guitar?

Rocksmith - Anmeldelse

Rocksmith! Så kom det endeligt - et musikspil, hvor du rent faktisk skal spille et rigtigt instrument (dog ikke tuba eller pauke). Siden første trailer har mine forventing været høje, men også været præget af en del skepsis. En skepsis der er forbundet med at musik og gaming på det plan aldrig er ført sammen - der har altid været en pseudo-guitar af plastik eller lignende med. Det har altid medført at selvom man kunne gennemføre en komplet streak i Guitar Hero på den hårdeste sværhedsgrad, så kunne man jo ikke spille guitar. Dette vil Rocksmith ændre på - det vil lære dig at spille guitar.

"When we say guitar we mean any guitar" står der på hjemmesiden. De mener selvfølgelig at det burde være muligt at spille på enhver guitar (og bas) i spillet - det er også sandt, så længe det er en guitar med jack-indgang (så drop den spanske hippie-guitar, der har trukket støv siden sidste lejrbål oppe på loftet). Dog ikke desdo mindre er det sandt, jeg har spillet på både western, klassisk og el-guitar i Rocksmith. Tilslutningen er nem, der følger et kabel med i pakken - den ene ende går i guitaren og den anden i xbox'en. Har du ikke en guitar, er det muligt at købe en såkaldt bundle, hvori spil og guitar (en epiphone) følges ad. Oven i hatten medfølger også et lille skrabet stykke papir, hvor der står noget om hvordan man tilslutter lyden fra xbox'en - mere om det senere. Med guitar plugget i, starter man maskinen op og venter spændt, men før man kan komme igang venter en tålmodig og pædagogisk introduktion til spillet. Rimeligt pænt pakket ind i sløset grafik, der skal få os til at føle at vi er i et lidt snusket rum - sådan som rigtige rockstjerner har prøvet det. Der er sørget for at alle kan være med, begynder som øvede. Efter en sidste fin-stemning af guitaren går det løs med første nummer - der skal øves før man kan stå på scenen.

Hvordan vil Rocksmith lære dig at spille guitar? De har tænkt simpelt og givet hver af de 6 guitar strenge forskellige farver (den dybeste er rød, næst dybest gul osv.). Disse farver illustreres hele tiden på guitarens transparente gribebræt der pryder den nederste del af skærmen. Det er naturligvis lagt sådan at man nemt kan skelne mellem båndene på guitaren. Idet musikken begynder suser små farvede flag langs skærmen imod gribebrættet med et påklistret tal. Når flaget krydser gribebrættet skal den pågældende streng slåes an i et det pågældende bånd, som taller refererede til. Lyder mere kompliceret en det er.

Og det starter roligt i et meget ømt tempo - ikke sangen, men det der skal spilles er meget sparsomt. Rocksmith bryster sig stolt af at kunne levere en sværhedsgrad der selv adapter sig - i alle tilfælde betyder det at alle starter ens og spillet dropper flere toner efter dig, når du klarer det godt. Dette fungerer faktisk. Min første gennemspilning af Queen of the Stone Age's hit "Go with the Flow" gav kun enkelte toner hist og her, men blev under sangen til flere - og ved næste gennemspilning til akkorder. Til sidst sad jeg og spillede sangen - og det lød rigtigt! Ikke så ringe, hvis man kan klare den forhindring at skulle spille "lidt tilfælde" toner hist og her i den lave sværhedsgrad. Det er nemlig ikke muligt selv at vælge sværhedsgrad, man skal spille sig igennem det for en erfaren guitarist, mere mondæne og trivielle begynder niveau.

At spille de rigtige toner på det rigtige tidspunkt giver selvsagt points - scores der nok points er sangen bestået, som i "nu er du kvalificeret til at spille den på scenen" - klarer du alle sangene på set-listen, er det koncert-tid, foran et publikum der præges af en utrolig masse tvillinger, der bevæger sig mistænkeligt ens med samme blanke udtryk i øjnene... copy-paste grafik?

4

Ubisoft's selverkendelse på papir. Du skal ikke bruge HDMI - rock-guden har talt.

Scores der rigtigt mange points imens du øver en sang åbnes der op for nyt og mere gear til dit jam-room (som står tomt til at starte med). Hvorvidt man vil sidde her og spille til ingen verdens nytte andet en for øvelsen (som man jo får i selve spillet) er op til en selv) - personligt synes jeg det er overflødigt, og virker mere som stemnings-giver der overhovedet ikke fungerer. Hele spillet er som sådan gennemsyret af at skulle være cool uden at være det - og guitar-pornoen, der skulle være til stede emmer af product-placement.

Men hvad var det med den lap papir jeg omtalte i starten? Jo, det var noget med lyden. Kører man sin Xbox til tv via HDMI er der ca. lag på 0,5 sekunder fra at slå strengen an til lyd i højtaler! Fuldstændigt umuligt at spille til - man bliver simpelthen forvirret ud over alle grænser. Man kan imødekomme det problem ved at benytte nogle af de løsninger, der er angivet på papiret. I mit tilfælde munder det ud i at Rocksmith kørte over sit originale scart-kabel med lyden trukket ud til højtaler. Det fungerede da også som sådan, men så er billedet i laveste opløsning. Ikke godt nok, da det her virker som at spillets billede og lyd ikke kører helt i sync.

Hele opsætningen af Rocksmith giver en fin forløsning i forhold til forventninger (om det lige kan lære nogen faktisk at spille guitar er uvist), hvis det ikke var for den altoverskyggende vigtigste ingrediens i spillet! Guitarspil og lyd - de to skal hænge ubehjælpsomt sammen i tykt og tyndt, vulkanudbrud og isvinter, selv igennem en kattepine-lydende The Cure sang - og det gør det ikke.

Jeg ville gerne, men kan ikke uforbeholdent anbefale dette spil - i hvert fald ikke endnu. Når Ubisoft har slebet kanterne og gjort øksen mere skarp til en næsten obligatorisk efterfølger, kan det være tingene ser anderledes ud. Det er simpelthen ikke sjovt nok endnu.

6 / 10

Kan et videospil lære dig at spille guitar? Søren Muska Stærk Rocksmith - Anmeldelse 2012-10-03T15:25:00+02:00 6 10