FIFA 13 Anmeldelse: Sendt til hjørne?

Kan FIFA blive ved med at udvikle sig, eller har serien nu ramt offside?

Der sker ting og sager i fodboldspillenes verden. Hvis du havde fortalt mig, at jeg ville bruge det meste af 2012 på at spille et fodboldspil, der ikke var FIFA, ville jeg have sagt, at der var større mulighed for at se Van Persie spille i Manchester United-trøjen. Men tingene går ikke altid, som man forventer det.

FIFA 13's Attacking Intelligence vist frem på film.

Men mest bemærkelsesværdigt er det nok, at det ikke er Pro Evolution Soccer 2013, der har stjålet min tid. Det er derimod New Star Soccer, et helt tredje spil på markedet, der har gjort hurtige ryk og indspil til det store nye. Og det i en sådan grad, at Electronic Arts tydeligvis har lagt mærke til det med FIFA 13. En ny del af spillet, Skill Games, tilbyder samme grad af hurtige udfordringer, som man efterhånden er vant til på iPhone og Android. Forskellen er dog, at der gemmer sig den teknisk mest veludviklede platform under kølerhjelmen.

Min favorit i FIFA 13's nye Skill Games er Advanced Shooting Skill Challenge, hvor du får 2:30 til at score så mange mål som muligt i en stribe forskellige scenarier. Der er altid to ivrige forsvarsspillere, der jagter dig, og til sidst venter en dygtig målmand. Nogle gange er du i løb mod en dyb stikning, andre gange skal du lave saksespark, og andre gange er målmanden på vej i retræte fra den anden banehalvdel.

1

Kampen mod den kunstige intelligens er endnu ikke perfekt, men vi nærmer os.

Disse scenarier rammer dig frontalt, og du får knap nok et sekund til at samle pusten, før en ny udfordring dukker op. Der er store points for at score, mindre for at hente et hjørne, og det hele ender med en highscore, når duer færdig. Så trykker du Genstart og prøver igen.

Det står på indtil de sene nattetimer. Så vanedannende er FIFA 13.

Skill Games er en mindre del af FIFA 13, og hovedretten kommer stadig i gode, gammeldags fodboldkampe. Her er de tekniske facetter intakte. Tactical Defending tvinger dig til at tænke over, hvordan du skal markere og positionere dine forsvarere snarere end udøve pres. Impact-motoren betyder, at du også skal tænke på, hvordan bolden reagerer på hovedstød i dueller eller stikninger.

Forandringerne er ikke revolutioner, men snarere en evolution af det eksisterende. Vi mærker det tydeligt i First Touch Control. Denne funktion udregner, baseret på dine spilleres egenskaber, hvordan de vil reagere på pasninger og indspark. Vil de løbe fri, vil de fumle, eller vil de skyde før du beder om det? Denne funktion kan vende op og ned på tempoet i spillet, men hvis du øver dig, kan du bedre forudsige, hvordan spillet vil udvikle sig efter næste pasning ind mod boksen.

First Touch Control giver forskellige reaktioner på pasninger alt efter dine spilleres egenskaber.

De andre store forandringer er nye driblefunktioner og mere støtte fra dine holdkammerater, når de afleverer bolden til dig. Førstnævnte fungerer rigtig godt, og ligner faktisk FIFA Streets evne til at skabe kontrol i snævre situationer, hvor forsvaret er tæt pakket og ikke rykker sig en tomme. Sidstnævnte gør, at du altid har nogen at arbejde med, selv i umulige situationer på kanten af straffesparksfeltet.