Pro Evolution Soccer 2013 Anmeldelse: Kan det slå FIFA?

Hvem får guldbolden? FIFA eller Pro Evolution Soccer?

Engang var FIFA lillebroderen, når det gjaldt om at være det fedeste fodboldspil på markedet. Pro Evolution Soccer var det, som drengene spillede lørdag aften inden byturen. I 00'erne svingede pendulet den anden vej, for med bedre grafik og federe funktioner blev FIFA det førende spil i genren. 'Pro Evo' holdt op med at være cool.

Men med det nye Pro Evolution Soccer 2013 har japanske Konami faktisk skabt et glimrende spil, som kan matche de mange løfter, der har været om spillet i månederne op til udgivelsen. Det er måske ikke et Manchester Utd - FCK-øjeblik, men det er tæt på.

Først og fremmest lægger du mærke til alle de ting, du ikke lægger mærke til. Den kunstige intelligens er blevet bedre, så spillere ikke længere stirrer blindt på bolde, der triller lige forbi dem. Tyngdekraften er også kommet ombord i Pro Evo, for bolden lever sit eget liv udenfor forprogrammerede rutiner. Oplevelsen er grundlæggende mere poleret og teknisk på niveau med FIFA. Det smitter også af på kontrollen, da spillerne svarer hurtigere på dine kommandoer og kan flere rutiner end tidligere. Pasninger er hurtige og præcise, luftspillet kan være stikkende eller flyvende, og du kan lave mange ét-to-kombinationer, hvis du har evnerne.

Tempoet er skruet bemærkelsesværdigt ned, så du bedre kan få øje på disse detaljer. Det giver dig bedre mulighed for at planlægge taktiske manøvrer og bruge de forskellige aspekter af spillets kontrolsystem. Man mærker forskellen mest tydeligt i forsvaret, hvor stilen er lagt om til markeringsspil i stedet for pres. Det ligner FIFA en del mere, og det virker. I praksis bruger du de fleste forsvarssituationer på at vælge manden tættest på bolden og afholde vedkommende fra at trænge ind i boksen. Situationerne bliver tungere, for i angreb er dine muligheder hovedsageligt at drible uden om spilleren eller skabe plads, så et dybdeløb kan lade sig gøre. Du skal bruge tålmodighed og fantasi i lige doser for at komme udenom forsvaret. Det giver dog fin variation og indbyder til hurtige skift i retning af pasninger og luftspil.

Det er grundlæggende solidt arbejde, der er lagt i spillet, men man mærker også, at der stadig er skævheder at arbejde med. Spillernes tempo er vidt forskelligt og ujævnt, og på fysikken er det ikke altid forudsigeligt, hvordan eksempelvis hoveddueller fungerer. Dette punkt er ikke nær så udviklet som FIFA. Hjørnespark kan have en for stor grad af uforudsigelighed over sig.