MMH6-udvidelse: Pirates of the Savage Sea - Anmeldelse

Turbaseret fantasy-strategi. Nu med træben og klap for øjet.

Det er efterhånden 11 måneder siden at det seneste Heroes of Might & Magic, det sjette ti rækken, ramte hylderne. I den forbindelse blev vi af seriens kreative leder, Erwan le Breton, lovet, at man fra Ubisofts side, ville levere nye udvidelser kontinuerlig support af serien. Her næsten et år senere er scenariet et lidt andet. Den oprindelige udvikler af spillet, Black Hole Entertainment, er gået fallit og efterlod sig et bugfyldt og ufuldendt spil.

Might & Magic Heroes VI: Pirates of The Savage Sea ude nu

Ubisoft har derfor været nødt til at finde en ny udvikler til at tage sig af spillet, og valgret er faldet på de ret ukendte tyskere Limbic Entertainment, der ellers primært har gjort sig i browserbaserede social games. Men endelig er det lykkedes Ubisoft og Limbic at for det første få en patch ud der for alvor retter op på nogen af grundspillets mangler, og for det andet at levere den første udvidelse til spillet: "Pirates of the Savage Sea"

Men helt godt er alt nu ikke, for som man også kan læse i vores interview med Ubisoft og Limbic Entertainment, så er den nyeste udvidelse ikke en 'rigtig' udvidelse. Ubisoft er i hvert fald meget forhippede på, at vi husker at kalde det en 'adventure pack'. Hvad det så betyder, kommer vi tilbage til.

Den nye adventure-pack byder på et gensyn med en af Heroes of Might & Magic-seriens gamle helte. Den tykpandede barbar Crag Hack, som man ellers ikke har set noget til siden HOMM III, vender tilbage fra sit otium for at tage en tur i den nye fagre tredimensionelle Might & Magic-verden, med alt hvad den har at byde på af shadere, polygoner og lyseffekter.

1

Kampagnens hovedfjende er en ond udgave af 'Sanctuary'-fraktionen.

Og det lykkedes faktisk for Limbic Entertainment at ramme lidt af den skæve humor, som netop Crag Hack-karakteren repræsenterede i sin oprindelige inkarnation. Mellemsekvenserne er stadig en pinagtigt in-game animeret sag, med rædderligt højstemt stemme-'skuespil', men det er efterhånden nærmest et af seriens kendetegn, så Limbic holder i det mindste niveauet fra de foregående spil og udvidelser i serien.

Men udover den nye hovedperson er det særdeles begrænset med fornyelser i den nye 'Adventure Pack'. Det er nok også derfor, at Ubisoft ikke tør kalde det en reel udvidelse, for det er det vitterligt ikke. Udover en ny hovedperson og et par enkelte artefacts, er det 100 % det samme Might & Magic: Heroes VI, som det Ubisoft udgav tilbage i oktober 2011.

Derfor afhænger udgivelsens kvalitet i meget høj grad af, om de scenarier som udgør rugbrødsdelen af 'Adventure-pakken' kan holde standarden. Og den triste sandhed er, at det kan de ikke rigtigt. For det første har Limbic proppet banerne fulde med monstre, med ca. samme variation som man finder i en yoghurt naturel. Og efter at man har nedkæmpet den tiende fuldstændigt identiske gruppe Earth Elementals allerede i kampagnens første scenarier, så begynder grind-trætheden at melde sig. Og selv grind-elementet mister sin mening, når man i god tid inden scenariets slutning slår hovedet mod level-begrænsningen, og dermed tager den sidste stump af mening ud af de fuldstændigt identiske kampe.