Orcs Must Die! 2 - Anmeldelse

Chop, Chop!

1

Orcs Must Die 2 udvider fornemt etterens repertoire, bl.a. med den hyppigt efterspurgte co-op-funktionalitet.

Robot Entertainment, fragmenterne af det nu hedengange Ensemble Studios, debuterede stærkt sidste vinter med XBLA- og pc-udgivelsen Orcs Must Die!.. og døde, ja, det gjorde de, orkerne. Der var tale om én lang, sadistisk orkestrering, som spilleren skar, sleb og kløvede sig vej gennem masserne af grønspættede bæster. Mængden så overvældende, at man med rette spurgte sig selv, akkurat som spillets hovedperson, den selvfede og i øvrigt unavngivne krigsmagiker; "(...)hvornår mon de slipper op?".

Der er dog intet, der tyder på, at Robot Entertainments ork-kvote skulle være opbrugt, tværtimod. Her, godt og vel seks måneder efter etterens sejrsgang, står de nemlig klar med en direkte efterfølger, Orcs Must Die! 2 på pc, og det igen med orker linet op på stribe klar til kollektiv afstraffelse.

Den gode nyhed er, at man ikke længere behøver at være ene om den dårlige samvittighed, der unægtelig melder sig efter digitale folkedrab af en sådan størrelse. Orcs Must Die! 2 inkorporerer nemlig den co-op-funktionalitet, som fans af etteren hungrede efter. Krigsmagikeren får følge af sin nemesis fra første spil, den mægtige og yndefulde troldkvinde. Ja, hun har åbenbart heller ikke noget navn, men hvorfor også gå op i bagateller?

I det store hele er der kun få forskelle, de to figurer imellem. Krigsmagikeren bærer et slagkraftigt haglgevær, alt imens troldkvinden svinger en magisk stav, der momentvis kan vende fjenden mod sig selv. Hver især bringer de en række unikke fælder, men funktionelt minder disse meget om hinanden, så kigger man på bundlinjen er de begge garant for den samme spiloplevelse.

Sammen, dog, bliver der skruet op for det taktiske aspekt, som man søger at komplimentere hinandens evner i håbet på at stå orkerne imod. Udstyrsarsenalet er udvidet markant, og foruden nye fælder er kommet en række genstande, der aktivt skal bruges af spillerne undervejs i banerne. Derudover kan hver fælde og/eller genstand opgradere af flere omgange med interessante effekter til følge. De klassiske pig-fælder kan f.eks. rustes til enten at sløve fjenderne eller nulstille sig selv hurtigere, og hvad man vælger i kombination med andet udstyr fordrer vidt forskellige taktikker.