Eurogamer.dk

F1 2012 Anmeldelse: Racersim og strategispil

F1 2012 er tilbage, grynet, men ikke en undskyldning for sig selv.

F1 2012 er et spil der bliver bedre lidt efter lidt. De første indtryk er lidt negative: grafikken ser bedaget ud (vi anmelder på PC) og bilernes køre-egenskaber virker overfladiske i forhold til mange af de mere hardcore racersims derude.

Men som det ofte sker når det basale gameplay i et spil er i orden, glemmer man grafikken, den fungerer jo fint, selvom teksturer er lidt grynede, og de hævede øjenbryn sænker sig efterhånden som man indser at F1 2012 måske er mindre en racersimulator end det er et racerspil. Af den strategiske slags.

UPDATE - vi forsøger at anmelde spillet på 1 minut og kører ind i en mur.

Udviklingen i Codemasters årligt tilbagevendende F1 epos har været interessant. Spillet har på mange måder fulgt udviklingen i sporten. Fra at handle mere om hvem der havde den hurtigste bil og rå teknologi, er spillet i stigende grad blevet mere underholdende. Det handler om hvem der er bedst til at lægge en strategi for Grand Prix'et. Hvem er klogest på dæk, kommer man rigtig ud i strømmen efter et pitstop, hvem kan bruge DRS, hvornår KERS og hvem kan bedst forudse konsekvenserne af vejret?

Selvfølgelig betyder det noget hvem der sidder bag rattet i bilerne men Codemasters beslutning om at gøre bilerne mere 'tilgængelige' har gjort dem sjovere at køre. Pludselig er det muligt at gennemføre et halvt og et helt Grand Prix uden at ramle ind i betonvæggene efter 30 omgange fordi ens opmærksomhed glipper i et kvart sekund og det åbner spillet op for racerfans som undertegnede der elsker Formel 1, men som det aldrig er lykkedes at gennemføre et ræs i de tidligere versioner på grund af F1 bilerne selv.

I et interview med designerne siger de at et af de største markedsføringsmæssige problemer med F1 spillet som genre er, at de fleste gamere egentlig foretrækker at køre langsommere biler. Det passer. Den mest populære bil i Iracing er MX-5, en tilbagelænet fattigmands racerbil, og mange deltagere i WMD's Project Cars sukker efter en almindelig familiebil.

Det går stærkt i Formel 1. Rigtig stærkt. Alle andre racerspil må stå af her. Alt ved Formel 1 biler er vildt: accelerationen, måden de klæber sig til vejen i selv de skarpeste sving og deres evne til at bremse så ens ansigt er ved at falde af, gør bilerne til en helt særlig oplevelse. Selv foran en computerskærm. I år har Codemasters indset, at det nok gik lidt for stærkt de foregående år, så farten er på en eller anden måde sat ned. Man kører stadig 300 km/t, på papiret i hvert fald, men et eller andet er anderledes i år. Det forekommer at være mere overskueligt. Mindre farligt. Mere strategisk. Gør det noget? Nej, men ens forfængelighed er da ramt. Men, hvis man skal være brutalt ærlig, så er det aldrig lykkes mig at gennemføre en Grand Prix i fuld længde, så et eller andet sted har Codemasters nok set rigtigt: Formel 1 er for hurtigt til almindelige mennesker.

Åndeløst mange superlativer

Sim-delen af spillet har dog fået visse forbedringer - i 2012-versionen har man arbejdet med ophænget i bilerne og det kan mærkes i de skarpe kurver eller chikaner hvor man nu bliver nødt til at tage bedre højde for bilens tyngdepunkt. Man skal ikke tage fejl: F1 2012 er ikke en hardcore sim på den måde de 300 spartanere ovre på R-factor forummet synes, at sådan en skal se ud, men det fungerer for os andre.

Det er tydeligt, at man har opgivet de besnærende sloganer om 'Live the life' der blev brugt om 2011 versionen. I år er der mindre fokus på at spillet skal være en oplevelse af kulturen omkring F1-sporten, og mere fokus på nye gameplay former. Det er klogt for det var en håbløs ambition. Indpakningen med kampagne emails fra team lederen og delmål til hver Grand Prix er der stadig, men traileren er væk, ligesom hende den zombie-agtige PR pige der altid sad og ventede inde i den, også er væk. Tak for det.

Selvom grafikken er bedaget lever serien stadig højt på at være det eneste rigtige F1 spil derude. Det er spillet med Button, Vettel, reklamerne og de rigtige sponsorer. Det kan man ikke tage fra det og i denne dekantering af spillet er der taget fat i nogle af de mest irriterende problemer fra sidste år. De computerstyrede biler kører mere fornuftigt og fortolkningen af de mange stringente Formel-1 regler er blevet mere fornuftig samtidig med at nye er kommet til såsom at man ikke må krydse linien på vej ud af pitten - alt sammen ting der gør løbs-oplevelsen mere komplet.

De nye ting i spillet inkluderer blandt andet en Champions Mode. Her bliver man dumpet ned i en slags taktisk scenario der er som taget ud af et ægte F1 løb: The Iceman fører løbet, der er syv omgange tilbage, men du kommer ud bag ham på friske dæk. Mellem jer er der en masse back markers. Kan du indhente ham? Konceptet er godt tænkt og det er vist første gang man ser den slags i et racerspil, men det passer som hånd i racerhandske med spillets ambitioner om at sætte streg under F1 sportens uforlignelige kompleksitet.

Der er nogle irritationsmomenter i spillet. Der er for meget ventetid mens spillet gør hvad det nu engang skal gøre før man kan træde på pedaler og rive i rat, for mange loading skærme, og de ser ligeså sørgeligt konsol-agtige ud som de gjorde det i de to foregående versioner. Young Drivers school, et forsøg på at lempe en tutorial ind i spillet er en overfladisk fornøjelse som man for min skyld ikke havde behøvet at spilde tid på. Det er begrænset hvor oplysende det er at accelerere bilen op til 250 km/t og bremse bagefter.

Når man kradser i overfladen på F1 2012 finder man en perle af et racerspil med flere strategiske elementer end man hidtil har set i genren, adskillige nyskabelser og en forfriskende kompleksitet. Man skal ikke gå til spillet som et ingeniør studie i bildesign, men som et strategispil. Gør man det, og er man fan af Formel 1, bliver man ikke skuffet. Til gengæld håber vi at det er sidste gang vi ser den slatne grafik engine fra Codemasters.

9 / 10

F1 2012 Anmeldelse: Racersim og strategispil Martin Wiinholt F1 2012 er tilbage, grynet, men ikke en undskyldning for sig selv. 2012-09-22T07:00:00+02:00 9 10

Kommentarer (2)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

  • Loader...