Sleeping Dogs - Anmeldelse

Grand Theft Auto med stegte ris?

Grand Theft Auto blandet med kung fu? Det lyder som noget vi allerede har set i GTA: Chinatown Wars, og det er heller ikke helt forkert. Sleeping Dogs tager GTA-konceptet til Hong Kong og smider dig i skoene som cirkelsparkende politibetjent, der er gået undercover i byens undergrund, for at infiltrere triaderne - det kinesiske svar på mafioso-familier.

Wei Shen er netop vendt tilbage til Hong Kong efter at have tilbragt de sidste mange år i USA. Returen til den farverige storby skyldes et samarbejde mellem politiet i San Francisco og politiet i Hong Kong, og grundet sine rødder er Shen blevet udset til opgaven med at infiltrere Sun-On-Yee - en af grundpillerne i Hong Kongs undergrund. Det er dog ikke en helt nem opgave, for selvom Shen lever på den rigtige side af loven, er hans rødder og nye familie fast forankret på den forkerte side, hvilket hurtigt fører til konflikt.

Spillet startede sine dage som True Crime Hongkong, men blev syltet et stykke inde i udviklingsprocessen af Activision, da budgettet var løbet løbsk. Kort efter samlede Square Enix rettighederne til spillet op - dog uden True Crime-navnet, og det blev til Sleeping Dogs som det ser ud i dag.

1

Dødskørsel i Hong Kong - check!

Inspirationen fra True Crime er synlig, når der køres dødskørsel i Hong Kongs gader for det er højoktant og hamrende smooth, når Shen kaster sig fra én bil til én anden, ligesom spillets fokus på nærkamp over skydevåben også rykker indtrykket væk fra Rockstars populære Grand Theft Auto-spilserie. Sleeping Dogs er nemlig som snydt ud af næsen på Grand Theft Auto, men med det twist, at der ikke er så meget fokus på skyderi og tunge våben, men i stedet er der lagt vægt på cirkelspark, håndkantsslag og andre ting i den boldgade.

Kampsystemet er simpelt og låner en smule fra Assassins Creed, hvor timingen er altafgørende. Der er én knap, der udgør angrebet - et tap er et let angreb, og holder man den inde, får man et tungt angreb i stedet. Kombinér dette med at være i løb eller et fast greb i modstanderen, og det simple system viser hurtigt sin dybde, når Shen slynger modstanderne ind i telefonbokse eller hænger dem op på kødkroge.

2

Assassins Creed inspireret timing i kampene - check!

Shens rang i politiet og hos triaderne, samt på gaderne styres af opgraderingssystem. Hver eneste mission udløser erfaringspoint i en eller flere af de tre kategorier, og når det er indtjent nok point, får Shen adgang til en række nye fordele. Politi/Triade-rangen giver hver især et valg mellem to grene, hvor Shen får mulighed for at bryde ind i biler uden at alarmen går i gang eller muligheden for at hente våben i bagagerummet på politibiler. Uanset hvad man vælger, når man dog sandsynligvis at få låst op for alle evnerne i sidste ende.

Shens rygte på gaden kører efter et lignende system, dog uden valgmuligheder, når et nyt niveau nås. Dette styres primært også af små sidemissioner og tjenester, der kan gøres ved siden af historien. Sidst, men ikke mindst, er der gemt en række jadestatuer rundt omkring i spillet. Gemt er måske så meget sagt, for de findes stort set alle sammen i løbet af historiens udvikling. Disse statuer låser hver især op for et nyt angreb, når de afleveres tilbage til dojo'en, hvorfra de er blevet stjålet.

Mere om Sleeping Dogs

Sleeping Dogs er en fornøjelig oplevelse i kraft af alt det der gør anderledes end andre spil i samme genre. Tempoet er højt, selvom der af og til snubles i lidt lange køreture fra A til B, men det er symptomatisk for spil af denne type, og giver heldigvis mulighed for at nyde det arbejde, der er lagt i at genskabe et lille stykke af stemningen fra Hong Kongs gader. Konsoludgaverne er ikke udpræget kønne at se på, men det opvejes af mængden af detaljer. Når der sker noget, så sker der virkeligt meget, og man glemmer hurtigt at figurerne måske ikke har helt den detaljegrad vi ellers er vant til.

Der er omkring 15 timers spilletid i Sleeping Dogs, hvis man ikke tager alle de små sidemissioner med, og det er føles som en perfekt størrelse. Indholdet varierer ikke nok til at kunne bære et længere spil, men der er nok til at de 15 timer føles underholdende. Der kan snildt smides fem timer oveni, hvis man vælger at opsøge alle de små ekstramissioner, der er at finde i Hong Kongs gader, hvis man har tålmodigheden til det.

7 / 10

Læs om vores karaktersystem Sleeping Dogs - Anmeldelse Jacob Herold Nielsen Grand Theft Auto med stegte ris? 2012-09-03T22:37:00+02:00 7 10