Deadlight - Anmeldelse

Prince of Persia møder Flashback på en skummel bar…

Zombier må siges at have fået sine renæssance. Engang var de primært noget man så på film, hvor især George R. Romeros Night of the Living Dead-film satte standarden for de levende døde. Over de seneste par år har både spil- og filmbranchen forelsket sig i konceptet, og der spyttes nu flere og flere zombie-relaterede film og spil ud end nogensinde før. Left 4 Dead, Dead Island og sågar Call of Duty-serien er gode eksempler på hvor populære zombier efterhånden er blevet, og kigger man i retning af Hollywood er filmatiseringen af World War Z, samt TV-serien Walking Dead klare tegn på at vi slet ikke er færdige med at se flere vaklende udøde i den kommende tid.

Spanske Tequila Works står bag Deadlight, der er en sidescrollende platformer, krydret med zombier. Deadlight handler om Randall Wayne, en slidt og træt mand, der leder efter sin forsvundne familie i Seattles gader efter et virus-udbrud, der har vækket de døde til live og givet dem smag for de levendes kød.

Deadlight er vild med 80erne

Der er primært fokus på platformsdelen og Randall må kravler og springe fra hustage og telefonpæle, i jagten på sin forsvundne kone og datter. Oftest kan det bedre betale at løbe fra faren end at blive og bekæmpe den, for ammunitionen er knap og fjenderne er utallige. Randall er til at starte med ubevæbnet, og selvom der ikke går længe før han finder en brandøkse, er den kun et ringe forsvar mod zombierne. At svinge øksen kræver både tid og energi, og et slag er sjældent nok, hvilket er problematisk, når de levende døde ligefrem står i kø for at få en luns af Randall. Et angreb er derfor oftest sidste udvej eller om nødvendigt en mulighed for at nå fra den ene ende af rummet til den anden. Tit skal der tænkes over hvordan man nu når afsatsen i det modsatte hjørne, uden at få opmærksomheden af alt for mange zombier, mens man andre gange skal bruges omgivelserne til at bane sig vej gennem mylderet af de levende døde.

Under kølerhjelmen på Deadlight spinder tredje generation af Unreal-teknologien, og Tequila Works har formået at gøre udmærket brug af den populære spilmotor. Det er ikke fordi Deadlight er blændende smukt, men brugen af 3D i et spil, der primært foregår i 2D er imponerende. Mens Randall bevæger sig gennem Seattle, foregår der ting i baggrunden, ligesom for meget larm kan tiltrække fjender, der ellers tuller rundt i baggrunden. Tequila Works har valgt at fortælle historien med tegneseriepaneler, der ligner umiskendeligt meget The Walking Dead-tegneserien. Randall selv er overtrukket med skygger, hvilket giver spillet et dystert sort-hvidt look med Randall som silhuet mod de ødelagte baggrunde. Det visuelle i Deadlight skaber en stærk, kontrastfyldt stemning og supplerer den ellers til tider ikke alt for skarpe historie.

Deadlight blander elementer af blandt andet Prince of Persia og klassikeren Flashback og krydrer det med den intense frygt fra survival horror. Tempoet er selvfølgelig højere end i sidstnævnte genre, og spillet fokuserer også mere på fremgang mellem banerne, end på egentlig overlevelse. Historien er en lang kliché og slutningen gør ikke meget for oplevelsen, men de 4-5 timer man kan bruge sammen med Deadlight er nogle gode timer. Det minder på mange måde om Shadow Complex, dog uden helt samme dybde og Metroidvania-feel.

7 / 10

Læs om vores karaktersystem Deadlight - Anmeldelse Jacob Herold Nielsen Prince of Persia møder Flashback på en skummel bar… 2012-08-10T10:00:00+02:00 7 10